Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

5:e dagen idag och det kommer antagligen landa så här:
    6% kolhydrater
    20% proteiner
    74% fett

Det är väl ganska bra? Jag vet att ketchupen till middagen förstörde en del, men jag landar ju rätt bra ändå tycker jag! (och lägger jag till 250ml cola light, för Power King finns inte, så ändras inte procentalet över huvudtaget!)

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-29 17:52:49 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-29 17:18:32 följande:Hmm hur menar du? Att du lagt in ett eget livsmedel alltså? Har du lagt in det på 100 gram så ändras ju siffrorna beroende på hur mycket du ätit (fast det kanske inte är så simpelt ).
    Nu fick jag det att funka! Jag hade först skrivit varans egentliga vikt och sen ändrat till 100g, men det kunde man tydligen inte! Man måste registrera rätt från början för även om det står att produkten är ändrad så är den inte det!
  • Smurfan 81
    Pess skrev 2008-09-29 20:00:40 följande:
    Nä, men du kommer sannolikt inte i ketos eftersom kroppen luras att producera insulin då den TROR att det är socker du dricker
    Men jag har gått ner 8 hekto på 5 dagar! Räcka ut tungan
  • Smurfan 81

Jag har ju redan lägt ut länken, läs själva:
    www.kostdoktorn.se/
    "Den söta smaken kan göra att vi förväntar oss socker, och när det ej kommer blir vi kanske hungriga/sötsugna och äter mer av annat."

Det står ingenstans att kroppen skulle börja producera insulin bara att den tror att den ska få socker men inte får det vilket gör att man SJÄLVMANT stoppar i sig extra socker för att dämpa sockersuget. Men jag känner inget sockersug över huvudtaget!

Skicka gärna länken där det står bevisat att sötningsmedel skulle lura kroppen att producera insulin, för jag har verkligen försökt hitta den!

• Smurfan 81
    Pess skrev 2008-09-29 20:00:40 följande:
    Nä, men du kommer sannolikt inte i ketos eftersom kroppen luras att producera insulin då den TROR att det är socker du dricker
    Nu har jag hittat länken som säger att sötningsmedel producerar insulin, men enda bieffekten är fortfarande att man får hungerskänslor. Här kan du läsa det:
    www.lotus.st/uploads/docs/5Bc.doc

Citat:
    "Men kroppen har blivit lurad eftersom inte de väntade kolhydraterna kommer. Då behöver ju inte heller någon ökning av blodsockret bearbetas. Överskottet av insulin minskar glukoset i blodet och skapar hypoglykemiskt tillstånd, eller lågt blodsocker. Det sätter i sin tur igång hungerskänslan vilken naturligtvis kräver mat för att tillfredsställas och på så sätt stabilisera blodsockernivån igen. Så de som använder konstgjorda sötningsmedel brukar äta mer socker än andra och öka i vikt."

Sen har jag även hittat information om ketos:
    www.kostdoktorn.se/

Citat:
    "Måste man vara i ketos för att bränna fett?
    Nej. Men när kroppen är i ketos drivs den till mycket stor andel på fettförbränning. Ett tillräckligt lågt kolhydratintag (under 50-100g/dag ca) leder alltid till ketos (ketoner i blodet). Det behöver inte märkas vid testning av urinen med ketos-stickor, eftersom kroppen efter anpassning inte alltid läcker ut ketoner i urinen."

Med andra ord spelar insulinet ingen egentlig roll för viktminskningen så länge man håller sig under 50-100g kolhydrater per dag så ÄR man i ketos! Och idag har jag fått i mig 33g kolhydrater. Jag förstår ju också att sötningsmedel inte är bra, men hur jag än vänder och vrider på det så är det bättre än vanlig läsk.

Så för att återgå till min första fråga, är inte dagens matintag ganska bra fördelat:
    6% kolhydrater
    20% proteiner
    74% fett
    Är det inte så det ska vara?
  • Smurfan 81
    Buttran skrev 2008-09-29 20:45:39 följande:
    Lite info från en diabetiker:Om kroppen skulle börja producera insulin när man dricker lightläsk, så skulle man få blodsockerfall, bli darrig och yr i huvudet. Om lightläsk hade samma påverkan på kroppen som "sockerläsk" så skulle jag och alla andra diabetiker ha skyhögt blodsocker efter att ha druckit det. Blodsockermässigt sett så påverkar inte lightläsk mer än vatten.
    Tack!
  • Smurfan 81
    Trollens mamma skrev 2008-09-29 20:52:00 följande:
    Hej!Jag är ny här Förösker äta enligt LCHF metoden,min första dag idag.Gått riktigt bra,men huvudvärken kom som ett brev på posten.Lade in i mattråden det jag åt idag.MEN nu undrar jag.Äter ni inga kolisar fast ni tränar?Det kan ju aldrig vara bra?Jag löptränar 2-3 gånger/veckan 10-15 km gången,och MÅSTE få äta efteråt,typ en banan.Är det OK?????
    Är också ny, men enligt LCHF är det inte ok. Här du nåt att läsa!
    www.kostdoktorn.se/
  • Smurfan 81
    Trollens mamma skrev 2008-09-29 21:07:59 följande:
    Smurfan:WOW!!!Vilken prestation! Men jag är endå tveksam.Jag är alldeles yr och orkeslös om jag inte får lite kolisar efter en tur,har försökt äta extra protein o fett också både före och efter.Eller kanske kroppen måste bli "van"?Eller så behöver jag inte ta ut mej totalt.
    Ja, man blir inte så lite imponerad faktiskt! Jag simmade en kilometer i torsdags, på 35 minuter. Nu är jag verkligen ingen elitidrottare på något sätt (jag är mer den lata typen...) men så snabbt har jag aldrig simmat förut! Som snabbast i våras simmade jag 1 km på 40 minuter, och då hade jag tränat hela våren en gång i veckan. Nu har jag inte simmat på hela sommaren. Men jag kan som sagt inte svara på hur det funkar om man tränar lite mer än vad jag gör!
Svar på tråden LCHF tråden 3