Inlägg från: Livshlädje |Visa alla inlägg
  • Livshlädje

LCHF tråden 3

nirakkarlsson skrev 2008-10-03 14:51:42 följande:
    Svar på #2565 INGEN??? Kan jag dricka proteinpulver för att få i mig mer protein när jag är så dålig på att äta kött?
    Jag vet inte. Men "grundregeln" är att livsmedel inte får innehålla mer än 5g kolhydrater per 100gram, och enligt det gissar jag att proteinpulver är okej. Jag har dessutom sett att små mängder proteinpulver ingår i en del LCHF-recept..
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Livshlädje
    nirakkarlsson skrev 2008-10-03 15:07:05 följande:
    Svar på #2574 Vad äter man då ist för kolhydrater? jag är så dåligt på det här,men jag måste verkligen börja ett nytt liv,sluta äta massa fikabröd,godis och chips...
    Man äter fett och protein! Läs mer här, enkelt o tydligt: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf 
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-03 19:36:43 följande:
    Vi gick på After Work idag och de hade gratis Taco-bord! Japp, jag tog! Men jag har tyckte jag var värd det efter viktnedgången. Imorgon kör vi stenhårt igen!
    Taco är ju annars ganska okej "äta-ute-mat" om man skippar skalen - bara äta köttfärs, grönsaker och feta såser såsom gräddfil och gucamole!
  • Livshlädje
    Livshlädje skrev 2008-10-03 19:50:41 följande:
    Taco är ju annars ganska okej "äta-ute-mat" om man skippar skalen - bara äta köttfärs, grönsaker och feta såser såsom gräddfil och gucamole!
    Och ost såklart!
  • Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-05 18:43:00 följande:
    De har billigt rimmad sidfläsk på Lidl nästa vecka. Vad är rimmad sidfläsk? Är det typ som tjock bacon eller liknar det bogfläsk? Steker man det eller har man det i gryta? 29,90 kilot kändes som ett bra pris nämligen, men jag måste ju veta vad jag ska göra med det...
    Stek sidfläsket och ha blomkålsmos till - mums!
  • Livshlädje

Jag kör strikt och tycker inte flatbröd är okej. Jag tror man räknar med att det inte är så många kolhydrater per skiva och därför äter en eller två med mycket smör o pålägg..

• Livshlädje
    troja80 skrev 2008-10-06 19:43:03 följande:
    Visst är det rätt ok m finn crisp? Men hur många? Rätt högt kolhydratvärde iaf............
    Ja, en eller kanske två när man är helt oemotståndligt sugen på macka, men inte "på rutin"..
  • Livshlädje
    Svar på #2742
    Grape är inte så farligt (7g kolhydrater per 100g) men ändå över gränsen. Avocado är okej att äta nån gång pga av bra fetter men innehåller oxå lite väl mycket kolhydrater. Man säger oxå att man ska skära ner på mjölkprodukter om viktminskningen avstannar..

Första veckan går man ofta ner extra mycket därför att man blir av med onödig vätska..

Om du vill få skjuts på viktminskningen igen får du nog vara mycket striktare och skippa grape, avocado och dra ner på mjölkprodukter!
  • Livshlädje

Är det nån som vet om man kan se Åhlens klädutbud nånstans på nätet...?

• Livshlädje
    Svar på #2770
    Opps, fel tråd..
  • Livshlädje
    Pollypåse skrev 2008-10-09 15:58:51 följande:
    Jag är inne på fjärde dagen och har inte gått ned ett gram ännu... vet att man kanske inte skall ha sådan brådska men vätskeförlusten borde väl i alla fall synas!? Är ganska säker på att jag inte kommit in i ketos ännu heller. Har bara upplevt fenomenet en gång tidigare när jag drack Camebridge en vecka. Hade däremot jordens abstinensattack igår morse, svettades och var alldeles skakis - läskigt.Vill fråga om ni tycker att tuggummi är OK? Har hittat ett så gott lakrits med kladd innuti men det innehåller 67% kolhydrater varav 0 sockerarter.
    Det låter inte som nåt vidare bra tuggummi att använda då man äter enligt LCHF. Maxgränsen brukar dras vid 5g/100g. Dessutom kan tuggummituggande trigga insulinet och det i kombo med fet mat ökar risk för viktuuppgång! Jag rekommenderar dig att sluta tugga tuggummi!
  • Livshlädje

Jag gjorde polarbröd i dag för första gången och min gillade dem, men jag tyckte de smakade urk! men så gillar jag inte hårdost heller.. Tror ni att man kan göra dem med t ex fetaost..?

• Livshlädje
    LoveMyFamily skrev 2008-10-15 21:47:34 följande:
    Hallojsan!Jag måste bara få fråga (jag har frågat förut men ej fått svar och ej hittat något svar i länkarna)Hur stora portioner mat äter ni per dag, alltså hur mycket protein, fett osv varje måltid(hur ligger det på tallriken)Jag är ganska så nybörjare på det här, men jag tycker att det verkar vara olika med vad man får äta resp INTE äta.Typ Sten Sture Skaldeman säger en sak, Annika Dahlqvist en... Vad är det rätta?
    Kolla runt i LCHF-bloggar där folk visar fotografier på sina tallrikar!

Typ 2 fläskkotletter, 6 broccolibuketter, 5-6 oliver, 3-4 msk sås. En halv tallrik lasagne och lika mycket sallad. Jag äter generellt mer mat nu än innan LCHF.
  • Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-15 21:59:07 följande:
    Vem startar ny tråd?
    Du! Du borde nästan få medalj för hur aktiv du är i LCHF- trådarna!
  • Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-15 22:42:09 följande:
    Oj då!Visst kan jag starta ny tråd! Jag är lite sån, när jag sätter mig in i något blir jag väldigt dedikerad (eller hur det nu stavas). Jag vill lära mig ALLT!
    Jag menade det positivt, inte ska du ursäkta dig! Det är toppen! Keep it up!
Svar på tråden LCHF tråden 3