Inlägg från: drömhus |Visa alla inlägg
  • drömhus

LCHF tråden 3

Dame72 skrev 2008-08-22 22:05:22 följande:
    Precis som jag skriver. Därför kan det kanske bli missförstånd här i tråden också. Att man rekommenderar till andra vad man själv gör, utan att först tänka efter att det kanske inte är så smart att skriva si och så i alla lägen utan att lägga lite grund till varför.
    Missförstånd kan det bli i alla trådar. Jag har inte koll på atkins tex, men de flesta har sedan trådens start kört lchf och där har de flesta haft gemensamt att man försöker hålla sig till 5% kolisar per dag eller 5 gr kolhydrater per 100 gr livsmedel.

Alla måste ju få ha en åsikt och undra över varandras koster. Men det är ju inte meningen att vi ska vara otrevliga emot varandra.
  • drömhus
    Lalalong skrev 2008-08-22 22:24:28 följande:
    drömhusNej, jag tror att om man ska köra bara LC så "måste" man lägga till det där HF också! Men i mitt fall tror jag inte det är bra att äta massa fett eftersom jag är i "svält" under veckorna. XV är en very low calorie diet och jag äter bara 500kcal då. Tänk om jag skulle svälta mig i veckan och sen på helgen smälla i mig massa fett.... tror inte det är någon höjdare. Min variant blir egentligen bara att jag äter lite proteiner för att ha något att tugga på och för att vara social med min familj och mina vänner på helgen.... men ändå hålla vikten jag hade på fredagen och vara kvar i ketos.
    Okej. Men som jag har läst så är inte fettet farligt om man inte äter kolisar till. Det styr bara mättnaden. Jag har dock ingen koll på om det är okej att varva. Jag förstår att du verkligen vill att denna diet ska funka denna gång. Jag har över 30 kilos övervikt och har misströstat många gånger då det känns svårt att gå ned något alls. Hittade du Xtravaganza innan lchf? Har du provat ren lchf?
  • drömhus

Lalalong: Ge inte upp. Och bli inte skrämd av andra. Kroppen behöver kolhydrater för att kunna lagra in fett i kroppen och om du inte äter kolisar så är ju inte fettet farligt. Men tillsammans... Chips och mjölkchoklad tex. Känn dig inte påhoppad nu, men är inte tanken med en lyckad diet att den ska gå att kombinera med livet? Jag upplever det som att lchf är som en räddning för mig. Äntligen har jag hittat något som faktiskt går utmärkt att kombinera livet med. Det går att gå på tex resturang, vilket inte var lätt med tex viktväktarna. Äta borta är sällan problem bara det serveras proteiner. Fettet kan jag ta med själv om det behövs. Och det allra allra bästa är att jag inte är hungrig pga allt fett. Jag slipper frestas av fikabröd pga hunger. SUGET kommer alltid finnas kvar.

Jag gissar att ditt program kostar en slant och jag önskar dig självklart all all lycka. Men jag vill inte att du kastar dig ned i en chipspåse om du inte klarar av programmet. Förstår du? Kom till oss istället. Har du läst gamle Skaldemans böcker? Han gick ju ned 70 kg med sin diet. Vilken gubbe va? Klart att du också kan, men vi tjejer har det mycket svårare! Det är så orättvist!!!

• drömhus
    Dame72 skrev 2008-08-22 22:47:47 följande:
    Är det här en tråd enbart för dom som var med från början då? Förlåt att jag frågar men i TS så verkar tråden rikta sig till alla som äter LCHF men ändå med olika inriktningar. Självklart ska man inte var otrelig, men jag märkte att det var lite olika bud och olika råd och ville bara förtydliga varför det kan bli missförstånd. Ger man ett råd kan det vara bra att även skriva vad man bygger det rådet på, inte bara kasta ur sig ät en frukt t ex.
    Självklart får man komma in senare i tråden, det var inte så jag menade. (missförstånd)

Olika bud och råd kommer det nog fortsätta att vara i tråden. Jag tror att var och en får fundera över de råd som ges och se om det fungerar denne. Frukt kanske funkar för en del, andra inte. Men visst, jag håller med dig om att alla skulle kunna skriva tydligare, tex Jag skulle äta en frukt om jag vore du. Inte: Ät en frukt. Tex. Men nu är det ju internet detta och vi slarvar väl alla ibland när vi skriver.

Och missförstånd kommer nog fortsätta att bli.
  • drömhus
    Dame72 skrev 2008-08-22 22:55:45 följande:
    Med hård träning menar jag högintensiv, hög puls. Själv har jag tränat så trots 30 kg övervikt. Det finns välträndade tjockisar likaväl som det finns otränade smalisar Att träna lågintesivt med en lägre puls tycker jag är helt ok. Men inte för hård styrketärning, utan många reps och inte tungt. Jag är lite rädd att vi inte bygger så mkt muskler under tiden, men jag håller på att läsa in mig på detta. Så jag vet hur jag ska tänka och göra. Är ju lite i valet där iom att jag vill träna ganska hård styrka (pga mitt jobb) och därför kanske MÅSTE få i mig mer kolisar.
    Wow, du gör mig imponerad! Du ser, man ska inte ta något för givet. Det svåra inom detta område är att det inte finns så forskning som visar att lchf i samband med träning är farligt. Men vad jag vet så finns ingen forskning som visar att det är farligt heller! En paradox! Och om du frågar på ditt gym är jag säker på att du blir varnad för lchf. Har du testat GI? Det kanske passar dig bättre om du tränar hårt? Lyssna på din kropp när du före, under och efter träning. Jag tror den talar om vad den vill ha och inte. Om du tränar hårt så förbränner du väl ändå de kolisar du stoppar i dig?
  • drömhus

Lalalong: Kör hårt nu! Sug ut xv på allt vad gruppstöd heter osv. Jag antar att det är grupper. Leta dig även till trådar här på FL som kör pulverdieter tex. Det är bra stöd. Klart du klarar detta!!!

• drömhus
    Dame72 skrev 2008-08-22 23:19:59 följande:
    Så om nån hittar nåt bra om LCHF och träning så länka gärna!Hittar jag nåt så länkar jag självklart. Borde finnas en del, så jag börjar leta.
    Det verkar som om alla pratar av egen erfarenhet i dessa frågor och det var väl inte de svaren du ville ha. Men ett så outforskat område kommer nog grundas på egna erfarenheter tills det ev kommer forskning. Jag hoppas du hittar det du letar efter eller i alla fall kommer fram till din sanning.
Svar på tråden LCHF tråden 3