Inlägg från: Socialen |Visa alla inlägg
  • Socialen

LCHF tråden 3

Här vill jag vara med! Jag började med LCHF i måndags. Registrerar mina integ på minmat.net och är hyfsat aktiv på Kolhydrater i fokus.

Undrar om ni kan hjälpa mig? Jag vill gå ner 3-5 kilo till. Ska jag fortfarande äta enligt fördelningen 75/20/5 eller 60/35/5 som vissa säger?

Räknar ni kalorier? Enligt markazits.com bör jag ligga runt 1300 Kcal/dag. Hittills har jag svårt att komma upp i det och får därför avsluta kvällarna med vispgrädde.

• Socialen
    Linda1976 skrev 2008-07-31 10:52:28 följande:
    Då äter du alldeles för lite fett! 75/20/5?? Äter du enbart 5% kolisar per dag, eller menar du att du äter livsmedel med max 5% kolisar? För 5 % av dagsintaget är väääldigt lågt, GI Noll i princip.

Du SKA inte räkna kalorier, det är det som är en av fördelarna, men kommer du inte upp i 1300 så svälter du kroppen, fettlagring alltså.

Tips: Läs Skaldemans böcker!
    Jag har läst GI Noll och det är utifrån denna samt KiF jag har fått andelarna. Men en del säger att man ska minska fettet och öka proteinet när man kommer närmre mål. SSS säger att man kan öka kolhydraterna, men skriver inte om det innebär att man ska ändra proportionerna i övrigt... Jag ligger oftast på runt 3% kolhydrater
  • Socialen
    drömhus skrev 2008-07-31 11:38:50 följande:
    Socialen, om du fortsätter äta som förut, men bara lägger till mer kolisar så ändras ju procenten automatiskt vilket du kan se på min mat.net.
    Det är det som är min fråga: ska jag då ändra de andra oxå, så att proportionerna blir samma? Det låter ju inte rimligt att jag ska äta mer av allt när jag har mindre kvar att tappa... Rimligen borde istället andelarna förändras. En person inne på KiF sa att andelarna bör vara 60% fett, 35% proteiner och 5 % kolhydrater. En annan sa att jag istället bör öka mängden fett till mer än 75%. Är det någon av er som vet?

Man vill ju få den optimala viktminskningen

Just nu steker jag blandfärsbiffar med bacon i. Ska äta med gräddsås och grönsaker tror jag. Men det får nog vänta lite, jag är rätt nöjd efter mascarponen jag åt för ett par timmar sedan...
  • Socialen

Just det, jag menar såklart E%.

markazits.com, där jag räknat ut antal Kcal, är en sida som länkas från KiF

• Socialen

Men mandelbröd borde också kunna bli en del kolhydrater väl? Inte som bröd självklart, men... Polarbrödet på KiF ger ca 1 g kolhydrater per brödbit, men konsistensen är lite som omelett.

• Socialen

JAg har också hört att man får äta max 1 frukt per dag och då gärna ett äpple

• Socialen

Idag har jag vräkt i mig fett. Ätit över 2200 Kcal: känner mig väldigt fettskrämd nu. Men det går väl över till imorgon. För mig blir den här första veckan mycket att lära mig ungefär hur mycket jag ska äta av olika saker för att hamna på en bra nivå. Att jag också går ner i vikt är självklart målet.

• Socialen
    Linda1976 skrev 2008-08-01 10:03:22 följande:
    Jag tänkte så här:Mat med max 5 gr kolh/100 gr eller max 5 gr kolh totalt på hela dan! För äter man det sistnämnda så är det EXTREMlite!
    Min fördelning 75/20/5 är såklart E% och inte gram. Vore det gram skulle man nog bli rätt hungrig. Igram äter jag ca 100 g fett och 80- 100 g ren protein och ca 15 g kolhydrater per dag.
  • Socialen

Grrrr varför kommer jag aldrig i ketos??? Kan det vara för att jag tuggar tuggummi (sockerfritt)? Mitt kolhydratintag ligger oftast på 10-15g/dag sedan ca 2 veckor, kanske mer

• Socialen
    Linda1976 skrev 2008-08-04 22:39:18 följande:
    Hur vet du att du inte är det?
    Det ger inte utslag på sticka i alla fall
Svar på tråden LCHF tråden 3