• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • leende guldbruna
    Medusan skrev 2008-10-15 18:36:36 följande:
    Smurfan1300 kcal låter ju som en rimlig nivå att ligga på. Men kan man gå ner så mycket som 1 kg i veckan på den nivån?
    jag har mest gått på känsla=mycket fett ,lite kolhydrater. men när det tog stopp ett tag så höll jag mig under 5% av dagsintaget om du använder minmat.se. 80% fett ca.
    Vad gäller kalorier har jag inte alls tänkt på det.

Har inte tränat alls,men börjat nu med promenader.
  • Smurfan 81
    Medusan skrev 2008-10-15 18:36:36 följande:
    Smurfan1300 kcal låter ju som en rimlig nivå att ligga på. Men kan man gå ner så mycket som 1 kg i veckan på den nivån?
    Hela grejen med LCHF är att man inte behöver räkna kalorier! Det var en dag som jag inte "hann" äta och hamnade jättelågt på kcal och fick lite "bastning". Nu är jag inte den som ska prata viktnedgång egentligen för jag har bara 0,8 kg kvar till mitt mål så det går vääääldigt långsamt för mig! Men så är jag inte superstrikt heller. Ligger oftast runt 7% per dag och kanske 2400 kcal. Trivs väldigt bra med dieten eftersom jag slipper gån hungrig som jag gjorde med ViktVäktarna. Sötsuget är borta! Så jag skulle kunna leva med de där sista 0,8 om det skulle vara så!
  • Smurfan 81
    Mamma till viljestark dotter skrev 2008-10-15 19:06:55 följande:
    Får man ställa en fråga? Har sett att många äter äggmuffins eller nån form av "bröd"... Var hittar man recept på detta????
    Jag har lagt in ett halverat recept i min blogg (här på FL) för jag tyckte det blev så otroligt många av orginalreceptet.
  • Maddisen80

de kan jag förstå ,läget annars då
    Smurfan 81 skrev 2008-10-15 18:30:10 följande:

Det var inte jag som provsmakade! Jag hade en provsmakning inför bröllopstårtor och så blev det över. Det år jag av... och jag provsmakade inte...
  • Kalle Karls mamma

Jasg gjorde precis en sats med äggmuffins med bacon och feta ost
    Min sexåring älskade dom

Fast hur i hela världen får man dom att inte flyta iväg ur formerna hur lyckas ni??

• Maddisen80

är äggmuffins gott?
    Kalle Karls mamma skrev 2008-10-15 19:21:51 följande:

Jasg gjorde precis en sats med äggmuffins med bacon och feta ost Min sexåring älskade dom Fast hur i hela världen får man dom att inte flyta iväg ur formerna hur lyckas ni??
  • Kalle Karls mamma

Kan någon snälla förklara jag är nog lite trö´g men man får äta sådant som är mindre än 5% kolhydrater per 100g

Men hur räknar man??

Svar på tråden LCHF tråden 3