Inlägg från: Livshlädje |Visa alla inlägg
  • Livshlädje

LCHF tråden 3

Jag vill gärna hänga med i den här tråden!

Jag har ätit enligt LCHF ett tag och tycker att det är toppen! Jag är en stor godisgris men hoppas jag gjort upp med sockerberoendet en gång för alla nu.. Inser att det är naivt, men hoppet får leva ett tag till..

Jag är inte mycket för att väga och ha vrålkoll på gram och procent - vare sig det är vikt på maten eller på mig själv! Jag äter inte heller så strikt för jag ammar lite än. Jag vet att jag började på nästan 100kg - gick upp från 58kg på fem år.. Tröstgodis, graviditet och mer tröstgodis. Men nu är livet härligt och jag vill bli smal igen! Jag kanske väger runt 95kg nu skulle jag gissa..

Jag är nyfiken - hur gör ni med era barn..? Serverar ni flera olika rätter, eller äter de oxå LCHF..? Ger ni de extra kolhydrater, eller hur gör ni..?

Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Livshlädje

Maddisen80 - tack!

JewelGirl skrev 2008-08-07 20:45:02 följande:
    Njuta: Tror barnen behöver kolhydraterna faktiskt Iaf lite granna. Men det är ju inte stort besvär att koka lite potatis/ris/pasta som tillbehör. Gör det själv när maken önskar det, han äter inte helt som jag.
    Ja, jag tror oxå barn behöver lite kolhydrater, om vi inte pratar om överviktiga tonåringar, typ.. Och jag måste säga - med en liten som gärna matvägrar - att kolisar är mer poppis än protein och fett! Vi har gjort så att vi kokar lite makaroner eller potatis till dottern, och nån extar grönsak ibland och sen äter hon samma som oss! Det funkar nog bra!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Livshlädje
    Lolilla skrev 2008-08-08 21:12:50 följande:
    Det är inte mörk choklad, det är paradis. Gubben och hans polare sitter och trycker i sig godis här sen timmar tillbaka. Står inte ut Tänker att om jag får prova bara en så kanske jag lugnar ner mig...
    Äh, ut o spring en runda i stället.. *hoppar hurtigt på stället*
  • Livshlädje

Usch, jag såg Du är vad du äter ikväll och kan inte låta bli att slås av hur fräscht det ser ut med alla grönsaker och frukter! Och jag blir nästan äcklad av allt fett jag stoppar i mig! Är det verkligen så naturligt med bearnaise och majonnäs? 

Vad känner ni..? Vad tänker ni..?  

*hjälp*

• Livshlädje
    Linda1976 skrev 2008-08-19 21:52:47 följande:
    Jag tänker på eskimåerna och masajerna när jag äter. Läste senast på aftonbladet.se idag att masajerna är friskast i världen typ, de äter LCHF och promenerar!När man väl nåt målvikt och är stabil kan man ju faktiskt äta lite mer frukt&grönt
    Tack, det är en bra tanke att mässa när man känner sig lite fett-trött!
    Socialen skrev 2008-08-19 21:55:38 följande:
    Jag klarade inte av det och har mer övergått mot Montignac så att jag får äta grönsaker
    Jag googlade lite snabbt, det verkar ju vara mycket mindre strikt - går man ner i vikt då?
  • Livshlädje

Jag gnällde häromdan på allt fett, och bristen på fräscha grönsaker - men idag kom jag på en till positiv sak med LCHF: Man blir aldrig så där panikhungrig - "får jag inte mat nu hugger jag huvudet av nästa människa som gör sig skyldig till att existera!!!"

Snarare får man ju en lite kurr- hälsning från magen "nu börjar det bli dags att stoppa i sig lite mat, men ingen brådska, jag kan vänta en stund till"!!!

Skönt!

• Livshlädje

Fick en framtidvision idag - ni vet hur man frågar folk först vad de heter och sen vad de jobbar med när man aldrig träffat dem förrut. Jag tror att vi snart oxå kommer fråga "och hur äter du?"! Det finns ju sjuttielva olika dietformer och alla former av vegetarianer och veganer och gud vet allt! Alltså, snart kommer maten på ens tallrik vara en vioktig del av vem man är! 

Och det tråkiga i kråksvängen är att LCHF:are kommer ses som egoister - om vi inte redan gör det. Eftersom kött är oekonomisk mat sett i ett globalt perspektiv, och hua, vi äter ju djur!

vad tror ni..?

• Livshlädje
    Parmesanchips: parmesanost, riven, pa plat (bakplatspapper) in i 175 ugn, tills osten just blivit gyllenbrun och lite smalt. (3-5 minuter) och lat sedan svalna. Dessa sma ostskivor, ar jattegoda som "chips", du akn tom ha olika dips med dem, eller salsa.

(inlägg av saargr  i en annan tråd på FL)
  • Livshlädje

Bobbenn - jag ammar, och tycker att det funkar jättebra i kombo med LCHF. Men jag skulle nog undvika allt för strikt LCHF om jag helammade! Och sen ska man helst inte gåp ner för snabbt - max ett kilo i veckan, för att inte för mycket gifter ska gå ut i bröstmjölken..

Jag äter massor med god mat - surfa runt på sidorna som TS länkat till så inser du snart att det är långt ifrån så att man bara häller grädde på proteinet! Blir jag sugen tar jag én näve nötter och dricker mineralvatten. På lördagar brukar vi festa till det med bär (ff a hallon) o turkisk yoghurt/vispad grädde. Finns en hel del annat "godis" man kan göra o äta utan att bryta LCHF!

• Livshlädje
    LoveMyFamily skrev 2008-09-05 12:45:51 följande:
    Hej!Jag måste få fråga igen, hur börjar man med LCHF?Finns det någon sorts rivstart?Kan ni inte ge mer förslag på vad och hur ni äter?Typ på en tallrik äter ni?Tillåter ni er äta något gott på helgen?
    Frukost: ett halvt paket bacon o 1,5 stekt ägg (egentligen två, men dotter snor oftast ett halvt ungefär.. ) Om jag äter kokt ägg tar jag en klick majonnäs till o ibland byter jag ut bacon mot "rester" av protein, t ex en kotlett, stekt fisk eller så.

Lunch: äter sällan lunch då jag inte är hungrig! Räcker oftast med kaffe med grädde och/eller bubbelvatten om jag blir sugen på nåt.

Middag: t ex en fläskkotlett, curryvitkål (fräst vitkål i olja o curry) och en bit fetaost. Eller kycklinggryta på lårfilé och en halv avokado. Eller räkfräs (räkor frästa i olja, vitlök o lite tomatpuré) och kokt broccoli. Eller en chorizo o ostgratinerad blomkål. Oftast har vi oliver och lite vanlig sallad till maten oxå.

På helgen brukar vi lyxa med en näve nötter, eller lite hallon och vispgrädde!
Svar på tråden LCHF tråden 3