• Kenzie

LCHF tråden 3

Hej hopp nu har jag hittat hit

Vi har varit på en minisemester och jag måste erkänna att det fuskats en del, främst i form av lite otillåtna alkoholhaltiga drycker. Men nu är jag hemma och ska börja köra stenhårt igen, jag har stått stilla i viktminskningen ett tag nu och vill gärna gå ner lite till. Så jag tänkte köra lite fakirinspirerat, eller ja iaf ta bort mjölkprodukterna och bara äta kött, fett och lite grönsaker så får vi se.

• Kenzie

drömhus: Nä smör kommer jag att äta, det måste jag för att få i mig tillräckligt med fett. Men grädde och cf ryker...det smärtar ( ) men förhoppningsvis kan jag återinföra det snart igen.

• Kenzie
    Linda1976 skrev 2008-07-18 20:05:07 följande:
    Mäh... jag tycker minsann att ni är lite sega i tråden! I CKtråden där jag hängde förr var det liv i luckan alltid Kom igen girls!
    Haha jaa vi är nog lite väl sega, skärpning!

Min dag har sett ut så här.

Brunch: Oxfilé m. vitlökssmör. Stekt sparris och zucchini.

Mellis: 1 kokt ägg m. en klick majonäs

Middag. Lchf-pytt på oxfilé, bacon, zucchini, riven blomkål, vitkål, lök och lite grädde (nä jag klarar inte att ta bort grädde helt...då dör jag). Stekt ägg och en lite saltgurka till. Mycket oxfilé idag, rester från sambons födelsedagsmiddag igår.

När jag fått lilleman i säng blir det lite hallon med mascarpone. Det är ju ändå fredag

Imorse var jag ute på en 45 min powerwalk och sen blev det en cykeltur. Men jisses vad jag var seg i benen...det märks tydligt att min kropp inte ställt in sig ordentligt på fettdrift sen jag slarvade i helgen.
  • Kenzie

drömhus: Det är absolut bättre än godis, du slipper få i dig konstiga färgämnen och andra tillsatser. Och 30 g kh/dag lät ju okej även om jag försöker ligga under 20. Läste att man kan komma i ketos om man äter under 60 g/dag även om det såklart är individuellt.

Jag använder inte ketosstix då jag märker så tydligt när jag hamnar i ketos.

Nu är det dags för en kopp kaffe, därefter en powerwalk och sen ska jag smälla i mig en god tonfiskröra till frukost.

• Kenzie

drömhus: Jag får riktigt otäck andedräkt (som väl är går den över efter nån dag) och känner mig yrslig nån dag eller två. Men sen är allt som vanligt igen.

Linda1976: Jag bara slänger ihop det jag har hemma. Idag blev det en halv avocado, en halv burk tonfisk, 30 g majonäs, 30 g cf, lite rödlök, 1 kokt ägg, dill. Jättegott tyckte både jag och sonen (som f.ö totalvägrade gå ut på promenix men mig imorse, vi gick 20 min men sen gav jag upp och gick hem).

Annars äter jag ofta middagsrester till frukost. Har aldrig varit något fan av typisk frukostmat så för mig fungerar det bra. Annars är polarbröd eller nötbröd ett bra substitut för vanligt bröd (recept finns på KiF).

• Kenzie

Linda1976: Polarbröd är gjort på ost, ägg och keso. Jättegott tycker jag, speciellt som pizzabotten
    Allt är ju okej att äta så långe du ligger under ett visst antal kolhydrater/dag, men jordnötter är väl inte den bästa nöten om man ska se till antalet kolhydrater. Jag har valt att skippa nötter då det triggar igång sug på annat.

Frukosten lät bra men jag skulle använt vispgrädde istället

• Kenzie

GI fas 1 (alla kostexperter ger olika råd men iaf när jag åt fas 1) är faktiskt ganska lik lchf. Jag hade ingen begränsning på mejeriprodukter och åt i stort sett likadant som jag gör nu, möjligen lite mer grönsaker och mindre fett. Atkins och lchf är också det rätt likt, speciellt den inledande fasen av atkins. Grejen med atkins är ju, precis som GI, att det är tänkt att man ska trappa upp kolhydraterna något som man inte gör i lchf.

• Kenzie
    Linda1976 skrev 2008-07-19 10:25:23 följande:
    Haha... Jag älskar Skånemejeriers matlagningsgrädde på 15%. Använder jag vispgrädde i kaffet så äcklar det mig nästan. Det blir ju en fet hinna i gommen liksom Men jag kanske ska vänja mig vid det också...Fett-tillvänjningskur, haha
    Haha ja det tar ett tag att vänja sig, men nu tycker jag att det är sjukt gott. Nästa steg för mig är att börja med kokosfett i kaffet, men än så länge gör bara tanken på det mig lite illamående.
  • Kenzie

Landa1976: Ja det blir absolut lätt missförstånd då alla har olika benämningar på samma sak och samma benämningar på olika saker.

• Kenzie

Jewelgirl: Ja det är just själva grejen som känns rätt så motbjudande, men jag tänkte att jag skulle försöka mig på det snart. Har du märkt av någon förändring rent viktmässigt sen du började med kokosfettet?

Linda1976: Ja det är ju kokosfett från hälsokosten som är det bästa, men jag har läst om flera som använder det silvriga paketet också.

Svar på tråden LCHF tråden 3