• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Medusan

Hej

Har en fundering som jag vore tacksam om några av er kunde svara på.

Jag håller på att gå ner i vikt med vlcd-kur just nu (very low calorie diet). Jag har kört i två veckor med det nu och håller på att fundera hur jag ska gå vidare efter denna rena kur med enbart pulverpåsar. Jag har minst 10 kg till att gå ner och har inte tålamod nog att låta det ta väldigt lång tid (1 kg/vecka är perfekt för mig).

När jag läser i den här tråden och på andra ställen om denna typ av diet så verkar det inte som att man går ner i vikt speciellt snabbt av den? Stämmer det eller har jag missförstått något?

• leende guldbruna
    Svar på #2906
    viktnedgången e väl olika för alla och hänger delvis ihop med hur lite kolhydrater du äter.Alla i den här tråden e ju inte super strikta å då kan det ju bli så.Jag har gått ner mellan 1 och 1 1/5 kg i veckan,å det tycker jag e mycket.Men sen e det klart att man helst velat gå ner 20 kg på en kvart.Eftersom jag har så mycket att gå ner

Men vilken annan kost tänker du att det skulle gå "snabbare " med??

Visst ,jag har varit med i vv förr å då kunde jag gå ner 2 kg men sen inte gå ner ngt nästa v, Är svårt å jämföra viktnedgång!

Hoppas du hittar det du söker
  • Maddisen80

Hejsan hoppas att du få lite tips och ideeer..

calcioaddict skrev 2008-10-14 21:15:40 följande:
    Tackar, Maddisen! Nu ska jag leta mig tillbaka i tråden efter recept på de där äggmuffinsarna! Någon hade ätit sådana till frukost. Det tyckte jag lät som ett bra alternativ till den turkiska yoghurten på morgonen. Jag tänkte försöka skära ner lite på mjölkprodukterna.
  • Maddisen80

Man kan få huvudvärk,illamåendee på dag 3,dricker du tillräckligt med vatten?

Centurion skrev 2008-10-14 21:37:09 följande:
    Jag är på dag tre och idag har jag huvudvärk och har varit jestanes trögtänkt på jobbet. Det kanske är så innan kroppen kommit in i ketosis?
  • Maddisen80

Grattis till din viktminskning,superbra jobbat

Pumba skrev 2008-10-14 21:47:30 följande:
    Har genom LCHF - kost gått ner 9,5 kg och försvunnit 30 cm på min kropp på bara 7 veckor.Nu undrar jag bara vad skillnaden är mellan Cola light och Coca Cola zero?
  • Maddisen80
    Svar på #2898
    smurfan81 för att provsmaka,då behöver man ju inte äta så mycket,de räcker med en tesked eller två?=)

Tigern 83 välkommen hit,hoppas du kommer trivas
  • Smurfan 81
    Maddisen80 skrev 2008-10-15 18:19:09 följande:
    Svar på #2898smurfan81 för att provsmaka,då behöver man ju inte äta så mycket,de räcker med en tesked eller två?=)Tigern 83 välkommen hit,hoppas du kommer trivas
    Det var inte jag som provsmakade! Jag hade en provsmakning inför bröllopstårtor och så blev det över. Det år jag av... och jag provsmakade inte...
  • Medusan
    leende guldbruna skrev 2008-10-15 17:56:46 följande:
    Svar på #2906viktnedgången e väl olika för alla och hänger delvis ihop med hur lite kolhydrater du äter.Alla i den här tråden e ju inte super strikta å då kan det ju bli så.Jag har gått ner mellan 1 och 1 1/5 kg i veckan,å det tycker jag e mycket.Men sen e det klart att man helst velat gå ner 20 kg på en kvart.Eftersom jag har så mycket att gå ner Men vilken annan kost tänker du att det skulle gå "snabbare " med??Visst ,jag har varit med i vv förr å då kunde jag gå ner 2 kg men sen inte gå ner ngt nästa v, Är svårt å jämföra viktnedgång!Hoppas du hittar det du söker
    Tack för ditt svar

Om jag skulle testa denna metod skulle jag vara ganska strikt med kolhydrater (skulle äta så pass lite att jag håller mig i ketos).

Den viktnedgång du fått till är ju jättebra och jag skulle vara jättenöjd om jag kunde äta så mycket gott som man kan äta på denna diet samtidigt som jag gick ner så mycket. Jag tänker på det där med att man ju får i sig så mycket kalorier och det krävs ju att man håller tilbaka rätt rejält på kalorintaget för att gå ner 1 kg i veckan.

De dieter som finns som man kan gå ner mer än ett kilo i veckan på är vlcd-kurer som jag går på nu (naturdiet, nutrilette, cambridge osv).
  • Smurfan 81

Medusan
    Med LCHF får du inte äta för lite kalorier, då får du ingen bra viktnergång! Jag har blivit tillsagd att äta minst 1300 kcal per dag men helst mer. Du måste liksom väga upp det låga intaget av kolhydrater med fett för att få en jämvikt i kroppen.

• Medusan
    Smurfan

1300 kcal låter ju som en rimlig nivå att ligga på. Men kan man gå ner så mycket som 1 kg i veckan på den nivån?
Svar på tråden LCHF tråden 3