• Kenzie

LCHF tråden 3

Olimpia: Somliga är känsliga för mjölkprodukter och går inte ner i vikt p.g.a det. Om man inte tappar något kan det därför vara en idé att utesluta mjölkprodukterna och se ifall det händer något. Ett kryddsmör på köttet istället för gräddsås är mums

• Kenzie

1. Lagar ni egen mat till er och en annan mat till resten? Jag lagar samma mat till hela familjen. Sambon som inte äter lchf tar mindre fett och mer grönsaker. Både han och sonen får i sig så pass mycket kolhydrater på frukost och mellis så det känns onödigt att laga extra kolhydrater till dom.

2. Hur mycket fett äter ni per dag? Runt 75 energiprocent (mindre som gravid)

3. Vilka grönsaker är tillåtna och hur mycket per dag? Alla ovanjordsgrönsaker är tillåtna samt rädisa, rättika och lök. Som gravid äter jag obegränsat med grönsaker, när jag kör strikt blir grönsakerna mer dekoration på tallriken.

4. Kollar ni på alla livsmedel om de innehåller kolisar? Japp. Under 5 g kolhydrater per 100 gram är okej när jag kört strikt. Nu blir det lite mer otillåtna livsmedel.

• Kenzie

Smurfan 81: 890 kcal är alldeles för lite och blir som svältkost. Minst 1300 kcal. Som du Drömhus skrev är det super att ha mat i frysen. Jag har t.ex alltid fyllda lövbiffar. Bara att ta fram och tina så har man en måltid.

nirakkarlsson: Det går inte att punktförbränna en speciellt del på kroppen. Bra kost och träning är det bästa

• Kenzie
    Svar på #2557
    Grejen är den att om du kör strikt lchf så kommer ditt sug helt att försvinna. När jag så mycket som luktat på saker jag älskade förut så har jag fått kväljningar p.g.a att allt är för sött. Jag kan absolut tänka mig att aldrig mer äta godis och vanligt fika. Det finns många bra alternativ. När kranvatten smakar sött kommer du att förstå Jag ser lchf som en livsstil och har hittat ett sätt att äta som inte bara fått mig att gå ner i vikt utan också fått mig att må så himla bra. Då ser jag ingen anledning att t.ex börja med GI eller något nu när jag vet hur dåligt min kropp mår på kolhydrater.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Ja alltså du kan ju givetvis gå ner på mindre kcal, pulverkurer och liknande ligger väl mellan 500-800 kcal om dagen. Helt sjukt lite och verkligen svältkost. Men det är ingenting kroppen mår bra av och som du skrev så kan kroppen ställa in sig på svält om man äter för lite...och då vill den inte riktigt släppa ifrån sig något överskott av fett vilket resulterar i att man inte går ner i vikt.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Pixxi skrev 2008-10-05 07:18:38 följande:
    Jag har lite frågor till er proffs Jag äter Havregrynsgröt med soja mjölk till frukost till lunch äter jag sallad, ungsbakade grönsker ( abugine, blomkål eller dyl ), något kött o kanske lite sås utan redningpå em äter jag frukt, ostbitarpå kvällen en omelett med bacon om jag äter något alls, på kvällarna brukar jag inte vara hungrig.Jag dricker 4 koppar kaffe om dagen med mjölk.Jag försöker gå en snabb promenad på 30-50 min varje dag, ändå går jag inte ner ett gram, jag går bara upp i vikt Vad ska jag sluta äta för att gå ner ?
    Havregrynsgröt är verkligen inte lchf så det bör du hoppa över. Sojamjölk innehåller väl rätt mycket kolhydrater? Frukt ska du inte heller äta. Du äter dessutom alldeles för lite fett! En fet sås eller ett kryddsmör till lunchen och en fet middag behöver du också. Du kanske också är känslig för mjölksocker och bör om möjligt skippa mjölken i kaffet. Ha i kokosfett istället.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Ja du har absolut fel fett på grönsakerna. Använde riktigt smör istället. Kallpressad rapsolja är okej att använda i sallader.

Jag äter mycket ägg till frukost, typ 2 kokta ägg mosade med smör. Andra ex är: Turkisk yoghurt med ett par hallon. Skinkrullar fyllda med färskost eller fetaost. Tonfiskröra (tonfisk i vatten, majonäs, creme fraiche, kokt ägg, dill, lite rödlök). Makrill i tomatsås. Ostrullar med smör. Ägg och bacon-muffins (recept finns i tråden eller på KiF) Annars fungerar lite av gårdagens middag ypperligt som frukost

Tomater ska man vara lite försiktig med då de innehåller relativt mycket kolhydrater. Jag vet inte om körsbärstomater innehåller mer än vanliga men det låter rimligt.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Smör, bregott och kallpressad rapsolja är de enda fetter jag använder. Ister finns och används av många lchf:are. Margarin är ett stoooort nono som förgiftar kroppen. Jag tipsar dig om att läsa på lite extra så du vet hur man bör äta

http://kolhydrater.ifokus.se/ finns det massor av bra information. Det är viktigt att veta hur man ska äta, annars kan man lätt gå upp i vikt istället.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Smurfan 81: Margarin är olämligt som föda, oavsett vilken kost man äter. Det är förstörda fetter med en massa kemikalier i.  Googla på margarintillverkning så förstår du varför.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Hellre inget fett alls isf, margarin och LCHF hör inte alls ihop. Det är värt de extra pengarna...för inte vill du stoppa i en massa kemikalier i kroppen som kan leda till diverse farliga sjukdomar?

I mitt fall har iaf matkostnaderna minskat trots att jag i stort sett bara äter ekologiskt.  Vi småhandlar aldrig nuförtiden, inget godis, inga chips, knappt något alkohol.

Bra mat är det jag prioriterar mest, då drar jag in på annat om det är knapert.

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Callina skrev 2008-10-05 10:28:53 följande:
    Angående stekfetter, hur är det med Arlas flytande smör och rapsolja?
    Jag skulle tippa på att rapsoljan inte är den bästa i den. Kallpressad ska det vara
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Callina skrev 2008-10-05 10:39:38 följande:
    Alltså helt vanligt äkta smör?
    Precis
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Smurfan 81 skrev 2008-10-06 11:47:37 följande:
    Jo visst, men det är under 5% kolhydrater...
    Här i Sverige är lchf-kost lite synonymt med att man även utesluter onaturliga produkter ur kosten. Det är givetvis inte ett måste men det bidrar garanterat till bättre hälsa. Så även om en produkt ligger lågt på kolhydrater kanske den inte är särskilt nyttig iaf.
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Smurfan: Jo givetvis kan det vara skönt med variation, men jag aktar mig för sötningsmedel.

Det finns inga som helst bevis på att mättat fett skulle vara farligt, tvärtemot har det framkommit i nyare forskningsrapporter att naturligt mättat fett är bra fett som kroppen behöver.

Precis som drömhus skriver så har mycket av den tidigare forskningen finansierats av företag som har ett vinstintresse, det är riktigt obehagligt och man bör tänka sig för både en och två gånger innan man litar blint på vad t.ex livsmedelsverket säger.
    Nu har jag inte en aning om vart jag läste det men jag har iaf läst att under obduktioner av personer som dött i hjärt och kärlsjukdomar så har så mycket som tre fjärdedelar av fettet som satt sig i blodkärlen varit omättat.

Här är en länk där det står lite om Annikas kamp. http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/08/21/kontroversiella-lakare-pri/index.xml

Älskade Theodor 060329
  • Kenzie
    Svar på #2749
    Tonfisk, kokt ägg och en tub majonäs funkar alltid. Annars polarbröd med pålägg som Tristanya skrev eller kanske äggmackor (stek ägg rätt knapriga och låt svalna...tada...ägg mackor som är mumsiga med en massa pålägg).

En sallad eller en halv grillad kyckling med en fet dressing kanske?
    Älskade Theodor 060329
  • Kenzie

Jag lägger keson i en finmaskig sil och sen trycker jag på den med en gaffel. Då rinner det av en del.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090429
  • Kenzie
    Snorkfröken83 skrev 2008-10-15 07:23:44 följande:
    Hej!Jag är ny med dehär med LCHF.. Så nu undrar jag. Hallon, de e ju tillåtet. Ja ha köpt frysta, så mycket billigare/enklare så.. Men så idag kolla jag på innhållsförteckningen på min påse som ja ätit ur nu 2 dagar. Och på kolhydrater stod det 12g/100g! Jissa om min förvåning. Och det är bara hallon i påsen, inget socker. Finns det olika typer av hallon? Dessa som jag har är från Lidl...
    Det kan skilja rätt rejält mellan olika hallon, så kika på innehållsförteckningen. Jag brukar bara äta ett par stycken till yoghurten så det blir ju inga mängder även om kolhydratsinnehållet skulle vara väl högt.
  • Kenzie
    Svar på #2928
    Din matsedel ser bra ut. Men byt ut yoghurten mot turkisk yoghurt och matlagningsgrädden mot riktig grädde. Proteindrink ser jag heller ingen nytta med, du får i dig tillräckligt med protein av det mat du äter.
  • Kenzie
    Svar på #2930
    Haha ja då har du fel, den är underbar...speciellt blandad med vispgrädde och några hallon

Jo visst är det bättre med proteindrink än något helt fel, men risken finns att du kanske kommer upp lite för högt i proteinet. Några babybelostar är smidigt att ha med i fickan som mellanmål.
Svar på tråden LCHF tråden 3