• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

kenzie, nä men är man yr så kan man ta en frukt

Kenzie skrev 2008-07-19 17:54:08 följande:
    Ja eller en frukt är väl inte det bästa rådet att ge till en människa som frågar om lchf-kost. Lite paprika, tomat eller broccoli innehåller mycket c-vitamin.
  • LillaMandarin

Kan någon bara förklara lätt för mig vad ketos inebär och hur man går in i den? Förstår att det är nån slags fas, men hur länge ska man vara inne i den?

• LillaMandarin

Förresten är det någon som har tid och lust att hjälpa mig lite med denna diet. Har lite frågor ang den och antar att de tagits upp här i tråden redan, har ju inte läst hela. Men om någon vill svara lite på några frågor så får ni gärna höra av er via ett mail.

• Linda1976
    LillaMandarin skrev 2008-07-19 22:16:59 följande:
    Kan någon bara förklara lätt för mig vad ketos inebär och hur man går in i den? Förstår att det är nån slags fas, men hur länge ska man vara inne i den?
    Vad är "ketos"?
    Ketoner bildas när kroppen förbränner fett. Ketonfas uppnås vid intag av max 450-500 kcal (DETTA STÄMMER INTE VID LCHF, då behövs det mer kcal) och max 50 g kolhydrater på en kroppsvikt om 73 kg. Den milda ketosen vid en viktreducering med Cambridgekuren är inte att jämföras med det sjukliga tillstånd som kan uppträda vid diabetes.

Vad händer vid "ketos"?
    Studier har visat att kroppen tar hjälp av ketonerna i förbränningen. Detta sparar muskelcellerna vid en viktminskning. Ketonerna ger dig dessutom ökad känsla av pigghet och dämpar hungerkänslorna. Detta upplever du efter ca tre dygn. 

Ovanstående är från viktklubben.se - men ketosen är samma oavsett lchf eller CK.

LillaMandarin skrev 2008-07-19 22:19:04 följande:
    Förresten är det någon som har tid och lust att hjälpa mig lite med denna diet. Har lite frågor ang den och antar att de tagits upp här i tråden redan, har ju inte läst hela. Men om någon vill svara lite på några frågor så får ni gärna höra av er via ett mail.
    http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ Här finns nog bättre svar än nån här kan ge! Men maila du så ska jag svara så gott jag kan!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-19 22:13:36 följande:
    helst inte, eftersom frukt innehåller väldigt mycket kolhydrater och fruktsocker. Hellre en tomat, eller ett glas mjölk.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Gmorron tråden!

Ätit frulle:

espresso med 1 dl grädde
    2 ostskivor, 2 skinkskivor.

Är mätt som en PADDA!

• Kenzie

Gomorrn.

Jag ska strax försöka släpa mig till kaffebryggaren så att jag vaknar till. Sen blir det en promenad (förhoppningsvis är sonen på lite bättre humör än igår) och därefter går vi till lekparken och tar med oss frukosten. Jag stekte två ägg igår som jag tänkte använda som bröd med lite smör, ost och gurka uppepå. All sätt är bra

• Kenzie
    Maddisen80 skrev 2008-07-19 22:13:36 följande:
    Det är iaf inte lämpligt att ge råd om frukt i en lchf-tråd, men det är bara min åsikt. Frukt kan trigga något så förbaskat och är något jag passar mig för noga, fruktsocker är också socker.
  • JewelGirl

Kenzie: Jag såg oxå i en blogg (undrar om det var Airams?) att man kunde göra "smörgåsar" av kalla stekta ägg. Ska oxå prova det en dag :) Stekt bacon borde passa fint på det oxå

• Linda1976
    http://noweightgain.com/blog/index.php?blog=2&s=ostpl%E4ttar&sentence=AND&submit=Search

Ostplättar ska jag göra idag, verkar ju supersmarrigt!!
    Kenzie skrev 2008-07-20 08:20:51 följande:
    Det är iaf inte lämpligt att ge råd om frukt i en lchf-tråd, men det är bara min åsikt. Frukt kan trigga något så förbaskat och är något jag passar mig för noga, fruktsocker är också socker.
    Nej, inte precis. Inte för att jag är superexpert - men vet man inte, så ska man iaf inte ge  felaktiga råd.
Svar på tråden LCHF tråden 3