• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • vårsol

Men alltså... man kanske gillar BARN och vill ha barn och vill vara med sitt barn, men man trivs inte med att vara föräldraledig?

Det är väl ganska vanligt att pappor inte gillar att vara föräldralediga? Borde såna pappor skaffa barn eller gäller det bara om BÅDA inte gillar föräldraledigheten?

• vårsol

I trådar om delad föräldraledighet uppstår det ofta som ett argument... "men min man VILL inte vara hemma" "min karl gillar inte att vara föräldraledig"

danstina skrev 2007-09-02 11:15:44 följande:
    Det där är (nog) en fördom.
  • vårsol

Så är det kanske...? *hoppas*

danstina skrev 2007-09-02 11:19:02 följande:
    Att några kvinnor på FL uttrycker vad deras män vill och inte vill betyder inte att "det är ganska vanligt att män inte vill vara föräldralediga".
  • vårsol

Så... om man inte gillar att vara hemmaförälder bör man inte skaffa barn? Gäller det båda föräldrarna eller bara ena? Om pappan gillar att vara hemma men inte mamman, får man då lov att skaffa barn?

Och hur vet man i förväg om det är trivsamt att vara hemmaförälder?

Jag undrar också hur länge ni anser att mamman bör vara hemma för att slippa frågan "varför skaffade du barn?"?

• vårsol

Och hur länge bör pappan vara hemma för att slippa samma fråga?

Skiljer sig längden mellan könen?

• vårsol

Intressant diskussion och precis vad jag hade hoppats på!

I vårt fall är inte läget så som TS beskriver, men fördomar jag mött gjorde att jag ville driva frågeställningen lite längre än verkligheten ser ut för att få fram folks fördomar och få en mer intressant diskussion. Vilket det alltså även blev, vad roligt!

Ni som tycker att det är mer mammans ansvar, vad bygger ni det argumentet på? Är barnen mer mammans ansvar än pappans?

• vårsol

Lite funderingar utifrån vad ni skriver:

1. Ni skriver att man ska prata om det innan. Tänk om båda TRODDE att de skulle älska att vara föräldralediga men det sedan visade sig att ingen förälder trivdes?

2. Det handlar inte om att man inte kan "offra" 1-2 år på sitt barn utan om att man kanske tråkas ut av att inte få intellektuell stimulans.

3. Så kommer vi till "rådgivarna" som tycker att man kan göra förälraledigheten mer stimulerande genom att baka bröd, gå till sandlådan, träffa väninnor som också har barn, fika och så vidare. På vilket sätt anser ni att detta skulle ge intellektuell stimulans? Och tro mig, jag har testat! Vår stora son har vi haft hemma i 2,5 år, både jag och min man har bakat bröd och varit i lekparken och på öppna förskolan otaliga gånger...

• vårsol

Ja, visst kan man gå en kvällskurs eller läsa på distans och allt möjligt sånt. Men har man då tid att ta hand om sina barn? Jag vet då inte när jag skulle ha tid att läsa böcker, gå kvällskurs osv. Just kvällarna är svåra att komma ifrån när man ammar, och kanske partnern dessutom jobbar vissa kvällar?

• vårsol

emson - vad är det som får dig att tro att man inte vill vara hemma och se barnen utvecklas?

• vårsol

Smickrare där!

Prego75 skrev 2007-09-02 17:25:39 följande:
    Måste faktiskt tacka dig, Vårsol - det är sällan man ser en TS som faktiskt sunt och förnuftigt kan resonera och hålla huvudet kallt när vi andr antingen resonerar som åsnor, ilsknar till eller bara svamlar.
  • vårsol

Men om ena föräldern inte vill vara hemma men den andra vill det, då är det okej eller? Får man skaffa barn då? Eller måste båda vilja vara hemma?

• vårsol

Kanske för att det inte ÄR så bra med föräldragrupper när man är enda pappan där?

Kajsan skrev 2007-09-02 17:28:06 följande:
    Oj vad mycket prat det blev om mammaledigheter och mammagrupper.Ingen som berättar hur bra det är med föräldrargrupper och föräldrarledighet?
  • vårsol

Ja, åtminstone borde somliga som svarat i den här tråden resonera så... eller *trumvirvel* kommer vi till själva kärnan av problemet nu?

Att det egentligen bara är mammor som inte vill vara föräldralediga som inte borde skaffa barn?

Prego75 skrev 2007-09-02 17:32:41 följande:
    Men.. ska man se det kritiskt så ska man ju absolut inte skaffa barn med en partner som inte vill vara hemma (även om man vill vara hemma själv) - för då är ju partnern en dålig förälder som inte borde få ha barn, och vill man skaffa barn med en så dålig person?
  • vårsol

Tänk om ni båda hade hamnat i samma läge som pappan gjorde och att det skedde under graviditeten?

lillvilda skrev 2007-09-02 17:45:37 följande:
    jag tycker absolut att man får skaffa barn fast man inte tycker om att vara ledig bara man tycker om att vara med sina barn någongång annars känns det lite konstigt att ha dom om man bara vill träffa dom på helgerna..men jag tycker det är smart om det iaf passar in i ens liv och man känner att man är redo att vara ifrån jobbet lite. I vårt fall skulle jag inte ha varit redo för nått år sedan för då hade jag fullt upp med jobbat å sambon ville "klättra lite inom jobbet lite först" men nu kände vi oss redo, sambon har dock fått nya uppgifter på sitt jobb så han vill inte vara hemma nu direkt men vi valde barn ändå så vi löste det så att jag är hemma nu och han får komma in i sitt nya jobb och vara hemma sen. Så jag e ledig fulltid och sambon har lagt om sin arbetstid lite så han får mer kvalitetstid med sonen han med. Nästa barn kanske det är tvärtom vem vet det beror på vem som har mest utbyte av vad. Dock sörjer min sambo att han missar så mycket av sonen.
  • vårsol

Egentligen handlade det inte om att någon inte vill vara hemma alls, utan vad jag undrade mest över var hos vem ansvaret ligger om ingen av föräldrarna är förtjusta i tanken på att vara hemma länge?

• vårsol

Och om man inte visste att man inte trivdes förrän barnet redan kommit?

Huskatt skrev 2007-09-04 13:19:05 följande:
    Fördommarna skulle flöda fritt...här kommer det...Det är totalt rubbat att skaffa sig barn då. Köp en hund. Eller ännu bättre, en katt, den klarar sig själv. Och är billig i inköp.
  • vårsol

Tycker du att folk i den här tråden "bara gnäller" över situationen?
    Själv tycker jag att tråden varit rätt så gnällfri och att vi mest diskuterat.

ChristineKleven skrev 2007-09-04 19:42:09 följande:
    Spelar ingen roll, men jag fatar inta att ni inte ggör nåt åt situationen än att bara gnälla över att det e så tråkigt att vara hemma med barnen själv. Det finns väl vuxna människor att umgås med som inte har barn om det nu e den sociala biten ni saknar...eller? Jag menar om ni vill prata om annat än barn!Eller känner ni bara folk med barn?
  • vårsol

Jobbigt? Näe men tråkigt va?

Fast jag tycker inte att det är tråkigt att gå till lekparken, prata amning/flaskor/sömn eller vad det nu är. Det är bara det att jag inte vill göra det HELA TIDEN, varje dag, år ut och år in.

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag med avsikt dragit frågan till sin spets för att få en bättre diskussion än om vi diskuterat det verkliga utgångsläget.

Frågan uppstod då min man och jag diskuterade hur vi skulle göra med vår kvarstående föräldraledighet och kom fram till att varken han eller jag ville vara hemma på heltid i 1,5 år i sträck.

• vårsol

hotten min mening var aldrig att provocera eller uppröra utan att skapa en diskussion som jag tycker är väldigt relevant och viktigt. Om den diskussionen inte ger dig något så behöver du inte vara med i den, men att avfärda den som löjlig eller som skapad att provocera tycker jag är att tänja lite på gränsen.

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...