Inlägg från: Kakan1983 |Visa alla inlägg
  • Kakan1983

LCHF tråden 3

Hej!

Jag har åxå precis börjat med denna kosthållning efter många år av att varit totalt "fettskrämd" och levt mer eller mindre på en överkonsumtion av frukt, grönsaker och light, "mini" och andra lågfettprodukter...

Var från början ett ganska runt barn som med åren fick nog av att kallas "rund och go" samt av att ständigt ha några kilo för mkt och lite för mkt mage, lår osv. Började sedan ganska plötsligt utesluta fett ur maten och träna mkt mkt, och visst gick jag ner! Men jag levde ju på ett stöndigt minimum och mådde ständigt så dåligt att jag sedan tillslut inte orkade mer och började "fuska" mer och mer. Har gått upp vikten nästan helt igen (talar dock inte om någon kraftig övervikt eller så, mer några onödiga kilon)och vill därför nu ändra kosthållnignen för att nå en bra balans.
    Tänkte därför gå med i detta forum, för lite tips, pepp och annan bra info :)

Tex har jag lite frågor om maten, som alla andra! Då jag så länge levt med en ständig skräck till att äta mkt, känns det så fel någonstans i mig att leta efter varor med hög fetthalt i affärer, att bre extra smör på allt och att använda grädde till det mesta... Jag får sådan ångest då och då när jag tror att jag äter för mkt och får nypa mig själv när jag börjar tänka "nej, men så här mkt smör behöver jag ju faktiskt inte" eller "gud va mkt grädde, lite mindre kan jag väl ta...". Rädd att falla tillbaka i "lågfettfällorna"...

Ex på min dag kan vara:
    frukost: två ägg (tillagade på något sätt) med tillbehör (tex lite bacon, tonfisk, makrill, keso, nått salladsblad eller dyligt)
    lunch: colwslaw med kött eller fisk och avocado/kött med gräddsås/lax med nån kall sås osv (detta med lite sallad ibland)
    middag: liknande som lunchen
    mellanmål: ibland lite keso eller ost samt en kopp kaffe med grädde i

Är detta ok, eller alldeles för mkt??

Tack för att ni finns alla kloka människor i tråden!
    Och förlåt för detta alldeles för långa inlägg!

MVH
    Kakan (ny LCHF:are)

• Kakan1983
    Svar på #3
    Tack för det varma välkomnandet! Här kommer jag nog trivas bra :)

Tack även för tipsen JewelGirl, jag ska försöka tänka på att alltid ta lite mer fett än vad jag eg vill!
    Bra tanke där om mängden kött kontra colwslaw...förmodligen har jag haft lite fel proportioner. Idag har jag tex en köttbit (karré) och ca 2dl colwslaw, vore det kanske bättre att ta en större köttbit och bara 1 dl colwslaw? Hur noga tror du att det är? Riskerar jag till och med att gå upp i vikt om jag äter för mkt gräddbaserade tillbehör?

Tack igen!
    JewelGirl skrev 2008-07-15 17:00:03 följande:
    Välkommen Kakan1983! Håller med om att man i början är lite "feg" med smör och grädde men ta alltid lite mer än vad du tycker räcker så brukar det bli bra Tycker ditt exempel på matsedel verkar bra. Tips är att kolla www.kolhydrater.ifokus.se, där finns frukostförslag och mycket mycket annat. Toppensida för amatör-lchf:are och experter Jag hade nog försökt fått in mer fett på frukosten dock. Bacon är ju bra men kanske även lite fet ost ifall du inte pallar med en smörklick till ägget tex. Själv har jag kokosfett i teet oxå. Ger ingen smak, bara lite extra fett.Nu är jag lite petig med ditt lunchexempel Menar du coleslaw med kött (alltså mer coleslaw än kött) eller tvärtom? Jag hade tagit mest kött och mindre coleslaw. Det som är det bästa med denna kosthållning är att den är inte så fantastiskt svår att hålla sig efter bara man fått ett litet hum om vad som är okej och mindre okej att äta. Åter igen, välkommen hit!
  • Kakan1983
    Svar på #6
    Tack Maddisen80!
    Jag kommer säkert trivas, ni verkar så snälla och hjälpsamma allihopa!

Va bra att du redan gått ner till 98, 6 kilo är inte illa! Det kommer säkert bara rulla på nu, hoppas det blir lika bra för mig! Nästa sommar är vi förmodligen fit for the beach :)
    Maddisen80 skrev 2008-07-15 17:52:14 följande:
    Svar på #2Hejsan välkommen hit,hoppas du kommer trivas här, allihopa är så snälla och trevliga här man får bra stöd. du är inte ensam ,jag har gått upp från 53 kg -.104 kg men nu väger jag 98
  • Kakan1983
    Svar på #35
    Jag hittade mitt recept på Internet (hittar alla mina recept där). Sök på Google på tex "LCHF recept" så hittar du massor! Här är iaf det recept jag använder mig utav:

Cole slaw
    (Moroten kan uteslutas för den som vill vara strikt. Men eftersom vi inte tillsätter något socker i dressingen ger moroten lite smakbrytning och sötma. Råa morötter har ett rätt lågt GI, men innehåller en del kolhydrater. Dock blir mängden/portion inte särskilt stor.
    Cole slaw:en håller sig bra i kylskåpet ett par dagar.

Riv eller skär 1/2 vitkålshuvud i tunna strimlor.
    Häll kokande vatten över kålen. Häll bort allt vatten och låt sedan kålen svalna.
    Riv en morot fint och blanda ner. (Kan uteslutas, vilket jag har gjort.)
    Finhacka en gul eller röd lök och blanda i.
    Blanda en dressing på:
    1,5 dl majonnäs
    1,5 dl gräddfil, creme fraiche eller grekisk/turkisk youghurt
    1 msk vinäger
    1 tsk fransk senap
    Salt och peppar
    Blanda dressingen med vitkålsblandningen.

Låt gärna stå ett tag i kylskåpet om du kan vänta, den blir bara godare med tiden :)

Smaklig måltid!
    Linda1976 skrev 2008-07-16 20:01:28 följande:
    I like coleslaw - läste att nån i tråden äter det till lunch ibland - har ni ett bra recept på detta?
  • Kakan1983

En liten fråga igen...om man vill räkna ut hur mkt av olika näringsämnen man vill få i sig (tex på sidan "minmat") har ni något bra tips på att ta reda på vad de olika ingridienserna väger? Jag har tyvärr ingen våg hemma, så jag försöker höfta på vad sakerna kan väga...tex en avocado, 2 msk smör, 1 dl grädde osv... Har försökt hitta någon bra omvandlingssida, men det verkar inte finnas någon sådan!

Tips någon?

• Kakan1983
    Svar på #50
    Hej Ewe lina,

va roligt att du tänker bli LCHF:are!

Idag tänker jag äta en omelett (gjord på två ägg, två msk grädde och stekt i smör). Till det 4-5 skivor smörstekt bacon och en avocado, samt massa vatten. Gott gott :)

Och ikväll blir det nog fisk av något slag, typ grädd-& ostgratinerad, till det nog smörstekta championer.

Tycker det känns bra, eller vad tror ni andra (lite mer insatta)? Är ju ständigt denna fråga om det blir för mkt grädde...lite rädd att överäta...

Ewe lina skrev 2008-07-17 10:27:03 följande:
    Hejsan idag blir det min första dag med LCHF diten. Vad ska ni äta till lunch?
Svar på tråden LCHF tråden 3