• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus

Du ska helst inte spara alla dina kolhydrater till ett mål eftersom du vill undvika stora insulinutsöndringar som kan störa din ketos. Det är bättre att jämnt fördela dom under dagen.

• Linda1976

Och det är bättre att börja måltiden med fett och protein och äta kolisarna mot slutet

Efterrättstips: Mascarpone med kanel!! MUMS! Och 80% fett!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kenzie

Det är alltså energiprocent man talar om, inte mängden mat på tallriken.

Om man äter 2000 kcal om dagen så ska 75% av dem komma från fett (1500kcal), 20% från protein (400kcal) och 5% från kolhydrater (100kcal)(om man valt den fördelningen). Kolhydrater och protein innehåller 4,5 kcal per gram och fett 9 kcal per gram, det blir alltså inte särskilt mycket fett på tallriken.

• Hägris

det lät svingott *ska leta*

Linda1976 skrev 2008-07-21 23:24:26 följande:
    Och det är bättre att börja måltiden med fett och protein och äta kolisarna mot slutet Efterrättstips: Mascarpone med kanel!! MUMS! Och 80% fett!
    Men SUUUUUUUG!
  • Linda1976

Ligger brevid feta/haloumi/ricotta på ICA Maxi iaf. INTE vid Philadelphia/Creme Bonjour osv.

SÅ jäkla gott!! Ca 50 gram räcker för att man ska bli mätt som en gris i flera timmar, typ. Och 50 gram ger 2 gr kolisar. Helt ok alltså, speciellt med tanke på att det är 80% f ett.

Frulle idag: 1 ägg med Bregott havssalt, 50 gram fet ost, lite smörgåsskinka, 2 cocktailtomater.

Jag har jävligt svårt för ägg nuförtiden, jag nästan klöks..

Nu ska jag förbereda lunch; detta måste ni testa:

Kycklingfilé i bitar i en form.
    Stek bacon i bitar, och rör ihop med stark riven ost, c f och persilja, samt salt&peppar.

Bred ut röran över kycklingen och in i ugnen på 220 gr i sådär 35-40 min. Har inga exakt mängder, men mycket gegga ska det vara. Till detta är det smarrigt med lite broccoli!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • lärjunge

Nu hittade jag tråden...

Har stora funderingar att börja LCHF men vet ej vart jag ska börja, för att jag är en gamla Atkinsmetoden-tjej (2003-2004). Finns där stora skillnader?

• Hägris
    lärjunge skrev 2008-07-23 11:49:46 följande:
    Nu hittade jag tråden...Har stora funderingar att börja LCHF men vet ej vart jag ska börja, för att jag är en gamla Atkinsmetoden-tjej (2003-2004). Finns där stora skillnader?
    nix det är väldigt likt atkins fas ett. men mindre mycket kött och mera fett.. läs genom tråden det finns massor med länkar..
    Men SUUUUUUUG!
  • lärjunge

Hej igen,

Nu har jag tänkt börja LCHF den 1:a augusti (skrev mig in i vikttråden med). Jag måste läsa igenom den sista biten av Dr Dahlqvists Blogg bok, o skriva ner vad jag ska äta, i en anteckningsblock (för jag har bara lånat boken av en vän). Är Dr Dahlqvists senaste bok bra att läsa? Värd att köpa eller bättre att se om bibliotecket har en kopia?

• lärjunge
    Hägris skrev 2008-07-23 16:58:05 följande:
    nix det är väldigt likt atkins fas ett. men mindre mycket kött och mera fett.. läs genom tråden det finns massor med länkar..
    Tack Hägris!
Svar på tråden LCHF tråden 3