• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus

Hej lärljunge!

Jag har inte läst Dahlqvists senaste, men ska nog ställa mig i kö på bibblan. Jag har testkört Litsfeldts böcker på bibblan, men tyckte hans Fettskrämd var så bra så jag köpte den. Har även Skaldemans GI-noll och Ät dig ned i vikt. Man klarar sig på GInoll tycker jag eftersom Skaldeman inte har fakta utan mer eget tyckande i sina. I GInoll får man hans teorier för kvinnor samt en massa recept, bra pris på böckerna finns på internet.

• drömhus

Peppa mig! Ledsen

Jag har varit rätt duktug och hållt mig borta från kolisar, inte tagit glass när det bjudits etc, men nu är det jobbigt! 1½ vecka utan kolisar, mens snart osv. Jag var ut till syrran idag som hade köpt färska frllor med vallmofrö på som dom åt till lunch. Gissa om jag var sugen!!! GAH!!!! Ni vet, den där friska, speciella frallalukten... Jag åt 31% hushållsost i skivor istället. Ibland slinker det ned en halv tugga av sonens mat och ibland kommer jag på mig själv ha stoppat in något i munnen utan att tänka mig för, men då brukar jag spotta ut.

Vågen har ju visar minus på en vecka och min fett% har gått ned så det ÄR inte bara vatten jag har tappat. Men det är jobbigt att hålla uppe motivationen nu när värmen har kommit och allt jag vill är att äta goda mackor på stranden, dricka kall saft, äta glass osv. Nu kan mycket av det jag vill ersättas, men ni fattar va? Det kliar i mig! Jag vill ha kolisar NU! Skrikandes

• JewelGirl

drömhus: HÅLL UT! Doften av frallor är inte enkel Och försök att hitta substitut. Lite choklad när sötsugen slår in. Har oxå mens på G så jag vet att man kan bli sugen.

Man kan göra smörgåsar med kalla stekta ägg som själva "brödet". Går jättebra att ha på skinka och ost och lite sallad.

Saft kanske man kan ta iskallt vatten och ha i färska bär? Måste ju ge liknande smak om det får stå och dra lite. Eller iste? Te är ju helt okej så iste borde väl inte vara dåligt.

Glass, jag unnar mig en Ananassplit från GB någon gång när det krisar. Den är iaf fri från en massa tillsatser stod det på förpackningen och endast 14 kolhydrater per glasspinne så när det är riiiktigt glasskris så "fuskar" jag. Men det har bara hänt 2 gånger under 4½ vecka men å andra sidan har det inte varit så varmt heller.
    Men annars är väl youghurt eller mascarpone med någon rolig smaksättning nästan som glass

• Fjällräven

Hej igen! Länge se man skrev här! jag kör på igen efter ett uppehåll då vi var hos sambons mormor o morfar...inte rätt ställe att köra någon diet på kan jag säga...
    Men nu är jag back on track!
    Enda som är lite knepigt är att jag har helt idétorka när det gäller vad man ska ta med sig till lunch på jobbet!
    Kanske är för att man just kommit tillbaka från semestern och inte fått tillbaka rutinerna med matlåda...Hoppas det kommer snart.
    Stadigt neråt går det iaf

• devega

började med LCHF förra veckan och gick ner 2 kg på tre dagar. men nu står jag bara still! känns väldigt frustrerande och jag förstår inte varför jag inte går ner. kan man äta för lite fett och proteiner? jag känner mig ju mätt. eller äter jag för mycket? har mens just nu så det kanske beror på det. hur som helst så känns det tufft att peppa sig just nu när inget händer ...

• drömhus

devega, håll ut! Din fettförbränning har nog inte kommit igång ännu. man förlorar minst ett kilo vatten när man slutar med socker för glukos binder vatten i kroppen. Och mensen binder oftast vatten i kroppen. Fortsätt med ditt ätande ett par veckor till innan du bestämmer dig för att hoppa av. Du mäter väl midjan?

• JewelGirl

devega: Du har tappat en massa vatten! Det gör man i början och sen bli man skitbesviken när det stannar till i vikten efter några dagars ras *vet*. Du kommer att gå ner mer men när det är fett som börjar försvinna så går det något långsammare även om man ser goda resultat. Mät lite på kroppen oxå, att gå efter måttband är lite bättre än vågen. Jag har tappat fler centimeter på midjan än vad jag har gått ner i kilo.

Och när jag har mens händer inget heller, går nästan upp snarare men man samlar ju oftast lite vatten under mens. Det försvinner sen.

Håll ut ett tag till och avvakta att mensen ska försvinna och du ska se att vågen börjar peka neråt igen. När jag hade gjort 3 veckor och stått still i närmare 2 veckor så började det peka neråt lite snabbare igen. Så det går i vågor. Kroppen måste oxå anpassa sig lite Du är ju mitt uppe i omställningen till fettdrift

• Fjällräven

Ja är jättedrygt när man har mens, har det nu och det händer inte mycket på vågen...menmen, snart är den över

• JewelGirl

Håller precis på att prova att göra ägg och baconmuffins. De står i ugnen nu och ska passa till frukost eller mellanmål för min del *spännande att se vad det blir*

Receptet är från Aylas blogg.

Ägg och bacon muffins - 12st

10 ägg
    1 dl vispgrädde
    2 dl riven ost
    2 pkt bacon
    peppar

Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet i små bitar och stek.

Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, jag använde en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
    In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.

Perfekt att ta ut ur kylen på morgonen, värma i micron en minut och njuta av snabba ägg och bacon :)

Svar på tråden LCHF tråden 3