• Kenzie

LCHF tråden 3

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:

Men om det nu bara är 0,1g på 100g så kan det ju inte spela nån roll vilken typ av kolhydrater det är tycker jag! Men menar, vi äter ju massa saker som innehåller uppåt 5g på 100g så varför skulle kolhydraterna i lightläsken vara värre än kolhydraterna nån annanstans? Det är ju socker i massa livsmedel där det är inräknat i kolhydraterna, så varför skulle sötningsmedel vara värre?Ok... kanske måste skippa nötter ett tag då. Tyckte det kändes som ett bra kvällssnacks annars men då får jag hitta på nåt annat!
    Grejen med lightläsk är att det inte är kolhydrater i men däremot sötningsmedel. Kroppen tolkar sötningsmedel som kolhydrater och du kan få insulinpåslag trots att du inte fått i dig några kolhydrater. Väldigt onödigt m.a.o
  • Kenzie

Smurfan 81: Parmesanchips med guacamole är standardsnack här hemma. Frysta hallon mixade med turkisk yoghurt blir god glass. Fläsksvålar, kycklingchips (tunt skivad stekt kycklingfilé som torkas i ugnen) eller parmachips (parmaskinka torkad i ugnen) är andra alternativ. Eller bara en god bit brieost *mums*

• Kenzie
    JewelGirl skrev 2008-09-28 19:27:23 följande:
    Det var det jag försökte säga
    Haha jag vet, kom bara med ett förtydligande (som iof inte var särskilt annorlunda än det du skrev )
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:28:18 följande:

Jo visst, men det är fortfarande inom gränserna! Ta ketchup till exempel. Det innehåller socker och dessutom 18g kolhydrater, men nån tidigare nämnde att de bruakde ta lite ketchup i alla fall för "man tar ju så lite". I min värld kan det då inte spela nån roll om den 0,1 procenten är riktigt socker, sötningsmedel eller andra kolhydrater. Förstår ni hur jag menar?
    Nej men säg att du dricker en dl lightläsk. Kroppen kanske (jag vet inte riktigt hur kroppen fungerar här men det låter rimligt i mina öron iaf ) tolkar det som att du får i dig 100 gram rena kolhydrater och då blir det ju kaos.
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:30:01 följande:

Hur gör du parmesanchips? Lät spännande! Fläsksvålar köper man på påse va? Brie hade jag tänkt köpa i veckan, det är så gott till salami också så jag tänkte se om jag kunde hitta nån bra salami! Sen kom jag på avokadohalvor med creme fraiche och räkor, inte helt fel!
    Riv parmesan och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Kör i ugnen på 175 grader tills osten smält och blivit gyllenbrun. Passa så osten inte bränns bara, då smakar det inge vidare. När chipsen svalnat blir dom krispiga. Japp lykkas fläsksvålar finns på påse bland chipsen...men jag tycker att dom smakar r*v
    Lidl har bra salami har jag för mig att jag läst någonstans.
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:35:27 följande:

Nä! 0,1g per 100g är det ju! Så om jag dricker 1 dl lightläsk får kroppen i sig 0,1 g kolhydrater. Och det ÄR ju inte mycket!
    Nej men du missförstår mig. Sötningsmedel ger ju inga kolhydrater öht men kroppen tolkar det som att det är kolhydrater. Säg att det finns 50 gram sötningsmedel i 100 gram lightläsk så tror kroppen att du får i dig 50 gram kolhydrater. Förstår du? Det har inget att göra med det vanliga näringsinnehållet utan det handlar om att kroppen luras.
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:41:51 följande:

Jaha... usch då... Men då KOMMER det skita sig för mig för jag klarar mig inte utan lightläsken! Men menar du då att det skulle vara bättre att dricka vanlig läsk med 10,5g kolhydrater än att dricka lightläsk utan kolhydrater???
    Nej alltså mängden sötningsmedel i lightläsk har jag ingen aning om, tog bara exempel för att förklara. Det enda jag vet är att många inte kan dricka lightläsk eftersom kroppen reagerar som om det vore vanlig läsk. Och KLART du klarar dig utan läsk tjejen. Vatten är supergott och man kan smaksätta det på en massa sätt. Jag är beroende av smaksatt mineralvatten. Kan jag så kan du.
  • Kenzie

Smurfan 81 skrev 2008-09-29 17:18:32 följande:

Nån osm har koll på det här med hur man lägger in sin egen mat i minmat.net? Jag försökte ju lägga in mozzarella igår men när jag skulle skriva upp att jag ätit det kom det upp massa andra siffror än de jag hade skriv it in!
    Hmm hur menar du? Att du lagt in ett eget livsmedel alltså? Har du lagt in det på 100 gram så ändras ju siffrorna beroende på hur mycket du ätit (fast det kanske inte är så simpelt ).
  • Kenzie

bzzzz: När du börjar med lchf ska du inte tänka på kalorier öht utan äta tills du känner dig mätt (viktigt dock att skilja på sug och hunger). Efter en tid på lchf verkar det som att hungern minskar för de flesta och då gäller det att lyssna på sin kropp, det finns aldrig någon mening med att överäta. Om man äter mycket fett kött ska man egentligen inte behöva lägga till så mycket extrafett, det finns ingen mening med att ta kryddsmör eller en fet sås till entrecote t.ex. 2 dl grädde enbart till frukosten låter rätt mycket, men som du skrev så kan man ju äta mycket fett om man är rejält överviktig. Har du registrerat dagsintaget på minmat? Hur ligger du i procent på protein, kolh resp fett?

Smurfan 81: Vad jag förstått så går viktminskningen snabbare om man äter lite kolhydrater. Under 20 gram om dagen brukar rekommenderas. Man är även olika känsliga för kolhydrater. Vissa faller ur ketos redan vid 30 g om dagen medan andra klarar uppåt 100. Ditt dagsintag ser bra ut men jag råder dig än en gång att skippa lightläsken, det är verkligen bara skit som förstör kroppen.

Trollens mamma:
    Precis som du skriver så måste kroppen vänja sig vid fettdrift. Ta det lite lugnt med träningen under ett par veckor om du inte känner dig helt hundra. Men att träna ordentligt på fettdrift är helt okej. Det finns vasaloppsåkare och maratonlöpare som enbart fettladdat och klarat det hur bra som helst.

• Kenzie

Smurfan 81: Ja absolut 33 gram fungerar för många så det kanske är alldeles lagom för dig. Ang kinamat så får du passa dig lite, det är mycket socker, majsstärkelse och smakförstärkare (fast det kanske du inte utesluter). Jordnötssåsen innehåller garanterat socker och biff med bambuskott är säkerligen redd med majsstärkelse. Kyckling i röd/grön currysås brukar finnas och det kan vara okej, möjligen lite för mycket kolhydrater om dom använt cocosmjölk istället för cocosgrädde.Jag skulle köra på kycklingspett och wokade grönsaker och sen fetta till det med ost och smör innan eller efter.

Olimpia: Dra ner lite på mjölkprodukterna och öka på med smör, det brukar sätta fart på förbränningen hos de flesta. Men ja det kan ta ett bra tag innan man går ner, speciellt om man bantat mycket innan. Ett tips är att mäta dig istället för att väga dig, resultaten syns ofta snabbare där.

Svar på tråden LCHF tråden 3