Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Callina skrev 2008-08-04 22:53:12 följande:
    Ok, tack, kanske ska investera i en burk då. Är det lagom att börja kolla på tredje, fjärde dagen?
    Testta det du. Jag vet inte hur fort man kommer i ketos. Är nog individuellt beroende på kroppens sammansättning mm.
  • drömhus

JewelGirl: Jag dricker också för lite vatten...

Jag har en våg som räknar ut fett% och har nu räknat ut att jag minskat 1,3 kg fett på 4 veckor. Inte illa.

• drömhus

Tuggummit skulle kunna trigga din kropp att utsöndra insulin (liksom oljan). Om du ser det som godis och äter, suger på något så reagerar kroppen med att utsöndra insulin. Med insulin i blodet hindras fettförbränningen. Det är ju därför lchf inte har kolisar i kosten, för att inte trigga insulinutsöndring i stor mängd.

Mitt råd Socialen, är att du slutar med allt "gott". Ät 3 mål om dagen. Jag var också van att tugga på något jämt, men det går över efter några dagar.

• drömhus
    Linda1976 skrev 2008-08-07 21:23:22 följande:
    Jag har synder att bekänna:chipscrostiniToblerone Dumma dumma mig!!! Nu mår jag som jag förtjänar - ruttet!!Imorgon är det nya tag, som om inget hänt - men ändå! PUCKO!!!
    Här är en till som har syndat idag och igår och i förrgår... Lite kolisar här och där visar sig direkt på vågen!!!! Usch...

Nåja. Jag lär mig.
    jag har inte syndat hemma utan vid en lunch på stan och hos mina föräldrar. Mamma kom hem idag efter att ha handlat på maxi och lassar upp godis, chips, läsk, pizza m m på bänken och kommentaren "jag var lite hungrig när jag handlade". Jo, det där känner man ju igen. Och lite godis ochn ågra chips slank ned i min mage innan jag åkte hem. Det värsta är att min son äter så mkt sånt när vi är där. Vi får sluta åka dit helt enkelt... Men det är ju inte heller en bra lösning i längden då jag trivs att vara hos mina föräldrar. Dom bor i hus på landet och vi bor i stan i lägenhet... Suck.
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-08-08 10:03:01 följande:
    Kaiza: Ja... idag mår jag som jag förtjänar... skit! Ont i magen, domnig i kroppen.... URK. Det var helt klart inte värt det, men det visste jag ju när jag stoppade första biten i munnen. Jag vet ju också att det var en engångsgrej, till skillnad från förr.... Ballade jag ur EN kväll, så fortsatte det i en vecka. Idag är jag på det igen!
    Det är bra att man mår dåligt efter att ha syndat. kom ihåg hur det var förut när man inte var "renad". Då mådde man ju skit hela tiden, men åt ännu mera kolisar för att döva det. Nu har vi ju chansen att faktiskt känna efter hur vi mår utan kolisar och vad de gör med oss när vi äter dom! Och du är inget pucko som åtit kolisar utan mänsklig. Alla har vi våra laster. Min last är socker.
  • drömhus

Motion: Hur tänker ni andra?

Kör ni på det som en del säger: det har ingen verkan för vikten? Jag känner ju att jag mår bra när jag tar mina långa promenader och dåligt de dagar jag fuskar, så då har de ju betydelse för mitt välmående. Även om motion inte direkt påverkar vikten(förutom ökad muskelmassa som ger ökad förbränning) så måste vi väl motionera om vi vill ha lite bättre flås?

Vad är era motionsplaner?

• drömhus
    Mary Cherry skrev 2008-08-08 14:23:10 följande:
    Imorgon ska jag fuska min dotter fyller år och då ska jag minsann äta mig en tårtbit.
    Det gör du helt rätt i. Om du innan bestämmer dig för en tårtbit och håller det så är det bra. För en del av oss leder den där tårtbiten till kakor, till godis etc. Du känner själv hur det är med dig!
  • drömhus

Jag äter inte sötningsmedel alls. JAg får faktiskt ont i halsen av dom! Känner även folk som får migrän, så jag tror inte det är särsklit nyttigt. Dessutom så tror jag att det triggar insulinet. Förr, innan jag blev allergisk, så levde jag på pepsimax och åt mycket mer än vad jag gjorde när jag slutade med dom. Dessutom så är jag övertygad om att det underhåller sockersuget om du är beroende.

Men alla är olika och vill ni andra äta sötningsmedel så gör det. Funkar inte viktminskningen så prova ta bort.

Angående E-medel så försöker jag undvika dessa, speciellt smakförstärkare vilket ska vara beroendeframkallande. Sen finns det ju konserveringsmedel och antiklumpmedel av olika slag, och smaker. Eftersom det mesta vi äter är naturlig mat så blir vi ju renade från sånt i mångt och mycket, vilket är bra. Men jag är ingen fascist och har inte börjat köpa krav märkt. Jag tycker det är för dyrt.

• drömhus

Angående dålig andedräkt: Jag har det, en slags metallisk smak i munnen. Sambon är snäll och säger att det inte är någon fara, men man känner sig lite...  Jag har funderat på om det även beror på att jag äter mycket ost, men det är nog ketosen. Jag har SB12 hemma. Får prova med det.

• drömhus

Om jag gick ut så skulle jag antingen bestämma mig för att festa, om det var det jag ville, eller hålla mig till dieten. Det är lite antingen eller... Men jag går inte ut ofta så jag unnar mig gärna.

Svar på tråden LCHF tråden 3