• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976

Annika Dahlqvist säger högst 1 frukt om dan, och helst direkt efter maten. Igår hade jag ingen fruktlängtan alls, men ½ äpple efter middagen kanske är vettigt, innehåller ju trots allt en hel del nyttigheter.

Eller vad tror ni om att steka äpple i lite kanel och smör! Smarrigt!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kenzie

Ja det gick ju jättebra med min morgonpromenad idag också. När vi gått i 10 min öppnade sig himlen och åskan dånade så t.o.m sonen blev rädd (han har aldrig varit rädd för åskan). Så det var bara att traska hem igen och äta frukosten hemma. Men äggmackorna blev mumsiga iaf.

Linda1976 skrev 2008-07-20 09:00:00 följande:
    Annika Dahlqvist säger högst 1 frukt om dan, och helst direkt efter maten. Igår hade jag ingen fruktlängtan alls, men ½ äpple efter middagen kanske är vettigt, innehåller ju trots allt en hel del nyttigheter.Eller vad tror ni om att steka äpple i lite kanel och smör! Smarrigt!
    Många som äter lchf väljer att ta bort frukt helt (bättre med bär isf) då frukt faktiskt innehåller en hel del socker. Men den främsta anledningen är nog att de flesta (eller det är intrycket jag fått) är kolhydratsberoende och så lätt blir igångtriggade med frukt. Kan man hålla det på en vettig nivå innehåller frukt givetvis nyttigheter och är bättre än godis, men att ge råd i en lchf-tråd om frukt tycker jag inte är okej då nybörjare lätt hamnar på fel spår....för det ÄR extremt lätt att bli igångtriggad.

Nej nu vågar jag inte ha på datorn längre, hjälp vad det åskar.
  • drömhus

Hej i tråden!

Här är man borta i 2 dagar och vad händer? Flera sidor med inlägg efter flera dagars stiltje!

Jag har läst ikapp och har sett en diskussion om vilka som ska få vara med i tråden eller inte. Eftersom jag inte startade första trådarna (tråd 1 och 2) så vill jag inte döma vilka som ska vara med eller inte här. Men jag kan förklara vad jag menar med GI-noll! och det är författaren Skaldemans metod för lchf som är extremt low carb.

I min mening så kan väl de som kör GI-rivstart kan väl vara med i tråden, men eftersom den är rätt fettsnål så kan det skilja från lchf. Äter man entligt GI så är man i helt fel tråd, då lchf i viktminskningsfasen ej tillåter bönor, linser, etc.

En klassisk lchf tillåter tex inte frukt, utan bara bär och avocado i begränsade mängder, så det är de kostråd som jag kommer att ge i tråden. Men alla fuskar vi ibland och då är en fruktsallad till efterrätt långt mycket bättre än sockerkaka! MEN, då måste vi vara medvetna om att det kan stanna upp vår viktminskning litegrann.

Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

• Linda1976

Drömhus: WORD!

Jag har en fråga till er i tråden dock: Hur gör ni med kolhydrater, räknar ni dem? Eller äter ni så bra ni kan enl lchf och "hoppas på det bästa".

Kenzie: Absolut!! Bär är bra, speciellt hallon, bara 4 gr carbs/100 gr!. Det är ju samma som i grädde!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-20 10:11:19 följande:
    Drömhus: WORD! Jag har en fråga till er i tråden dock: Hur gör ni med kolhydrater, räknar ni dem? Eller äter ni så bra ni kan enl lchf och "hoppas på det bästa". Kenzie: Absolut!! Bär är bra, speciellt hallon, bara 4 gr carbs/100 gr!. Det är ju samma som i grädde!
    Hej Linda...!

Jag registrerar oftast maten på www.minmat.net och för att besvara en tidigare fråga i tråden så ja, jag väger min mat också. Men freddag och lördag har jag inte orkat...

minmin.net så får jag då reda på hur många kolisar jag har ätit på en dag, jättebra. Jag kan även gå in och kolla vad det jag skulle vilja äta innehåller i kolisar. Annars så är ju ett bra tips att leta fram en kolhydratlista och räkna själv. Skaldemans GI-noll är ju otroligt low carb så följer man inte hans recept får man nog lov att räkna lite om man vill hålla hans strikta linje. Han kör ju även med eget begrepp so han kallar Skaldemans ratio som är fiffig. Sen när jag blir lite mer inne i denna diet kommer jag nog inte att väga min mat eller föra in på minmat, utan uppskatta. Men kommer man till platåer är det ju bra att börja kontrollera igen så att det inte smugit sig in dolda kolisar.
  • Linda1976

Nu har jag reggat mig på minmat.se Men jag får inget verifieringsmail... Står bara

Du måste verifiera ditt konto, du bör ha ett email med infon

Men nåt jäkla e-mail får jag inte till angiven adress. Morr.

• Jjohanna

Kenzie det var jag som gick ut med hårfönen och blåste dom svarta molnen åt ditt håll *s*.. bor ju rätt nära varandra!

• Maddisen80

ja men drömhus då kan du radera bort mm

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

drömhus skrev 2008-07-20 09:59:46 följande:
    Hej i tråden! Här är man borta i 2 dagar och vad händer? Flera sidor med inlägg efter flera dagars stiltje! Jag har läst ikapp och har sett en diskussion om vilka som ska få vara med i tråden eller inte. Eftersom jag inte startade första trådarna (tråd 1 och 2) så vill jag inte döma vilka som ska vara med eller inte här. Men jag kan förklara vad jag menar med GI-noll! och det är författaren Skaldemans metod för lchf som är extremt low carb. I min mening så kan väl de som kör GI-rivstart kan väl vara med i tråden, men eftersom den är rätt fettsnål så kan det skilja från lchf. Äter man entligt GI så är man i helt fel tråd, då lchf i viktminskningsfasen ej tillåter bönor, linser, etc. En klassisk lchf tillåter tex inte frukt, utan bara bär och avocado i begränsade mängder, så det är de kostråd som jag kommer att ge i tråden. Men alla fuskar vi ibland och då är en fruktsallad till efterrätt långt mycket bättre än sockerkaka! MEN, då måste vi vara medvetna om att det kan stanna upp vår viktminskning litegrann.Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.
  • godisanna

Jag har räknat på minmat ibland. men orkar inte alltid väga. men jag tycker det går ganska bra ändå.. (-5 kg på 5 veckor)
    ------------------
    jag har åxå silvriga kokosfettet i teet. ett bra sätt att få upp fettmängden. och man blir mätt av det. bra vid fikat på jobbet om man e lite sugen eller små hungrig..
    -----------
    och ingen huvudvärk vid min sockerbaksmälla men oj så illamående. men jag kännde ingen riktig sockerkick.

• JewelGirl

Jag tänkte testa att göra pannacotta (utan socker) idag. Tänkte göra en "naturell" sats och pytsa upp i små koppar där jag gör olika smaker.

Svar på tråden LCHF tråden 3