Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

Callina skrev 2008-10-04 12:30:34 följande:
    Hallå alla, en lite fråga. Jag har ca 10 kg jag vill gå ned, skulle LCHF passa mig då tro? Hur lång tid har det tagit innan ni märkt något och hur har det gått nu efter att Ni hållt på ett tag?
    Jag hade 2,5 kilo att gå ner (har kört ViktVäktarna innan) och jag har gått ner 1,4 kilo på knappt 2 veckor! Så jag kan inte svara för de som hållit på länge, men jag tror absolut det skulle funka för dig!
  • Smurfan 81
    Callina skrev 2008-10-04 13:10:39 följande:
    Smurfan81: Ok, tack för svar För jag har fått för mig att man måste ha väldigt mycket att gå ned för att lyckas med LCHF eftersom metroden gör att kroppen ska hamna på idealvikten men det är ju fel då uppenbarligen :) Har du tränat samtidigt, eller bara ätit massa fet mat? *nyfiken* Märkte du viktnedgång redan första dagarna eller är det de sista dagarna det börjat hända saker?
    Jag har simmat 1 km vid ett tillfälle under den här perioden... så nej man kan väl inte påstå att jag har tränat! Bara massa fet god mat! Jag märkte av viktnedgång på bara några dagar, däremot svällde magen upp de första dagarna men nu har det minskat igen.

Ska köra hårt den här och nästa vecka för nästa helg ska vi och ett annat par åka till vårt land helt barnfria!!! Jag går ner tillsammans med en kompis och vi hade som mål att vara klara till den här resan. Sen kommer jag börja introducera kolhydrater igen oc h hoppas kunna hålla vikten.
  • Smurfan 81
    nirakkarlsson skrev 2008-10-04 13:50:32 följande:
    Jag skrev i recepttråden,men ingen vill svara,skriver här ist och hoppas på att få svar!Reder ni såser eller gör ni enbart på grädde och smör?Vad äter ni till köttet? Vi ska göra kantarellsås idag och nått kött,men vad ska vi ha till?Jag är ingen köttätare direkt,vad ska jag äta då?
    Har faktiskt inte gjort så mycket sås än, men jag har hört att man kan reda med Fiberhusk.
    Till köttet/kycklingen/fisken kan man äta t.ex. blomkålsmos, coleslaw, broccoli.
    Jag har gjort tagliatelle på squash till köttfärssåsen, jättegott! Ska testa att göra squash strips nästa vecka med kycklingvingar och blue cheesesås. Man kan riva blomkål och koka snabbt så får man blomkålsris, något jag tänkte testa imorgon om de har billig blomkål i affären.

I den här bloggen finna massa bra tips:
    airamsmat.webblogg.se/category/recept.html
    Den här är också bra:
    blogg.passagen.se/lchf_i_skolan/
  • Smurfan 81
    Maddisen80 skrev 2008-10-04 16:10:47 följande:
    Kulta har redan öppnat en tråd ,gå under hälsa så är de en utmaning där
    Hittar inte! Kan du inte länka?
  • Smurfan 81
    Hur är det med balsamvinäger? På min Rödvinsvinäger står det mindre än 0,5g så den är ju ok. Jag har inte kvar flaskan med balsamvinäger och på min creme balsamico i kylen står det inget! Nån som har en flaska som kan kolla för jag hittar inget på livsmedelsverket.
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-04 18:05:23 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-04 17:48:52 följande:Jag har en zeta balsamvinäger, denna --> www.zeta.nu/templates/pdbproduct.aspx id=798∏=1576&c=70
    Den länken fick jag inte att funka, men jag kollade de olika sorterna de hade och det skiljde ju väldigt mycket mellan de olika! Har ju ingen aning om vilken jag har... Men hur kommer det sig att balsamvinäger äe så mycket sötare än vanlig röd/vitvinsvinäger?
    Vi som hade tänkt äta tomat och mozzarella sallad med balsamvinäger ikväll! Trodde det skulle vara bra!
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-04 19:31:55 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-04 19:27:58 följande:Smurfan: Du tar ju så lite av vinägern Du tar väl inga 100ml heller? Kör på balsamvinäger och få inte dåligt samvete, det lilla kan ju knappast göra skada...
    Nä, det är ju sant! 100ml tar man ju inte! Och sen har man ju olivolja till också så det kanske väger upp procenttalen liten! Det är ju bättre än godispåsen som står på diskbänken till min man i alla fall, haha!
    Gjorde lite parmesankex innan middagen också och knaprade på. Gott, emn ganska starkt så jag åt bara ett. Men det var skönt att ha något när de andra här hemma äter chips.
  • Smurfan 81

Det blev ingen mozzarella i alla fall, jag blir så mätt på den här maten! Men den går ut snart så det blir nog en lunch imorgon eller nåt istället!

• Smurfan 81

Ni som gjort blomkålsris. Det funkar bara på färsk blomkål va? Kan man frysa in det man rivit och ta fram och koka, eller blir det samma sak som att ta köpt fryst blomkål?

• Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-10-05 09:41:25 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 09:21:29 följande:Nu blev jag nyfiken. Har inte hört talas om detta... hur gör man?
    River blomkål på grövsta på rivjärnet (trorjag det var) och sen kokar lite snabbt. Har inte testat det själv än men hade tänkt ha det till currykycklingen ikväll. Problemet är att blomkål var så dyrt just nu! Jag har köpt fryst blomkål för att göra mos på (har fått för mig att det blir bättre, men billigare i alla fall). Så jag vill inte köpa ett helt blomkålshuvud för bara en middag om det itne går att frysa in!
Svar på tråden LCHF tråden 3