Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus
    devega skrev 2008-07-15 21:33:55 följande:
    jag är också medlem på viktklubb men tänkte att man kanske skulle strunta i att skriva in där. men det är kanske ändå en bra ide.
    Hej Devega, välkommen!

Viktklubb är ju jättebra för att se proportionerna mellan kolisar, proteiner och fett! Men det finns gratissidor också:  http://www.minmat.net/index.php

Kakan1983 och Linda1976, välkomna ni också!

Lite ego:
    Jag har ju inte varit aktiv i tråden på några veckor. Varför? Jag har FUSKAT såklart!!!! Skrikandes Men sedan i måndags är jag back on track igen. Jag har loosat över 2 kg redan, men det är ju bundet vatten förstås. Jag har inte kommit in i ketos ännu. Men nu tycker jag nästan att det smakar lite metall i munnen... NICE! Skrattande Haha, när man vill komma in i ketos är väl enda gången man blir GLAD över äcklig andedräkt!? Flört Nåja, min resa finns att läsa i min blogg.

Kram på er!

OT: hur får man in bilder i tråden???
  • drömhus

Förresten, vi kanske skulle starta en ren vikttråd? Någon som är intresserad? Man behöver ju inte skriva startvikt utan startdatum och hur mycket man har gått ned.

Jag kan starta en vikttråd om ni vill.

I den behöver man inte skriva och diskutera utan bara skriva in vikten så att säga. För att få in sig själv och sin vikt så gör man enklast i att kopiera föregående meddelande, lägga till sig själv eller ändra sig själv och posta utan att ta bort de andras siffror. 

Varför ha en vikttråd? Mest som en sporre, att andra kan följa ens väg så kanske man håller sig borta ifrån sockret, det onda!

• drömhus
    Maddisen80 skrev 2008-07-16 11:32:09 följande:
    bra att du hitta hit ,läget,jag har fuskat med tyvärr. jag tar med bort mjölkprodukter
    Tar ni bort även grädde och smör då? Smör är min viktigaste fettkälla för jag gillar inte olivoljesmaken. okej, jag äter en del majonäs också. Köpes... Findus är 2 gr kolisar på 100 gr. 
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-16 16:49:28 följande:
    Hej! Tack Jo, jag har ju också "fuskat". Snabb resume: Gått ner 45 med CK, upp och ner sen dess, nu är det lite upp - och jag MÅSTE hitta ett sätt som funkar, innan jag lagt på mig allt igen. Ska surfa igenom länktipsen i tråden.Mitt problem är grönsaker. Hur mycket grönsaker är ok till lunchen. Jag vill helst äta 3-4 broccolibuketter och kanske 6-7 cocktailtomater - är det för mycket, eller ok?
    Ang tomat och broccoli så är mitt tips att du skaffar ett konto på tex www.minmat.net och för in ett mål med det du äter idag så ser du om det blir för mycket kolisar. Det är ju kolhydraterna som du ska akta dig för, samt ej för mycket proteiner. Detta beror ju lite på hur strikt linje du kör. Skaldeman har 3 olika nivåer på hur mkt kolisar du får äta per dag: 12 gr, 18 gr eller 27 gr (beroende på hur mycket du har att gå ned).
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-16 21:33:41 följande:
    192.121.81.11/livsmedelsok/ är superb - tipsar igen! __________________________________________________ ________________________Kakan: Tack för coleslawreceptet!! Ska testa i helgen!__________________________________________________ _______________________Jag är sällan hungrig på morgnarna - men blir lätt yr. Sabbar man allt om man dricker en Cambridge eller Nutrilett då? Det är ju en del carbs i dem, men sett till hela dan, om man äter rätt, så blir det inte så mycket.Skaldemans carbs-gränser - undrar hur han kommit på dem, enligt www.viktklubben.nu så är det en gräns på 50gr carbs/dag för att hamna i ketos, det borde ju räcka då?Hm.... många funduleringar!!Och om 2 dagar börjar semestern, hur FAN (sorry) ska man lyckas hålla LCHF då, när man inte är hemma!!
    Jag skulle inte dricka dietdrycker för att det är sötningsmedel i dom. Jag tål inte dom.

Skaldeman har kommit fram till sina kolhydratgränser av egen erfarenhet eftersom han testat på sig själv. men alla människor är ju olika. Men 50 gr under en dag låter mycket, men jag har väl blivit kolhydratskrämd! (Istället för Fettskrämd som Litsfeldts bok heter).
  • drömhus
    Hägris skrev 2008-07-17 09:21:05 följande:
    Jag är ju ganska ny på det här men jag tycker att det ser bra ut men borde det inte vara mera fett?
    Precis. Mer FETT!!! Majonäs, smör, olivolja. DRÄNK maten! (Det känns så, iaf om man är en gammal viktväktare)

Ni har väl sett nyhetsrubrikerna idag???
    http://nyhetskanalen.se/1.545651/2008/07/17/at_fett_och_minska_i_vikt
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1197087&lid=puff_1197077&lpos=rubrik

Härligt!!!
Svar på tråden LCHF tråden 3