Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

Välkommen Kakan1983!

Håller med om att man i början är lite "feg" med smör och grädde men ta alltid lite mer än vad du tycker räcker så brukar det bli bra

Tycker ditt exempel på matsedel verkar bra. Tips är att kolla www.kolhydrater.ifokus.se, där finns frukostförslag och mycket mycket annat. Toppensida för amatör-lchf:are och experter

Jag hade nog försökt fått in mer fett på frukosten dock. Bacon är ju bra men kanske även lite fet ost ifall du inte pallar med en smörklick till ägget tex. Själv har jag kokosfett i teet oxå. Ger ingen smak, bara lite extra fett.

Nu är jag lite petig med ditt lunchexempel Menar du coleslaw med kött (alltså mer coleslaw än kött) eller tvärtom? Jag hade tagit mest kött och mindre coleslaw.

Det som är det bästa med denna kosthållning är att den är inte så fantastiskt svår att hålla sig efter bara man fått ett litet hum om vad som är okej och mindre okej att äta.

Åter igen, välkommen hit!

• JewelGirl

devega: Jag är inte vegetarian men min spontana tanke är att det borde väl gå alldeles utmärkt bara du väljer "rätt" fisk och väljer de fetare sorterna. Vi som äter kött äter ju tex fläskkött och får i oss lite extra fett "gratis". Många fiskar är ju mer eller mindre magra och man behöver ju inte enbart välja dom Annars är det väl bara att "fläska" på med de fetaste tillbehör du kan och det är väl egentligen samma för oss andra när vi väljer magrare kött.

• JewelGirl

devega: Vad jag har förstått så ska man strunta i att räkna kalorier så jag bryr mig inte riktigt om det men brukar själv hamna kring 1500-2100 kcal om dagen.

Använder aftonbladets viktklubb för att räkna ut hur jag äter (gör alltså helt emot Stefan Rössner som står bakom viktklubbens idé) och jag håller mig ungefär till följande:
    Protein 20%
    Fett 78%
    Kolhydrater 2%

Kolhydrater har jag en ungefärlig maxgräns på 5%, helst inte mer. Och fett kring 75-80% och resten protein.

• JewelGirl

Linda: 15 procentig grädde bara? Annars lät det jättegott och jag förstår att du känner dig mer nöjd än efter frall-frukost *även om det är gott det med*
    Mezeyoghurt är gott och lätt att variera

• JewelGirl

Jag klarade danmark-resan fint *tror jag iaf*. Frukost var ju inget problem då hotellfrukostbuffén var enorm och jag åt ägg, bacon och en del olika köttpålägg + några köttbullar och prinskorv.

Lunch och middagar var inget större hinder. Jag bad om att skippa "kartoffeln" och få lite mer grönsaker och smör istället. Men det hände att det fick bli bara en ceasarsallad utan krutonger vid ett tillfälle, inte helt illa men man vill ju ha lite mer kött än bara grönt.

Åt ingen glass, det var heller inte så värst glass-väder så det var inget jag saknade men tog en chokladkaka med grädde vid två fikor istället.

Tror inte att jag fick i mig så mkt kolhydrater, mådde rätt bra hela tiden. Och många vet väl hur gott det luktar på gågatorna kring Ströget i Köpenhamn. Nybakat och massor av dofter av både det ena goda efter det andra. Men jag kände inget "guud jag måste bara ha DET"-sug utan jag gick nöjd och bara kände dofterna

Vägde mig imorse (vi kom hem igår) och jag hade inte gått upp, tappat 0.2kg istället. Men vi har ju oxå gått omkring en del.

• JewelGirl

Linda: "fet hinna i gommen" oj oj oj då Och här sitter jag och har flera teskedar kokosfett i mitt te Det kan man tala om fetthinna

• JewelGirl

Kenzie: Kände ungefär likadant inför kokosfett i kaffe/te men det ger ju ingen smak, man måste ju bara klara att dricka det trots att det är en liten fetthinna (beroende på hur mycket man tar) men jag märker själv inte utav den så värst och har avancerat från 1 tsk till 2 tsk men ska nog faktiskt öka på lite mer ändå. Börja med lite i taget

• JewelGirl

Kenzie: Jag använder kokosfettet i det "silvriga paketet". Har förstått att det kan vara lika bra som det dyrare i hälsokosten.
    Vet inte om det har gjort någon jätteeffekt men jag får ju i mig lite extra fett ganska enkelt och på så vis måste det ju bara bra på den dagliga fördelningen av fett, protein och kolhydrater.

• JewelGirl

Ewe lina: Väger inte alls, uppskattar mängd efter mått(dl, msk etc) eller gram och alltid efter tillagning.

Svar på tråden LCHF tråden 3