• Dame72

LCHF tråden 3

Fragile Angel skrev 2008-07-21 11:00:13 följande:
    Jag fattar inte (trög ), på "kolhydrater i fokus" så står det att man ska äta * fett 75% * kolhydrater 5% *proteiner 20% Är det till varje måltid, eller är det för hela dagen?
    Hela dagen!
    **Jag VET vad jag pratar om**
  • Dame72

Hello!
    Är inte nybörjare på low carb eller rivstart eller allt vad det kallas. Men jag är på omstart. Ihop med maken. Så jag har inte så mkt frågor men än:
    Tips på mat att kunna ta med sig i väskan! Alltså inget som kräver kyl. Ska kunna ätas som typ mellanmål och kanske lite mer lunch aktigt.
    Nötter ok...makrill i tomatsås...kan funka men är lite söligt om jag inte kan sitta vid ett bord. Mer?

• Dame72
    Socialen skrev 2008-08-13 07:08:47 följande:
    Dame72: nötter innehåller en del kolisar, så tänk pa att inte äta så mycket. Fjällräven: jag har också syndat i 2 dagar. Resultat: plus 2,7 kilo!!!!
    Självklart vet jag det. Därför är det ju inte det helt perfekta att ha med, bara ok
  • Dame72

Idag börjar 5:e dagen.
    Har inte räknat kolisar, men känner på smaken i munnen vart jag är Även maken klagar. Och kissar....

Igår var vi på vift hela dagen.
    Frukost på äggröra och ost. Grädde i röran.

Lunch på MAX. Lowcarb burgare med sallad till.

Mellis på en parkering. Fet yoghurt med lite hallon, mixat.

Räk och ägg sallad på Liseberg.

Kvällsmat blev för mig kycklingvingar på burger king. Maken beställde två burgare utan bröd.

Men jag var hungrig. Alldeles för lite fett under dagen. Så idag har jag huvudvärk igen. Får ladda med extra mkt idag istllet tror jag visst.

Men min mage är underbar! Beter sig som en mage bör göra (antar jag). Så skönt. Har även slutat med Omeprazolen för magkatarren och känner inget spec där heller.

• Dame72
    Dame72 skrev 2008-08-15 11:30:30 följande:
    Idag börjar 5:e dagen. Har inte räknat kolisar, men känner på smaken i munnen vart jag är Även maken klagar. Och kissar....Igår var vi på vift hela dagen. Frukost på äggröra och ost. Grädde i röran.Lunch på MAX. Lowcarb burgare med sallad till. Mellis på en parkering. Fet yoghurt med lite hallon, mixat.Räk och ägg sallad på Liseberg. Kvällsmat blev för mig kycklingvingar på burger king. Maken beställde två burgare utan bröd. Men jag var hungrig. Alldeles för lite fett under dagen. Så idag har jag huvudvärk igen. Får ladda med extra mkt idag istllet tror jag visst. Men min mage är underbar! Beter sig som en mage bör göra (antar jag). Så skönt. Har även slutat med Omeprazolen för magkatarren och känner inget spec där heller.
    Och för mkt sallad.....men ändå en ganska lyckad dag för att vara på vift och inte ha med sig nåt hemmifrån, mer än mellis och nötter.
  • Dame72
    Innerjoin skrev 2008-08-15 11:40:25 följande:
    Köpte du räk-och äggsalladen på Liseberg? Var? Vi ska dit i morgon, så jag funderar på vad vi ska äta....Finns något kebabställe med va? Där borde de ha något som funkar....?
    Hej!
    Vi köpte på Trabello tror jag det heter. Men den var sådär....Men jag tror även Järnvägsrestaurgangen hade sallad för samma pris (99 kr). Annars, gå in på Liseberg.se så finns alla restauranger och cafeers menyer där. Så kan du kolla in precis.
  • Dame72
    Muminski skrev 2008-08-15 11:33:04 följande:
    Ja det var bra gjort måste jag säga!
    Tack tack. Det går ju bara man vill!
  • Dame72
    Ansapansa skrev 2008-08-15 13:34:46 följande:
    alltså min sambo ska haka på detta, men i stället för potatis,pasta ris mm behöver han någon mycket mättande(har sagt att det räcker ofta med en härlig gräddig sås,kött och lite grönsaker) men han tycker inte att det räcker. Han jobbar på posten och är hungrig som en häst varje dagvad äter ni till köttet och såsen?
    Jag och min man körde igång i måndags. Det är lite mutter och så, han vill gärna plocka på mer mat. Men jag säger åt honom, känn efter! Är du inte mätt eg? Och jo, det får han ju hålla med om. Dricker mkt vatten dessutom.
    Det kommer säkert ta nån vecka innan din sambo är inne i rätt tänk, du får peppa järnet under tiden.
  • Dame72

Är ni nykterister?

• Dame72

Alltså, jag gillar också fest. Men det är ju det som känns lite som ett problem om jag fortsätter strikt low carb. På ett vis känns det rätt och riktigt, men vill jag ut på fest ibland så bryter jag ju ketosen, och gå i och ur ketos är ju inte direkt lämpligt. Dessuom....att festa utan kolhydrater i kroppen kan ta en ände med förskräckelse. Man tål mkt mindre. Har upplevt det själv och har kompisar som kan "vittna".
    Ett par glas rött kanske inte stör ketosen, eller?

Svar på tråden LCHF tråden 3