LCHF tråden 3
samma här ... vet inte riktigt hur man ska få igång apparaturen ... =)
samma här ... vet inte riktigt hur man ska få igång apparaturen ... =)
för mig är det på andra hållet, det kommer ingenting nästan =)
pratade förresten med min pappas fru igår och när jag berättade om LCHF sa hon att hon gått på en likadan diet för typ 15-20 år sedan. (!)
hur känner man att man är i ketos på kroppen? har funderat på att köpa stickorna men vill hellre lära mig hur kroppen reagerar.
just nu går det inte så bra för mig, jag går upp ett halvt kilo och ner ett halvt var och varannan dag. har fuskat lite för mycket den senaste veckan och känner mig lite oinspirerad med vad man ska äta.
fråga: om man ska köpa EN bok om LCHF vilken skulle ni då rekommendera?
Dahlqvist bok läste jag när vi var hos svärföräldrarna för ett par veckor sen, men det känns som om man kan hitta allt som stod i den på nätet.
Tror att jag ska ta mig en titt på Fettskrämd, recept kan man ju som du säger hitta på nätet.
Tror att jag är lite utled eftersom jag är halvveggo. Finns inte allt för mycket att äta och välja på känns det som. Men jag kämpar vidare, jag mår ju så mycket bättre!
stått stilla en vecka men imorse när jag vägde mig hade det börjat gå neråt igen, tjoho!
tänkte höra med er som kör på LCHF: vad för mat ger er de kolhydrater ni får i er? (fuskar ni med bröd eller är det genom grönskaker och frukt?)
åh, det lät gott! vill du dela med dig av receptet?
Tack Danitra!
jag har en hel del att gå ner (10-20 kg) så jag behöver inte vara så strikt med kolhydraterna. äter två fincrisps till frukost med smör och ost + turkisk yoghurt. sen håller jag igen på kolhydraterna under dagen men ibland blir det två fincrisps till på kvällen.
till lunch idag blir det en avokado, ett ägg, fetaost och räkor
måste bara säga att jag blir så oerhört glad när jag läser den här tråden, det har nästan blivit som mitt knark =) alla är så snälla, tillmötesgående och positiva och peppar varandra när det går tungt.
och själv har jag blivit så mycket trevligare och gladare sen jag började med LCHF, det är nästan som ett under!
fredag kväll och jag tar mig faktiskt ett glas rödvin och har köpt mascarpone. har för mig att det var någon i den här tråden som tipsade om mascarpone och riven mörk choklad? eller kan man göra nåt annat kul med den?
just det, bär kan också vara gott till, tack!
jag rasar i vikt och mitt humör är på topp, MEN ... jag luktar svett (har jag aldrig gjort tidigare förutom vid mens), har dålig andedräkt och nr 2 är konstigt. hoppas man inte stinker ner hela sin omgivning ...
det beror ju helt på hur pass sträng man är med kolhydrater. jag brukar faktiskt ha med mig en morot, valnötter, avokado, bär (kan man slänga ner i en burk bara och äta med sked)
morötter och nötter är dock inget jag äter varje dag ...
Hjärnan kan använda ketonerna som bränsle istället för glukos (kolhydrater). Så att påstå att man skulle bli korkad av för lite kolhydrater är en myt tagen ur luften.
Oj, det där var verkligen till överdrift för min del. Jag äter grönsaker, sallad och massor med ost och en del mejeriprodukter. (Å andra sidan äter jag inget annat kött än fisk). Jag vill fortfarande att mat ska vara en njutning inte bara nåt man ska stoppa i sig för att man måste. Dessutom älskar jag grönsaker alldeles för mycket för att sluta med det. Men det är ju det som är så intressant med LCHF, alla är så olika och man måste hitta sin egen väg. :)