• devega

LCHF tråden 3

samma här ... vet inte riktigt hur man ska få igång apparaturen ... =)

Hägris skrev 2008-07-30 20:39:11 följande:
    jag har mera sällan... ibland plågsamt sällan.
  • devega

för mig är det på andra hållet, det kommer ingenting nästan =)

pratade förresten med min pappas fru igår och när jag berättade om LCHF sa hon att hon gått på en likadan diet för typ 15-20 år sedan. (!)

lärjunge skrev 2008-07-31 09:15:55 följande:
    Dom första 1-1,5v på kosten sist, så hade jag renskita (ursäkta ordvalet)... men efter det rättade magen till.
  • devega

hur känner man att man är i ketos på kroppen? har funderat på att köpa stickorna men vill hellre lära mig hur kroppen reagerar.

just nu går det inte så bra för mig, jag går upp ett halvt kilo och ner ett halvt var och varannan dag. har fuskat lite för mycket den senaste veckan och känner mig lite oinspirerad med vad man ska äta.

fråga: om man ska köpa EN bok om LCHF vilken skulle ni då rekommendera?

Fjällräven skrev 2008-08-01 22:11:32 följande:
    Svar på #360Hmmmm....det var nog en tre veckor åtminstone tror jag..törs inte säga exakt.När jag körde Cambridge så var det mörklila mycket längre men blev ljusare och ljusare på stickan då med. Då blev man ju skitstressad för då handlade allt om att man skulle vara i ketos hela tiden, men nu så spelar det mindre roll vad stickorna säger och lyssnar mer på hur kroppen mår
  • devega

Dahlqvist bok läste jag när vi var hos svärföräldrarna för ett par veckor sen, men det känns som om man kan hitta allt som stod i den på nätet.
    Tror att jag ska ta mig en titt på Fettskrämd, recept kan man ju som du säger hitta på nätet.

Tror att jag är lite utled eftersom jag är halvveggo. Finns inte allt för mycket att äta och välja på känns det som. Men jag kämpar vidare, jag mår ju så mycket bättre!

drömhus skrev 2008-08-02 10:48:15 följande:
    Oj, En bok... Då kontrar jag med: är du ute efter fakta eller recept? Tyvärr verkar inte alla böckerna ha både ock. JAg har dock inte läst dr Dahlqvists senaste bok: se länk: www.adlibris.com/se/product.aspx gillar ju Lars-Erik Litsfeldts böcker för han har forskat på egen hand om alla fettmyter. Fettskrämd är en favorit, samt den intressanta boken  Ideologin och pengarna bakom kostråden.Sten Sture Skaldeman "tycker och tänker" mycket, men hans GI Noll! är späckad med recept så det är bra. Men alla recept finns ju att få tag på på tex KiF, eller googla.
  • devega

stått stilla en vecka men imorse när jag vägde mig hade det börjat gå neråt igen, tjoho!

tänkte höra med er som kör på LCHF: vad för mat ger er de kolhydrater ni får i er? (fuskar ni med bröd eller är det genom grönskaker och frukt?)

• devega

åh, det lät gott! vill du dela med dig av receptet?

danitra skrev 2008-08-05 18:53:46 följande:
    Nu har jag ätit zucchini-pasta med supermumsig sås (tomatbas, CF, vitlök och parmesan)
  • devega

jag har en hel del att gå ner (10-20 kg) så jag behöver inte vara så strikt med kolhydraterna. äter två fincrisps till frukost med smör och ost + turkisk yoghurt. sen håller jag igen på kolhydraterna under dagen men ibland blir det två fincrisps till på kvällen.

till lunch idag blir det en avokado, ett ägg, fetaost och räkor

• devega

måste bara säga att jag blir så oerhört glad när jag läser den här tråden, det har nästan blivit som mitt knark =) alla är så snälla, tillmötesgående och positiva och peppar varandra när det går tungt.
    och själv har jag blivit så mycket trevligare och gladare sen jag började med LCHF, det är nästan som ett under!

• devega

fredag kväll och jag tar mig faktiskt ett glas rödvin och har köpt mascarpone. har för mig att det var någon i den här tråden som tipsade om mascarpone och riven mörk choklad? eller kan man göra nåt annat kul med den?

• devega

just det, bär kan också vara gott till, tack!

Linda1976 skrev 2008-08-08 20:49:39 följande:
    Mascarpone, c f och lite bär (och lite canderel om man vill busa) är kanongott!
  • devega

jag rasar i vikt och mitt humör är på topp, MEN ... jag luktar svett (har jag aldrig gjort tidigare förutom vid mens), har dålig andedräkt och nr 2 är konstigt. hoppas man inte stinker ner hela sin omgivning ...

• devega

det beror ju helt på hur pass sträng man är med kolhydrater. jag brukar faktiskt ha med mig en morot, valnötter, avokado, bär (kan man slänga ner i en burk bara och äta med sked)

Dame72 skrev 2008-08-13 00:13:17 följande:
    Hello!Är inte nybörjare på low carb eller rivstart eller allt vad det kallas. Men jag är på omstart. Ihop med maken. Så jag har inte så mkt frågor men än:Tips på mat att kunna ta med sig i väskan! Alltså inget som kräver kyl. Ska kunna ätas som typ mellanmål och kanske lite mer lunch aktigt. Nötter ok...makrill i tomatsås...kan funka men är lite söligt om jag inte kan sitta vid ett bord. Mer?
  • devega

morötter och nötter är dock inget jag äter varje dag ...

• devega

Hjärnan kan använda ketonerna som bränsle istället för glukos (kolhydrater). Så att påstå att man skulle bli korkad av för lite kolhydrater är en myt tagen ur luften.

February skrev 2008-08-13 17:45:55 följande:
    Linda 1976 - Nötter ÄR väldigt bra snacks, oavsett vilken diet du går på och innehåller mycket bra nödvändiga ämnen. (i rätt omega balans)Dina 10g carbs per 100g är väldigt lite med tanke på att du bör hålla dig under 100g carbs/dag för att hålla dig själv i ketos.Vissa kan gå så lågt som 20g med det är extrem rekomenderas inte pga det du har innanför pannbenet. :-P Skulle vilja påstå att det är direkt onödigt.Vill man välja nyttigare nötter så är det naturellt som gäller och då cashew eller t.o.m valnötter som är ännu bättre.
  • devega

Oj, det där var verkligen till överdrift för min del. Jag äter grönsaker, sallad och massor med ost och en del mejeriprodukter. (Å andra sidan äter jag inget annat kött än fisk). Jag vill fortfarande att mat ska vara en njutning inte bara nåt man ska stoppa i sig för att man måste. Dessutom älskar jag grönsaker alldeles för mycket för att sluta med det. Men det är ju det som är så intressant med LCHF, alla är så olika och man måste hitta sin egen väg. :)

Innerjoin skrev 2008-08-13 21:12:31 följande:
    Läs detta, det är sååå bra:airamsmat.webblogg.se/2006/december/dagordnin...
Svar på tråden LCHF tråden 3