Pess skrev 2008-09-29 20:00:40 följande:
Nä, men du kommer sannolikt inte i ketos eftersom kroppen luras att producera insulin då den TROR att det är socker du dricker
Nu har jag hittat länken som säger att sötningsmedel producerar insulin, men enda bieffekten är fortfarande att man får hungerskänslor. Här kan du läsa det:
www.lotus.st/uploads/docs/5Bc.doc
Citat:
"Men kroppen har blivit lurad eftersom inte de väntade kolhydraterna kommer. Då behöver ju inte heller någon ökning av blodsockret bearbetas. Överskottet av insulin minskar glukoset i blodet och skapar hypoglykemiskt tillstånd, eller lågt blodsocker. Det sätter i sin tur igång hungerskänslan vilken naturligtvis kräver mat för att tillfredsställas och på så sätt stabilisera blodsockernivån igen. Så de som använder konstgjorda sötningsmedel brukar äta mer socker än andra och öka i vikt."
Sen har jag även hittat information om ketos:
www.kostdoktorn.se/
Citat:
"Måste man vara i ketos för att bränna fett?
Nej. Men när kroppen är i ketos drivs den till mycket stor andel på fettförbränning. Ett tillräckligt lågt kolhydratintag (under 50-100g/dag ca) leder alltid till ketos (ketoner i blodet). Det behöver inte märkas vid testning av urinen med ketos-stickor, eftersom kroppen efter anpassning inte alltid läcker ut ketoner i urinen."
Med andra ord spelar insulinet ingen egentlig roll för viktminskningen så länge man håller sig under 50-100g kolhydrater per dag så ÄR man i ketos! Och idag har jag fått i mig 33g kolhydrater. Jag förstår ju också att sötningsmedel inte är bra, men hur jag än vänder och vrider på det så är det bättre än vanlig läsk.
Så för att återgå till min första fråga, är inte dagens matintag ganska bra fördelat:
6% kolhydrater
20% proteiner
74% fett
Är det inte så det ska vara?