• Kenzie

LCHF tråden 3

Lotta71 skrev 2008-08-27 22:34:43 följande:
    Hm, de här vinarna, är det glas eller flaskor??Låter som flaskor... O det är inte särskilt troligt att du kan dricka  det o ändå minska i vikt, eller ens hålla vikten...
    Varför skulle hon inte kunna det?! Jag har festat till rejält ett par gånger när jag ätit lchf utan att viktminskningen stannat av. Det är en hel del kalorier i vin men ytterst lite kolhydrater (förutsatt att man väljer ett torrt då).
  • Kenzie
    Lotta71 skrev 2008-08-28 11:46:13 följande:
    Det var ju bra i så fall! Det måste jag berätta för min vinglada kompis! Jag trodde att kanske max några glas vin var rättså ok, men absolut inte flera flaskor!!!
    Ja alltså det är väl kanske inte superbra att smälla i sig flera flaskor under en kväll (speciellt eftersom man blir så mycket mer lättpåverkad utan kolhydrater i kroppen) men min kropp klarar iaf av att jag blir berusad. Somliga kanske är mer känsliga än andra och viktnedgången kan tillfälligt stanna av. Men man kommer inte ur ketos.
  • Kenzie
    Knytets skrev 2008-08-28 21:10:05 följande:
    fast grundar man bra med fet mat under dagen så e man ju inte ens lättpåverkad... herre min jesus... jag har inte druckit på flera år mer än typ 1 smirnoff ice, och brukar väl bli rätt så packad på typ 4-5 flaskor smirnoff, men efter 2½ flaska så va jag inte ens spec. full...Glad i hatten, men absolut inte packad...
    Dom flesta jag vet som äter lchf är mer lättpåverkade på denna kost än innan. Jag själv känner rejält efter ett par glas vin, tidigare krävdes det iaf en flaska. Och då grundar jag ordentligt med bra mat innan jag dricker.
  • Kenzie
    Socialen skrev 2008-08-29 19:17:20 följande:
    Kan tipsa om en god chokladtårta jag gjorde ikväll enligt Montignacs recept. Om ni ligger i gruppen 10+ borde ni kunna äta den.Smält 400g mörk choklad (minst 70%)Blanda med 8 äggulor och 0,5 dl starkt kaffe samt saften av en apelsin.Vispa 8 äggvitor hårt. Blanda vitorna med chokladsmeten och häll i en form med bakplåtspapper. Grädda i 8 minuter i 250*. Vänd upp på ett fat och ta bort bakpappret.Sen kan man glasera med choklad, eller kanske philadelphia?
    Eller kanske philadelphia blandat m. smält choklad *dreggel*
  • Kenzie
    Bobbenn skrev 2008-09-05 12:48:24 följande:
    70% fett25 % rotein5% kolhydraterEn talrick jag kan äta kan vara 3 färsbiffar med sallad och beanaise eller cole slaw typ.Finns många tips i recepttråden
    Men inte äter du väl 75% fett av det du har på tallriken? Procenten man pratar om (t.ex när man räknar ut dagsintaget på minmat) är energiprocent (fett ger 9 kcal per gram medans protein ger 1 kcal per gram). 75% fett på tallriken borde vara typ 1 färsbiff och 3 dl beasås, lite väl mycket fett alltså
  • Kenzie
    Kenzie skrev 2008-09-05 19:11:29 följande:
    Men inte äter du väl 75% fett av det du har på tallriken? Procenten man pratar om (t.ex när man räknar ut dagsintaget på minmat) är energiprocent (fett ger 9 kcal per gram medans protein ger 1 kcal per gram). 75% fett på tallriken borde vara typ 1 färsbiff och 3 dl beasås, lite väl mycket fett alltså
    Ne nu virrar jag. 1 g protein = 4 kcal. Fett är alltså energitätare än protein så man behöver inte äta särskilt stor mängd fett i gram för att komma upp i 75 % (energiprocent) av dagintaget.

Här är en bra länk om man vill läsa lite mer. kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx

Jag är värdelös på att förklara men det är viktigt att man förstår skillnaden på procent och energiprocent, annars kan man få i sig lite väl mycket kcal.
  • Kenzie
    Cactuz skrev 2008-09-05 20:28:43 följande:
    Skriver igen:
    Hmm, jag undrar om det är okej att äta så mycket fett som tex. grädde, smör egentligen.Fett från lax etc. fleromättat är ju bra men man äter väl mycket mättat fett när man äter lchf?Funderar på att börja, men undrar lite över detta.. Någon som har ngt bra att läsa/informera om?
    Vi som äter lchf anser att mättat fett är bra fett. Vi människor är gjorda för att äta animaliskt fett och kroppen mår bra av det. Ta t.ex inuiterna som till största delen äter mättat fett och protein. Dessa människor hör till de friskaste i hela världen, hjärtproblem är i stort sett obefintliga hos dem.

Det finns förresten inga vetenskapliga belägg för att ett högt kolesterolvärde är farligt. Kopierade ett inlägg från kolhydrater.ifokus

"Det var den amerikanske forskaren och bedragaren Ancel Key som lade grunden till kolesterolskräcken för mer än femtio år sedan. Han är en av dem som svenska livsmedelsverket lutar sig mot när man varnar för kolesterol och mättat fett.
    Men Ancel Key visste själv att man kunde äta hur mycket kolesterol som helst. Vid slutet av sin karriär avslöjade han sanningen: Det finns ingen som helst koppling mellan det kolesterol vi äter och den mängden vi har i blodet. Det har vi vetat hela tiden.
    De enda som behöver oroa sig för kolesterolintaget är höns och kaniner. Det är nämligen på höns och gnagare som man forskat fram kolesterolets skadeverkningar. De djuren är vegetarianer och tål ej animaliskt fett. Men, det brukar Livsmedelsverket
    glömma att nämna när man citerar forskningen.
    Varför fortsätter ni att vidhålla att det är farligt att ha högt kolesterol?"

Jag rekommenderar dig att leta på kolhydrater.ifokus där du kan ta del av många människors erfarenheter.
  • Kenzie
    Cactuz skrev 2008-09-06 10:46:24 följande:
    Drömhus:Jag förstår inte riktigt.. Livsmedelsverket har ljugit och vi har haft fel kostråd etc. Men jag rekommenderas ändå inte att äta som ni gör (lchf) pga att jag "bara" har 5 kg att gå ner..?Så det är inte det ultimata sättet att äta på då?Utan bara om man ska ner mycket i vikt, sen skall man äta "mer normalt" ?Så om jag hellre skall äta "normalt" och träna lite mer bara, så är inte lchf-kosten så bra.?
    Lchf kan du äta oavsett om du har 1 eller 100 kg att gå ner. Lchf ska först och främst inte ses som någon bantingskur utan som ett sätt att leva. När man väl provat lchf och upplevt alla positiva hälsoeffekter som kommer utöver viktnedgången så kan jag nästan garantera att man inte vill äta någon annan kost.
  • Kenzie
    Fiafiber skrev 2008-09-11 16:46:46 följande:
    Torrt vitt vin är ok enligt denna översikt!www.sfam.se/documents/AM6_07Inlagawebb.pdfDu som undrade över auberginen o köttfärs, gröp ur auberginen, fyll med köttfärs o toppa med ost. In i ugnen!
    Och rött!
    Vodka blandat med smaksatt mineralvatten är också ett tips. Men rött vin är ju bäst p.g.a antioxidanterna.
Svar på tråden LCHF tråden 3