• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • vårsol

Smickrare där!

Prego75 skrev 2007-09-02 17:25:39 följande:
    Måste faktiskt tacka dig, Vårsol - det är sällan man ser en TS som faktiskt sunt och förnuftigt kan resonera och hålla huvudet kallt när vi andr antingen resonerar som åsnor, ilsknar till eller bara svamlar.
  • vårsol

Men om ena föräldern inte vill vara hemma men den andra vill det, då är det okej eller? Får man skaffa barn då? Eller måste båda vilja vara hemma?

• Prego75

Kände att det kunde vara på sin plats.... har läst ett tiotal trådar idag där TS antingen bara vill mucka gräl eller tapapr huvudet helt.

vårsol skrev 2007-09-02 17:28:20 följande:
    Smickrare där!
  • Majsan70

Trivs ingen av föräldrarna med att vara hemma så delar man bara tiden rakt av. Svårare än så är det inte. Barnen får börja på dagis vid 12 månaders ålder o då är det ju kanon att skola in om man inte trivs med att vara hemma.

Har man råd så kan man ju gå ner lite var i tid istället då det första året.

Vissa har ju privilegiet att ta med isna barn till jobbet...Allt är tillåter kan jag tycka bara man mår bra. Mår föräldrarna bra så brukar barnen må bra i slutänden oxå.

• Kajsan

Här hemma har vi det tvärtom, båda vill vara hemma så länge som möjligt.
    Lösningen är ju likadan här, man får dela upp det så det blir rättvist.

• vårsol

Kanske för att det inte ÄR så bra med föräldragrupper när man är enda pappan där?

Kajsan skrev 2007-09-02 17:28:06 följande:
    Oj vad mycket prat det blev om mammaledigheter och mammagrupper.Ingen som berättar hur bra det är med föräldrargrupper och föräldrarledighet?
  • Prego75

Men.. ska man se det kritiskt så ska man ju absolut inte skaffa barn med en partner som inte vill vara hemma (även om man vill vara hemma själv) - för då är ju partnern en dålig förälder som inte borde få ha barn, och vill man skaffa barn med en så dålig person?

vårsol skrev 2007-09-02 17:29:38 följande:
    Men om ena föräldern inte vill vara hemma men den andra vill det, då är det okej eller? Får man skaffa barn då? Eller måste båda vilja vara hemma?
  • vårsol

Ja, åtminstone borde somliga som svarat i den här tråden resonera så... eller *trumvirvel* kommer vi till själva kärnan av problemet nu?

Att det egentligen bara är mammor som inte vill vara föräldralediga som inte borde skaffa barn?

Prego75 skrev 2007-09-02 17:32:41 följande:
    Men.. ska man se det kritiskt så ska man ju absolut inte skaffa barn med en partner som inte vill vara hemma (även om man vill vara hemma själv) - för då är ju partnern en dålig förälder som inte borde få ha barn, och vill man skaffa barn med en så dålig person?
  • stjärnströssel

jag tycker att det bästa är ju om båda vill vara hemma men att man kommer överens om någon lösing tillsammans,sen om den ena tycker mer el mindre om det det är en annan grej..men skulle min partner säga att han vägrade vara hemma pga att han helt enkelt inte ville..då skulle jag nog tänka en gång till innan jag blev gravid.

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • Prego75

Uh-oh... you're on to something big.... Det börjar brännas!

vårsol skrev 2007-09-02 17:35:23 följande:
    Ja, åtminstone borde somliga som svarat i den här tråden resonera så... eller *trumvirvel* kommer vi till själva kärnan av problemet nu? Att det egentligen bara är mammor som inte vill vara föräldralediga som inte borde skaffa barn?
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...