• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus

Om potatis och pasta är din stora last så har du ju gjort rätt i att köpa hem blomkål. Förvälld sådan ska ju passa utmärkt som ersättare och lite cole slaw i värmen låter väl gott?

kakor, godis, pasta, potatis- kärt barn har många namn men blir socker i blodet! Är inte livet orättvist så säg?

• danitra
    drömhus skrev 2008-07-28 23:31:12 följande:
    Om potatis och pasta är din stora last så har du ju gjort rätt i att köpa hem blomkål. Förvälld sådan ska ju passa utmärkt som ersättare och lite cole slaw i värmen låter väl gott? kakor, godis, pasta, potatis- kärt barn har många namn men blir socker i blodet! Är inte livet orättvist så säg?
    Ja, jag tänkte prova att göra blomkålsmos framöver. Och cole slaw gjorde jag ikväll - min egen variant med vitlök, majonnäs och vispgrädde - sonen älskade det!

Ja, jag vet hur dåligt jag mår efter en måltid med mycket potatis eller pasta och det måste jag försöka komma ihåg!
  • drömhus

God morgon i tråden!

Ställde mig på vågen i morse bara för att (registrerar bara 1 gång per vecka) och då hade jag gått ned allt jag gått upp sen förra veckan (registrerade ju plus igår) och lite till. Snacka om att kroppen är en konstig manick!

Nu är det dags för morgonpromenad. Ingen är vaken i lägenheten så det är rätt skönt att sitta här i lugn och ro, men min stegräknare vill ha mat nu!

• Linda1976

Tittar in en sväng Läs min blogg om semesterlivets vedermödor och frestelser

KRAM på er.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • bananglass

Hej!

Jag har bestämt mig för att prova LCHF-kost en period för mitt psykes skull. Har väldiga humörsvängningar pga en psykisk sjukdom och har blivit tipsad om att LCHF-kost kan ha en viss effekt och det kan knappast bli värre om inte annat.

Mitt problem är att jag är väldigt tanig, tappar vikt lätt och ligger nära undervikt som det är idag. Fett är ju förvisso energitätt, men också mättande och jag har inga hungerskänslor, så jag måste påminnas om att äta. Någon som vet om det finns några speciella rekommendationer vad gäller smala personer som äter LCHF?

• drömhus
    bananglass skrev 2008-07-29 09:54:57 följande:
    Hej!Jag har bestämt mig för att prova LCHF-kost en period för mitt psykes skull. Har väldiga humörsvängningar pga en psykisk sjukdom och har blivit tipsad om att LCHF-kost kan ha en viss effekt och det kan knappast bli värre om inte annat.Mitt problem är att jag är väldigt tanig, tappar vikt lätt och ligger nära undervikt som det är idag. Fett är ju förvisso energitätt, men också mättande och jag har inga hungerskänslor, så jag måste påminnas om att äta. Någon som vet om det finns några speciella rekommendationer vad gäller smala personer som äter LCHF?
    Mer kolhydrater i bra former måste du äta, men ej i form av godis och andra snabba kolhydrater. på http://kolhydrater.ifokus.se/ klickar du på "forum" och fliken "vi som vill gå upp i vikt". Där kan du prata med likasinnade och läsa igenom de tips som finns på att gå upp i vikt och komma tillrätta med hungerkänslorna. Alla i denna LCHF tråd som är aktiva just nu vill ju gå ned i vikt så våra ätrutiner passar inte dina behov.
  • leende guldbruna

hej hej!!

Jag måste gå ner i vikt,ryggen har pajjat

har provat det mesta förut å går ner först för att sen stanna upp å hinna lessna.Första dagen idag å började den med 3 ägg å vatten.

problemet med mig e att när jag "sätter igång" så "glömmer" jag å äta. kan va helt utan hela dagen för att sedan äta ett par kotletter med sallad på kvällen å antar att det är det som gör att det inte funkar -efter en 2-3 v lessnar jag har endast gått ner ett par kg å frossar återigen i den stora trösten -choklad.

Bra ,snabba lösningar av mellanmål å bra mat mottages tacksamt.
    vet att jag ska låta bli pasta pot-en frukt om dagen å feta produkter.
    annat jag ska tänka på??

• JewelGirl

bananglass: Kolla forumet på www.kolhydrater.ifokus.se där finns en tråd för dom som vill gå UPP i vikt, där finns ju andra smala som äter LCHF och även om du kanske inte vill gå upp i vikt så kanske där finns tips om hur man bibehåller vikten.

• danitra

leende guldbruna skrev 2008-07-29 11:29:57 följande:

recepten på cole slaw å blomkåls mos vill jag gärna ha oxå!!
    Blomkålsmos:
    Har inte hunnit göra det själv än men tänkte koka blomkålsbuketter tills dom är halvmjuka och sedan mixa ner till mos tillsammans med smör och grädde. Smaksätta med lite peppar och muskot.

Coleslaw:
    Jag finstrimlade ett halvt vitkålshuvud och en gul lök. Tog en ordentlig klick majonnäs (kanske 2 dl) som jag spädde ut med grädde tills det blev en tjock dressing. Rev ner en stor vitlöksklyfta och smaksatte med lite peppar. Sen blandade jag ihop dressingen med kålen och löken.
Svar på tråden LCHF tråden 3