Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

drömhus: Ja det kan vara möjligt. Jag skulle testa att äta mer fett.

• JewelGirl

godisanna: man lär sig "någon gång" att det är inte värt att fuska med kolhydraterna men å andra sidan har man kanske inget val vissa gånger.

• JewelGirl

Clara: Kolla www.kolhydrater.ifokus.se, där har du både grunderna för LCHF och recept, finns även en specifik "flik" för vegetariska recept.

Bröd är inte tillåtet, det är ju spannmål och mer än 5g kolhydrater per födoämne eller om man nu ska räkna per skiva. Det enda brödet som är hyffsat okej är Finn Crisp, där är det 5g per bit men då får man oxå bara äta en skiva per dag.

Men du behöver ju inte alls vara strikt LCHF:are Det finns alla sorter Lchf:are, en del är jättenoga med allt undviker även E-ämnen och annat "onaturligt" medans en del andra är mindre strikta. Ät bröd men i så liten mängd du kan och helst sockerfritt och så lågt med kolhydrater du bara kan.

Fettmängden tycker jag inte är så svår att uppnå om man har smör i såsen, fetaste yoghurten till frukost/såser, ostgratinerar grönsaker, har kokosfett i te/kaffe (ger ingen smak bara ökar fettintaget), använder den fetaste grädden och creme fraichen osv.

• JewelGirl

Clara: Den svullna magen försvann för min del iaf när jag började med LCHF men jag är ju lite mer strikt än vad du är.

Kan du välja kyckling och fisk istället för rött kött? Det är ju visserligen lite magrare men med feta tillbehör så blir det ju mer okej.

Är inte riktigt säker på att du får "rätt effekt" om du inte drar ner mycket på kolhydraterna och samtidigt ökar fettintaget.

Du får testa dig fram lite

Kolla även airamsmat.webblogg.se/ för inspiration, klicka på recept i vänsterspalten.

Min frukost tex brukar bestå av 1 kokt ägg, 3-5 skivor stekt bacon och ett par skivor fet ost. Ibland byter jag osten mot 1.5 dl Meze-yoghurt (10% fett, Arla) och en kopp te med 1.5-2tsk kokosfett.
    Andra äter omeletter, äggröra. Rester från gårdagens middag tex en bit fläskkotlett och något till.
    Man kan göra en smörgås fast utan bröd och använda ett kallt stekt ägg som "bröd" och lägga skinka, ost och sallad ovanpå.

• JewelGirl

Clara: Det brödet ser rätt okej ut om du håller dig till en skiva per dag. Och fläska på med feta pålägg

• JewelGirl

bananglass: Kolla forumet på www.kolhydrater.ifokus.se där finns en tråd för dom som vill gå UPP i vikt, där finns ju andra smala som äter LCHF och även om du kanske inte vill gå upp i vikt så kanske där finns tips om hur man bibehåller vikten.

• JewelGirl

Blomkålsmos på mitt sätt

Koka blomkål tills de är mjuka. Mixa tillsammans med lite grädde och philadelphiaost. Peppar och muskot. Pass på bara att det inte blir för löst, ha i grädde och ost i liten mängd i taget.

• JewelGirl

Hägris: Mer fett mot förstoppning? Om magkatarr inte gillar fett vet jag dock inte.

• JewelGirl

Hägris: Sökte lite hastigt på kolhydrater.ifokus och där säger folk kokosfett, kokosolja, smör, linfrö, psylliumfrön, magnesium, fiber husk (dock ingen aning om vad det är) för att "smörja" tarmarna.

Dricker du för lite vatten är en annan tanke?

Grejjen är att man inte ska behöva äta massa extra fibrer på LCHF-kost tydligen.
    Själv tar jag oftast 1-2 msk psylliumfrön i youghurt några gånger i veckan och har inte upplevt bekymmer ännu. Hoppas det löser sig.

• JewelGirl

Man får ju äta alla grönsaker som växer ovanjord med undantag på rädisor som växer under jord. Sen är det lite olika hur mkt man kan äta av varje grönsak, alla har ju olika mängd kolhydrater per 100 g.

192.121.81.11/livsmedelsok/ är en bra länk att kolla vilka grönsaker som är bra. Annars finns det ju listor på KiF.

Har för övrigt lagt allt mitt lchf-bloggande på egen blogg istället för på familjebloggen lchfkost.blogspot.com/

Svar på tråden LCHF tråden 3