• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • JewelGirl

Man får ju äta alla grönsaker som växer ovanjord med undantag på rädisor som växer under jord. Sen är det lite olika hur mkt man kan äta av varje grönsak, alla har ju olika mängd kolhydrater per 100 g.

192.121.81.11/livsmedelsok/ är en bra länk att kolla vilka grönsaker som är bra. Annars finns det ju listor på KiF.

Har för övrigt lagt allt mitt lchf-bloggande på egen blogg istället för på familjebloggen lchfkost.blogspot.com/

• danitra

leende guldbruna skrev 2008-07-29 19:39:54 följande:

Tack för era recept på moset å coe slaw lät smarrigt!!Hur mycket får man äta .....eller lite jag äter nog väldigt stora portioner så tänkte att jag även skulle se över dom. hur mycket äter ni ungefär??
    EFtersom det ligger så lågt i kolhydratsmängd så är det bara att äta på, om jag inte missuppfattat det.

Jag har som mål att bara använda livsmedel med en kolhydratsnivå under 5% och då äter jag så mycket jag känner för. Men jag försöker vara noga med att känna av kroppens mättnadssignaler - man behöver ju inte äta alls lika mycket. Dessutom blir man inte mätt på samma sätt.
  • Hägris

håller verkligen med om att man inte är mätt på samma sätt..Förut blev jag proppmätt och sedan jättehungrig, nu är det mera att jag inte känner för att äta mera ooch jag blir väldigt sällan hungrig. Kanske två mellanmål och två riktiga på en dag... förut åt jag mycket oftare..

Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

leende guldbruna: Ja, yoghurt och andra mejeriprodukter (bortsett från smör) är okej så länge du märker av att du tål det och inte är känslig. Och ju fetare desto bättre. Jag äter en yoghurt från Arla, Meze heter den och har 10% fett. Är väldigt krämig och mäktig, man pallar inte med så mycket men den är jättegod. Brukar ha lite kanel på till exempel.
    Bara det är det fetaste du kan hitta så är det okej Gäller grädde, yoghurt, creme fraiche etc...

• drömhus

Jag har uppdaterat trådstarten litegrann med länkar osv. Hoppas det är ok för alla i tråden. Det är ju inte jag som "äger" tråden utan jag tog bara initiativet att göra en ny då den gamla höll på att försvinna. JewelGirl, jag lånade länkar från din blogg! Hoppas det var okej!

• JewelGirl

drömhus: ja det är lugnt, jag har ju själv "lånat" länkar och även länkat till andras lchf-bloggar (så kan det gå när man lägger ut sig offentligt på nätet ) men jag kan ju vara fin och fråga om jag får länka till din blogg, drömhus?
    Och low carb pizzan ska kollas in

• drömhus

Självklart får du länka, den är ju offentlig! Vi börjar bli många som bloggar så när jag får rumpan ur vagnen ska jag länka på min sida också! Pizzan är inte ännu... :-/

• leende guldbruna
    JewelGirl skrev 2008-07-29 19:46:10 följande:
    Man får ju äta alla grönsaker som växer ovanjord med undantag på rädisor som växer under jord. Sen är det lite olika hur mkt man kan äta av varje grönsak, alla har ju olika mängd kolhydrater per 100 g. 192.121.81.11/livsmedelsok/ är en bra länk att kolla vilka grönsaker som är bra. Annars finns det ju listor på KiF. Har för övrigt lagt allt mitt lchf-bloggande på egen blogg istället för på familjebloggen lchfkost.blogspot.com/
    vad e Kif?
    oj vad med frågor jag har-ska googla LHCF nu trodde att det va samma som gi.
  • danitra

Nu har jag ätit en laxburgare som jag slände ihop. Den blev riktigt bra, åt den med smör och Cream Cheese.

Svar på tråden LCHF tråden 3