• devega

LCHF tråden 3

Jag är ny i tråden och började med LCHF igår! Har alltid varit rund och försökt gå ner med de flesta metoder. Nu hoppas jag att det här funkar, MEN jag är semi-vegetarian och äter fisk, ägg och skaldjur men inget annat kött. Någon annan som också äter så?

• devega

Det är bra att jag äter fisk, annars hade det nog varit svårare. Det är så ovant bara att äta så mycket fett. Finns det någon slags rekommendation för hur mycket kalorier man ska äta varje dag? Hur ser en bra LCHF-dag ut i maten?

JewelGirl skrev 2008-07-15 19:53:51 följande:
    devega: Jag är inte vegetarian men min spontana tanke är att det borde väl gå alldeles utmärkt bara du väljer "rätt" fisk och väljer de fetare sorterna. Vi som äter kött äter ju tex fläskkött och får i oss lite extra fett "gratis". Många fiskar är ju mer eller mindre magra och man behöver ju inte enbart välja dom Annars är det väl bara att "fläska" på med de fetaste tillbehör du kan och det är väl egentligen samma för oss andra när vi väljer magrare kött.
  • devega

jag är också medlem på viktklubb men tänkte att man kanske skulle strunta i att skriva in där. men det är kanske ändå en bra ide.

JewelGirl skrev 2008-07-15 21:22:22 följande:
    devega: Vad jag har förstått så ska man strunta i att räkna kalorier så jag bryr mig inte riktigt om det men brukar själv hamna kring 1500-2100 kcal om dagen. Använder aftonbladets viktklubb för att räkna ut hur jag äter (gör alltså helt emot Stefan Rössner som står bakom viktklubbens idé) och jag håller mig ungefär till följande:Protein 20%Fett 78%Kolhydrater 2%Kolhydrater har jag en ungefärlig maxgräns på 5%, helst inte mer. Och fett kring 75-80% och resten protein.
  • devega

tack! :)

Maddisen80 skrev 2008-07-15 22:28:03 följande:
    Välkommen hit,hoppas du kommer trivas i denna tråd
  • devega

tack! :) och tack för tipset på minimat.net, ska testa det istället.

är bara inne på andra dagen på LCHF men har gått ner 900 g :) MEN, jag känner mig ganska trött och trögtänkt. är det vanligt och kommer det att gå över?

drömhus skrev 2008-07-16 10:04:21 följande:
    Hej Devega, välkommen!Viktklubb är ju jättebra för att se proportionerna mellan kolisar, proteiner och fett! Men det finns gratissidor också:  www.minmat.net/index.phpKakan1983 och Linda1976, välkomna ni också!Lite ego:Jag har ju inte varit aktiv i tråden på några veckor. Varför? Jag har FUSKAT såklart!!!!  Men sedan i måndags är jag back on track igen. Jag har loosat över 2 kg redan, men det är ju bundet vatten förstås. Jag har inte kommit in i ketos ännu. Men nu tycker jag nästan att det smakar lite metall i munnen... NICE!  Haha, när man vill komma in i ketos är väl enda gången man blir GLAD över äcklig andedräkt!?  Nåja, min resa finns att läsa i min blogg.Kram på er!OT: hur får man in bilder i tråden???
  • devega

jag äter ganska mycket känns det som men har ändå gått ner 2 kg på två dagar! hur mycket gick ni ner första veckan med LCHF? för man kan väl inte fortsätta gå ner i så här snabb takt?

• devega

började med LCHF förra veckan och gick ner 2 kg på tre dagar. men nu står jag bara still! känns väldigt frustrerande och jag förstår inte varför jag inte går ner. kan man äta för lite fett och proteiner? jag känner mig ju mätt. eller äter jag för mycket? har mens just nu så det kanske beror på det. hur som helst så känns det tufft att peppa sig just nu när inget händer ...

• devega

drömhus och JewelGirl: Tack för råden och peppandet! Man vill så gärna att det ska gå snabbt neråt i vikt men de andra fördelarna är ju också viktiga att beakta. Mina humörsvängningar är mycket bättre och jag är nästan aldrig hungrig eller sugen. Helt plötsligt har jag nästan slutat att tänka på mat, något som ständigt funnits i mina tankar.

• devega

fuskade igår och tog en glass i värmen, men det var inte värt det. mådde bara illa och fick ont i magen. otroligt hur fort kroppen vänjer sig av med socker och kolhydrater. senare på kvällen gjorde jag popcorn i gryta (min favoritföda under många år, hehe) och DET var värt det!
    men idag är jag tillbaka på rätt spår med stekta ägg och fet yoghurt till frukost.

• devega

måste höra med er andra LCHF:are ... går ni lika ofta på toa och gör tvåan sedan ni började på kosten? =)

Svar på tråden LCHF tråden 3