Inlägg från: danitra |Visa alla inlägg
  • danitra

LCHF tråden 3

Har börjat (med nya tag) idag.

Ska gå ner minst 10, helst 15 kilo och sedan hålla mig där.

Har köpt vitkål, blomkål och ost i mängder och är jättetaggad för en framtid med mindre kolhydrater. Hoppas att jag kan hitta lite stöd och pepp här!

• danitra

drömhus: Eftersom det inte är mitt första försök att bli av med kolhydratsberoendet så har jag redan mycket hemma.

Inga lightprodukter, smör, kallpressad rapsolja, tomat och annat gott. Just godis och kakor har jag inte svårt för att motstå men däremot potatis och pasta!! Det är min STORA last!

• danitra
    drömhus skrev 2008-07-28 23:31:12 följande:
    Om potatis och pasta är din stora last så har du ju gjort rätt i att köpa hem blomkål. Förvälld sådan ska ju passa utmärkt som ersättare och lite cole slaw i värmen låter väl gott? kakor, godis, pasta, potatis- kärt barn har många namn men blir socker i blodet! Är inte livet orättvist så säg?
    Ja, jag tänkte prova att göra blomkålsmos framöver. Och cole slaw gjorde jag ikväll - min egen variant med vitlök, majonnäs och vispgrädde - sonen älskade det!

Ja, jag vet hur dåligt jag mår efter en måltid med mycket potatis eller pasta och det måste jag försöka komma ihåg!
  • danitra

leende guldbruna skrev 2008-07-29 11:29:57 följande:

recepten på cole slaw å blomkåls mos vill jag gärna ha oxå!!
    Blomkålsmos:
    Har inte hunnit göra det själv än men tänkte koka blomkålsbuketter tills dom är halvmjuka och sedan mixa ner till mos tillsammans med smör och grädde. Smaksätta med lite peppar och muskot.

Coleslaw:
    Jag finstrimlade ett halvt vitkålshuvud och en gul lök. Tog en ordentlig klick majonnäs (kanske 2 dl) som jag spädde ut med grädde tills det blev en tjock dressing. Rev ner en stor vitlöksklyfta och smaksatte med lite peppar. Sen blandade jag ihop dressingen med kålen och löken.
  • danitra

leende guldbruna skrev 2008-07-29 19:39:54 följande:

Tack för era recept på moset å coe slaw lät smarrigt!!Hur mycket får man äta .....eller lite jag äter nog väldigt stora portioner så tänkte att jag även skulle se över dom. hur mycket äter ni ungefär??
    EFtersom det ligger så lågt i kolhydratsmängd så är det bara att äta på, om jag inte missuppfattat det.

Jag har som mål att bara använda livsmedel med en kolhydratsnivå under 5% och då äter jag så mycket jag känner för. Men jag försöker vara noga med att känna av kroppens mättnadssignaler - man behöver ju inte äta alls lika mycket. Dessutom blir man inte mätt på samma sätt.
  • danitra

Nu har jag ätit en laxburgare som jag slände ihop. Den blev riktigt bra, åt den med smör och Cream Cheese.

• danitra

Nu har jag provat blomkålsmoset - en riktig höjdare!

Prova gärna att smaksätta med pepparrot - supergott!

• danitra

Linda skrev: "Då äter du alldeles för lite fett! 75/20/5?? Äter du enbart 5% kolisar per dag, eller menar du att du äter livsmedel med max 5% kolisar? För 5 % av dagsintaget är väääldigt lågt, GI Noll i princip."

Blir det inte samma sak? Om man bara äter livsmedel somm innehåller mindre än 5% kolhydrater så borde totalintaget av kolhydrater och vara under 5 %.

• danitra
    Linda1976 skrev 2008-07-31 12:18:11 följande:
    Hm.. jag som gått humanistisk linje för att slippa matte.... Men det kan det väl? Eller är jag ute och cyklar. Min hjärna är värmeskadad, helt klart.
    Jag gick iofs estetisk linje men läste till min matte så jag VET att jag har rätt.
  • danitra

teek taak skrev 2008-07-31 12:44:18 följande:

Hallo allaHär är en till LCHF:are. Jag har ätit den kost sen ett år tillbaka och mår bra av den. Jag gick ner cirka 15 kg med den kosten
    Välkommen, om du ätit så länge kanske du har några goda recept att dela med dig av?
Svar på tråden LCHF tråden 3