Inlägg från: JewelGirl |Visa alla inlägg
  • JewelGirl

LCHF tråden 3

Marry cherry:
    Du kan äta
    aubergine
    avokado
    blomkål
    broccoli
    brysselkål
    endive sallat
    färska gröna bönor (frysta har tydligen högre kolhydrat%)
    huvudsallad
    grön paprika (de andra färgerna har högre kolhydrat%)
    rättika (kan man tydligen göra "potatis"gratäng på)
    sparris
    spenat
    vitkål
    squash
    tomat

Broccoligratäng är ju inte fy skam. Smakar ju inte riktigt som bara kokt broccoli

• JewelGirl

Här blir det oxå kyckling
    Kycklingklubba i ugn med kokt broccoli och varm bearnaisås

• JewelGirl

Linda: Nu vet ju inte jag vad EN avocado vägder men det är 4,1g kolhydrater per 100g. Enligt KiF's lista då

Socialen skrev 2008-08-05 19:15:22 följande:
    Passa bara tomaterna, innehåller en del kolisar. Likaså lök.
    Ja ja det gör det ju :) men jag räknade upp de som hade under 5g kolhydrater per 100g.
  • JewelGirl

Jag började dricka mer vatten precis som jag gjorde i början av lchf-starten och har nu tappat 0.8kg på två dagar efter att ha stått stilla bra länge.
    Det är inga hinkar med vatten varje dag men iaf 1.5 liter ca.
    Kissar därefter men mår bra

Det var något om att vatten rensar ut slaggprodukter och gör annat nyttigt oxå men hittar inte artikeln just nu, får återkomma om det.

• JewelGirl

Socialen: Det är inte alltid jätteenkelt Får påminna mig själv om att gå och dricka vatten. Kanske bör binda fast en vattenflaska i näven

• JewelGirl

Hittade detta om att det är viktigt att dricka vatten:

Vattnet i kroppen har följande viktiga funktioner:

*Transporterar näringsämnen och avfallsprodukter genom hela kroppen.
    *Hjälper till att skapa strukturen för större molekyler.
    *Deltar aktivt i flera kemiska reaktioner.
    *Fungerar som upplösare för mineraler, vitaminer, aminosyror, glukos och en mångfald av andra mindre molekyler.
    *Fungerar som smörjmedel och dämpare kring leder.
    *Fungerar som stötabsorberare inuti ögonen, ryggraden och, vid graviditet, kring fostret.
    *Hjälper till att reglera kroppstemperaturen.
    *Hjälper till att bibehålla blodvolymen.

kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx

• JewelGirl
    Linda1976 skrev 2008-08-06 20:05:00 följande:
    Har varit på Borås djurpark idag. Inte ätit nåt onyttigt alls. Men i panik, när INGET annat fanns, så var jag tvungen att slänga i mig 2 bananer. Inte SÅ smart, för nu är jag inte i ketos - MEN jag hetsåt inte bullar eller glass iaf.Och på MAX efteråt åt jag Lowcarb-burgare m extra bacon, samt sallad till. Inget bröd! Inga pommes! Så nu till frågan: Vad har ni med er som snacks/mellanmål när ni är på familjeutflykter. Det funkar ju inte med det vanliga banan/nektarin/macka/drickyoggi Tips tack Tips på god gegga:creme fraichekyckling (gärna små bitar från färdiggrillad)avocadogrovhackade jordnöttersaltpepparMUMS!
    Low carb-burgaren är god, brukar bortse att dressingen säkert har socker i sig men brukar välja till bacon och ost.

Jag brukar ha småsalami/ölkorv med mig i väskan. Det brukar fungera som mellanmål/snacks när det krisar.
  • JewelGirl

Fjällräven: KiF har nyligen uppdaterat hemsidan och har lite problem ännu verkar det som. Är bättre nu än för någon dag sen iaf.

Linda: fläsksvålar från Lyka om du gillar dom kan funka som lite lätt att ha med i väskan. Babybel-ostar har vissa. Kan man ha en liten liten kylväska så kan man ju ha kokta/stekta ägg, stekt bacon, färsbiffar m.m.

Har du sett Aylas ägg och baconmuffins? De är goda och enkla att göra och perfekt att ha med sig.

Ägg och bacon muffins - 12st
    10 ägg
    1 dl vispgrädde
    2 dl riven ost (Fru Filur tog 200 gram)
    2 pkt bacon
    peppar

Blanda ägg, grädde och ost. Klipp baconet i små bitar och stek.

Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, använd gärna en teflonform men rekommenderar att man har pappersformar i så slipper man att smeten fastnar.
    In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.

• JewelGirl

Linda: Det är supergott Ska göra en ny omgång i dagarna och då även testa att ha i lök och även experimentera med lite bakpulver för de är jättefina när man tar ut dom ur ugnen, höga och ståtliga, sen sjunker de ihop *lika goda ändå*
    Vet inte om bakpulver är lchf eller inte men ska testa ändå.

wewe: Jag äter
    80% fett
    15% protein
    5% kolhydrater.
    Men i mängd är svårt att säga, du ska ju inte gå hungrig iaf
    Och det är lite "ju mer fett desto bättre" tycker jag för att man kan ta i lite mer med fettet än vad man gör så ha det tänket och ta lite mer smör och grädde än vad du tror duger Men det finns säkert några mer säkra fakta på det än så

Fjällräven: Jag går ner i vikt av hälsoskäl. Har redan gått ner i vikt för att bli gravid (inte för att det riktigt hjälpte med bara viktnedgång men skadade inte heller). Gick inte upp så mycket under graviditeten och det är redan borta. Nu ska jag bara bli av med några "trivselkilon" och tanken är att jag ska hålla lchf-kost året ut och sen se om jag kan hålla mig till GI-inspirerad kost utan att gå upp i vikt igen

• JewelGirl

Bakpulver var inte så lchf men man tar ju bara yttepytte
    Bakpulver hade 42,40g kolhydrater / 100 g.

Svar på tråden LCHF tråden 3