Inlägg från: Fru Filur |Visa alla inlägg
  • Fru Filur

LCHF tråden 3

Kakan1983 skrev 2008-07-16 20:18:19 följande:
    En liten fråga igen...om man vill räkna ut hur mkt av olika näringsämnen man vill få i sig (tex på sidan "minmat") har ni något bra tips på att ta reda på vad de olika ingridienserna väger? Jag har tyvärr ingen våg hemma, så jag försöker höfta på vad sakerna kan väga...tex en avocado, 2 msk smör, 1 dl grädde osv... Har försökt hitta någon bra omvandlingssida, men det verkar inte finnas någon sådan!Tips någon?
    Här finns styckevikter på frukt & bär :
    www.fruktogront.se/modules/core/downloader.php

Här finns styckevikter på grönsaker & rotfrukter :
    www.fruktogront.se/modules/core/downloader.php

När det gäller lättflytande varor räknar jag med
    1 dl = 100 gram
    1 msk = 15 gram

Hmmm... :o) Jag har creme fraiche o dyl o kylen, och en våg, jag kan återkomma med resultatet........
  • Fru Filur

Creme fraiche 34%, 1 dl hamnade i princip på 100 gram det med, så då kan man nog räkna med det för saker med liknande konsistens också. Det kanske blir 98 gram ena gången och 102 andra, får vara "good enough"

Smör; ett matskedsmått, i princip 15 gram

1 dl grovt riven ost, ej hårt packat i måttet, ca 40 gram

• Fru Filur
    drömhus skrev 2008-08-08 11:01:57 följande:
    Motion: Hur tänker ni andra?Kör ni på det som en del säger: det har ingen verkan för vikten? Jag känner ju att jag mår bra när jag tar mina långa promenader och dåligt de dagar jag fuskar, så då har de ju betydelse för mitt välmående. Även om motion inte direkt påverkar vikten(förutom ökad muskelmassa som ger ökad förbränning) så måste vi väl motionera om vi vill ha lite bättre flås?Vad är era motionsplaner?
    Mina motionsplaner har varit vilande ett tag (kom aldrig igång med träningen efter vårens influensa) men planerar att förnya mitt gymkort (Nautilus) om ett par veckor.
    OM de tiderna de haft för passen inte ändras allt för mycket kommer jag satsa på vattengympa en till två gånger per vecka och ren styrketräning två till tre gånger per vecka.
  • Fru Filur

Jag är en sån som inte kan låta bli vågen, så jag skuttar upp på den minst en gång per dag; nykissad på morgonen och ofta även nykissad precis innan sängdags för att få en indikation på hur morgondagen kommer se ut, MEN, jag låter inte de individuella dagarna betyda något känslomässigt, utan ser till den generella tendensen istället.
    För mig så funkar faktiskt det dagliga vägandet bättre än mera sällan för det känslomässiga välbefinnandet, jag kan bättre acceptera variationer uppåt som "dagsform" (kanske inte kissat så mycket, inte bajjat, ätit nåt salt osv).

Min senaste vecka :

Mån : 130,1 (hemkommen från en kolhydratstinn vecka som gav 3 kg upp)
    Tis : -
    Ons : 128,7
    Tor : 127,8
    Fre : 127,8
    Lör : 127,8
    Sön : 126,6
    Mån : 126,9
    Tis : 126,0

Jag räknar alltså med att det kanske kommer stiga uppåt lite till imorgon med tanke på det stora skuttet nedåt.

• Fru Filur
    Egensinnig skrev 2008-08-14 20:54:22 följande:
    Hur har era LCHF-resor sett ut? Viktminskning? Humör? Mående?
    Jag är inne på min första resa med LCHF och klev på tåget den 16:e juni i år. Har hoppat av och luftat mig på några perronger under resans gång men alltid hunnit med tåget igen innan avgång :o)

Viktminskning totalt sedan starten är ca 6 kg, vilket jag är nöjd med (tåget stod still en vecka och jag plockade upp 3 kg av de då 5.4 tappade kg så jag fick starta om lite)

Humör och mående ; har bara märkt av positiva förändringar, blivit lugnare och fördragsammare. KAN också ha att göra med att jag var så inihelvete stressad på jobbet att jag inte märkte om jag var sur och grinig pga av stress eller omställningsbesvär. Omgivningen har i alla fall inte klagat högljutt.
    Har haft ett par migränanfall, men de har jag ju alltid lite då och då, och att jag började gnissla tänder och få ont i käkarna var nog stressrelaterat, för det gick över när semestern började
    Har upptäckt att mina vanliga triggerpunkter för smärta är mindre ömma.

Jag började helt cold turkey med att ta bort alla de vanliga kolhydratkällorna utan att trappa ner, men har mått oförskämt bra trots detta, och kan inte direkt påminna mig några besvärliga omställningsbesvär ; jag var lite trött och matt en dag, men det gick över snart nog...
  • Fru Filur
    AnnaLind skrev 2008-08-20 09:17:33 följande:
    Hej allihop! Här är en till som hakat på lchf! Hittills går det jätte bra och har gått ner nästan 2 kilo på bara några dar En fråga till alla. Hur är det med vaniljstång? är det kolhydrater i det och i så fall hur mycket? Kan man använda det i efterrätter?
    Eftersom det är så liten mängd (jag tror knappt du kan få utslag på en vanlig hushållsvåg) man använder så spelar det i princip ingen roll ens om det innehöll 100% kolhydrater.

En vaniljstång väger omkring 3½-4 gram, och fröna är ju en liten del av den vikten, så mindre än ett gram. En hel vaniljstång verkar bestå av ca 45% kolhydrater, alltså omkring knappt 2 gram per en hel stång, och vad då fröna kan ge ; ja, det anser i alla fall jag som försumbart
  • Fru Filur

Min käre man äter det jag ställer framför honom... Och när "dieten" innebär att han får bacon & ägg till frukost så kunde han inte vara mer själaglad! :o)

• Fru Filur

1. Hur ser din matdag ut med LCHF-metoden?
    --- Frukost vardagar : Bacon- och äggmuffins
    --- Frukost helger : Äggröra och bacon
    --- Lunch : Hemlagad mat enligt LCHF (vardagar i matlåda) eller om vi är ute och flänger någon hyfsat "ofarlig nödmat" (t ex gyrossallad, LowCarb-burgare på Max, eller burgare från McD men utan bröd)
    --- Middag : Hemlagad mat enligt LCHF

2. Hur mycket och hur ofta tränar du?
    --- Har precis börjat träna igen efter ett halvårs uppehåll, och siktar på 2*vattengympa och 2*styrketräning per vecka

3. Hur mycket har du gått ned?
    --- 7 kg (på 2½ månad)

4. Hur varierar du din mat?
    --- På samma sätt som tidigare, eller kanske snarare mer än förut... Lagar i princip samma mat som tidigare, men använder smör, fet grädde och creme fraiche istället för light-skräpet. Tillbehör istället för de vanliga pasta-ris-potatis kan vara kokt blomkål, blomkålsmos, broccoli, broccoligratäng, ostgratinerad broccoli, strimlad zucchini, strimlad vitkål, stuvad vitkål, wokgrönsaker, eller vanlig strimlad isbergsallad, ibland kompletterad med lite gurka och/eller tomat.
    T ex köttfärssås äts med fördel kompletterad endast av en rejäl klick creme fraiche och en generös näve riven ost.

Svar på tråden LCHF tråden 3