• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • mo m2007
    Hägris skrev 2008-08-01 12:34:48 följande:
    men mackor och kakor är väl aldrig bra??
    nej målet är att sluta med mackor, men att från ha levt på dem så är en macka till lunch kanon. Kakan var jag bara pmssugen på *S*
  • devega

hur känner man att man är i ketos på kroppen? har funderat på att köpa stickorna men vill hellre lära mig hur kroppen reagerar.

just nu går det inte så bra för mig, jag går upp ett halvt kilo och ner ett halvt var och varannan dag. har fuskat lite för mycket den senaste veckan och känner mig lite oinspirerad med vad man ska äta.

fråga: om man ska köpa EN bok om LCHF vilken skulle ni då rekommendera?

Fjällräven skrev 2008-08-01 22:11:32 följande:
    Svar på #360Hmmmm....det var nog en tre veckor åtminstone tror jag..törs inte säga exakt.När jag körde Cambridge så var det mörklila mycket längre men blev ljusare och ljusare på stickan då med. Då blev man ju skitstressad för då handlade allt om att man skulle vara i ketos hela tiden, men nu så spelar det mindre roll vad stickorna säger och lyssnar mer på hur kroppen mår
  • drömhus

Oj, En bok... Då kontrar jag med: är du ute efter fakta eller recept?

Tyvärr verkar inte alla böckerna ha både ock. JAg har dock inte läst dr Dahlqvists senaste bok: se länk: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=917241149X

Jag gillar ju Lars-Erik Litsfeldts böcker för han har forskat på egen hand om alla fettmyter. Fettskrämd är en favorit, samt den intressanta boken  Ideologin och pengarna bakom kostråden.

Sten Sture Skaldeman "tycker och tänker" mycket, men hans GI Noll! är späckad med recept så det är bra. Men alla recept finns ju att få tag på på tex KiF, eller googla.

• JewelGirl

devega: Jag märkte inte att jag är i ketos. Kände inte igen mig i dom klassiska symptomen så därför köpte jag stickor och kunde inte få bättre utslag än vad jag fick.

• drömhus
    mo m2007 skrev 2008-08-01 23:19:14 följande:
    nej målet är att sluta med mackor, men att från ha levt på dem så är en macka till lunch kanon. Kakan var jag bara pmssugen på *S*
    Det är jättebra! Alla framgångar är super och du ska ta det i din takt. Jag slutade tvärt, men jag är sån som person också. "Allt eller inget". Jag jobbar på det, livet är inte svart eller vitt.  Man måste tex inte hoppa av programmet för att man tog en kaka efter frukost.
  • Mary Cherry
    drömhus skrev 2008-08-02 10:49:37 följande:
    Det är jättebra! Alla framgångar är super och du ska ta det i din takt. Jag slutade tvärt, men jag är sån som person också. "Allt eller inget". Jag jobbar på det, livet är inte svart eller vitt.  Man måste tex inte hoppa av programmet för att man tog en kaka efter frukost.
    Åh, det där är jag i ett nötskal. I min värld är det svart eller vitt och funkar det inte på en gång lägger jag ner.

Jag läser här och samlar mig inför måndag när jag ska börja om med lchf. Sambon började i våras, sen hakade jag på ett litet tag, men efter midsommar har det bara varit godis och glass och kakor. Nu är det nya tag som gäller!
  • drömhus
    Mary Cherry skrev 2008-08-02 11:41:23 följande:
    Åh, det där är jag i ett nötskal. I min värld är det svart eller vitt och funkar det inte på en gång lägger jag ner. Jag läser här och samlar mig inför måndag när jag ska börja om med lchf. Sambon började i våras, sen hakade jag på ett litet tag, men efter midsommar har det bara varit godis och glass och kakor. Nu är det nya tag som gäller!
    Det är Mary Cherry! Nya tag. Du har det ju förspänt då du delar diet mad sambon. Der gör jag också.

Ang viktminskning så går det lite trögt med min nya diet, men jag är nog helt enkelt sönderbantad. måste ha tålamod helt enkelt. Och jag vet ju hur stressad jag blir i kroppen av att äta socker så bara det är en anledning att låta bli. Men det är fortfarande jobbigt att låta bli bröd, godis och läsk. Skulle kunna tänka mig sätta i mig en stor baguette med lite sliskig röra just nu. Men en cola till. Så det tar tid att bli av med sockersuget, om jag nu nånsin blir av med det?
  • devega

Dahlqvist bok läste jag när vi var hos svärföräldrarna för ett par veckor sen, men det känns som om man kan hitta allt som stod i den på nätet.
    Tror att jag ska ta mig en titt på Fettskrämd, recept kan man ju som du säger hitta på nätet.

Tror att jag är lite utled eftersom jag är halvveggo. Finns inte allt för mycket att äta och välja på känns det som. Men jag kämpar vidare, jag mår ju så mycket bättre!

drömhus skrev 2008-08-02 10:48:15 följande:
    Oj, En bok... Då kontrar jag med: är du ute efter fakta eller recept? Tyvärr verkar inte alla böckerna ha både ock. JAg har dock inte läst dr Dahlqvists senaste bok: se länk: www.adlibris.com/se/product.aspx gillar ju Lars-Erik Litsfeldts böcker för han har forskat på egen hand om alla fettmyter. Fettskrämd är en favorit, samt den intressanta boken  Ideologin och pengarna bakom kostråden.Sten Sture Skaldeman "tycker och tänker" mycket, men hans GI Noll! är späckad med recept så det är bra. Men alla recept finns ju att få tag på på tex KiF, eller googla.
  • mo m2007
    drömhus skrev 2008-08-02 10:49:37 följande:
    jag provar å ser vad min mage blir bra av, sen kör jag på det. Går jag ner i vikt så kanon, men som min kropp ser ut nu är det bara en svullen mage å brösten som är fel, allt annat har nästan inte nåt fett på sig.
  • Fjällräven

Jag känner det på andedräkten, och smaken i munnen....Får som en sötaktig smak. Sen blir jag mycket törstigare. Och så syns det på vågen

devega skrev 2008-08-02 10:27:33 följande:
    hur känner man att man är i ketos på kroppen? har funderat på att köpa stickorna men vill hellre lära mig hur kroppen reagerar.just nu går det inte så bra för mig, jag går upp ett halvt kilo och ner ett halvt var och varannan dag. har fuskat lite för mycket den senaste veckan och känner mig lite oinspirerad med vad man ska äta. fråga: om man ska köpa EN bok om LCHF vilken skulle ni då rekommendera?
Svar på tråden LCHF tråden 3