Inlägg från: mo m2007 |Visa alla inlägg
  • mo m2007

LCHF tråden 3

Kommer in som ny =) här ska det ner i vikt

• mo m2007

i går åt jag på IKEA å valde bort potatisen, men åt smörgås I går kväll käkade jag lite pommes å i dag har jag bara ätit äpple, ingen smörgås. Som ni ser är jag på marginalen. Men om jag ska skippa brödet vill jag nog ha en frukt i stället så jag blir mätt.

Fråga: när börjar man se på vågen att man äter LCHF?

• mo m2007
    drömhus skrev 2008-07-31 12:08:49 följande:
    Frukt bör du inte äta alls. Till frukost ta istället ägg eller något annat proteinrikt. Det finns Ostbröd du kan göra och ha som smörgås. Om du går in på kolhydrater.ifokus.se och söker på polarbröd så får du upp recept.För att se på vågen att du börjat med lchf måste du komma in i ketos och starta fettförbränningen. Intag av tex frukt kan förhindra ingången i ketos. Den första veckan tappar man dessutom i vatten för att kolhydrater binder vatten i kroppen och det släpps ut nu.
    "Du får äta lite av:
    Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker). " från en av länkarna jag fått. Så jag äter ett äpple till frukost för att få fibrer så inte min IBS får spader, och skippar brödet
  • mo m2007
    drömhus skrev 2008-07-31 22:42:30 följande:
    Ang stickor så köpte jag idag! Men på mitt apotek så hade som Keto-Diastix, så det kanske beror på om dom har kvar på lagret eller ej. Har precis kissat på en sticka och den visare på måttlig mängd ketoner i urinet. Jag får jaga kolisar ett tag och testa igen! Var ju på fest igår och åt bär med grädde!mo m2007: jag vågar inte äta frukt för jag är väldigt sockerkänslig och är rädd att åka dit igen och att inte kunna komma in i/behålla min ketosfas. Sten Sture Skaldeman skriver mycket om insulinresistens i sina böcker och därför är jag restriktiv och gav det tipset på att inte äta frukt. Men alla är vi olika och tex Lars Erik Litsfeldt förespråkar att man ska festa loss på lördagkvällar med sin favoriträtt för att inte känna sig låst i dieten, men det skulle jag aldrig kunna göra! Tro mig, jag testade varje lördag hela juni och åkte på återfall på sockret varje gång. Jag är helt enkelt beroende. Jag måste lära mig acceptera det. Du ska göra det som funkar för dig.
    jag äter metformin så jag kan bara äta en viss mängd "socker" Ex. jag käkade ett äpple till frukostkaffet och nu till lunch smörgås.. tro mig jag har varit smörgåsätare så att bara äta macka till lunch känns konstig.. efteråt tänkte jag.. jag tar en kaka äter den å den smakar bara socker.. det gjorde det inte innan metforminen... skumt men bra
  • mo m2007
    godisanna skrev 2008-08-01 10:40:47 följande:
    mo m2007 skrev 2008-07-31 17:53:37 följande:tips på fibrer är ju psylliumfrön och linfrön. för din IBS. inga kolisar. om man är känslig mot sockret i frukten.
    ska testa psy.... ja de där fröna
  • mo m2007

kollade på kolhydrater i fokus sidan å ser att äpple ligger bra till

• mo m2007
    Hägris skrev 2008-08-01 12:34:48 följande:
    men mackor och kakor är väl aldrig bra??
    nej målet är att sluta med mackor, men att från ha levt på dem så är en macka till lunch kanon. Kakan var jag bara pmssugen på *S*
  • mo m2007
    drömhus skrev 2008-08-02 10:49:37 följande:
    Det är jättebra! Alla framgångar är super och du ska ta det i din takt. Jag slutade tvärt, men jag är sån som person också. "Allt eller inget". Jag jobbar på det, livet är inte svart eller vitt.  Man måste tex inte hoppa av programmet för att man tog en kaka efter frukost.
    jag provar å ser vad min mage blir bra av, sen kör jag på det. Går jag ner i vikt så kanon, men som min kropp ser ut nu är det bara en svullen mage å brösten som är fel, allt annat har nästan inte nåt fett på sig.
Svar på tråden LCHF tråden 3