• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • mysigamamman

Varför skaffar man barn då?

• aktuelle

man har väl rätt till dagisplats från 1 års ålder, om det känns som det rätta så är det väl så man bör göra :) ser inge fel i det. jag började tidigt trots att mamma och pappa säkerligen kunnat vara hemma med mig och inte är det något fel på mig för det ;)

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • Nettis1975
    mysigamamman skrev 2007-09-02 11:10:06 följande:
    Varför skaffar man barn då?
    Det var också min tanke.
  • Grodan Soda

Bådas ansvar. Man får dela.

• EmmAhh

Skaffar man barn så tycker jag att man ska tänka på att man ska vara hemma med barnet i minst 1år.

• Gubbas

För barnets skull så är det bra att man är hemma så länge som möjligt! Har man valt att skaffa barn, då får man sätta sig själv som nummer två!

• Morbid Mistress

Då får man hjälpas åt helt enkelt. Ingen av oss vill vara ledig på 100% och vår lösning är att vi varit hemma tillsammsn från maj då hon föddes till nu. Sen kommer jag ha kvällsföreläsningar i skolan till nov och då går maken ned till halvtid.

Ang vilken ålder det är försvarligt att skola in barnet så är min åsikt att man får låta barnet styra lite. Vår etta har alltid gillat dagis så att skola in henne vid 15 månader funkade ypperligt fastän vi hade kunnat lösa det på annat sätt och ha henne hemma i flera års tid. Nu med tvåan vet vi inte hur hon kommer vara. För henne är det kanske mer lämpligt att vara hemma längre och då får vi lösa det då helt enkelt. Sen ser jag inte något fel med attman har sparat dagar för att kunna vara hemma längre ex på sommaren och över jul eller för att gå ned i tid. Ibland kanske det är bättre med att ha en kort dagisvecka ett längre tag än att kastas in på heltid direkt.

Biten av sjaldjävulen
  • vårsol

Men alltså... man kanske gillar BARN och vill ha barn och vill vara med sitt barn, men man trivs inte med att vara föräldraledig?

Det är väl ganska vanligt att pappor inte gillar att vara föräldralediga? Borde såna pappor skaffa barn eller gäller det bara om BÅDA inte gillar föräldraledigheten?

• Amatea

Det lämpliga är väl att man i så fall tar 6 mån vardera varav mamman som ammar tar de 6 första. Har man sen råd att vara hemma i 2 år kan man ju lägga de pengarna på att båda jobbar deltid efter ett år. Tror sådan lösning är bra för barnet också som då kan mjukstarta med dagis- rättvist och bra och alla blir förhoppningsvis nöjda

• tjej mamman

Om man inte kan tänka sig att vara hemma och ta hand om sitt eget barn tycker jag inte att man ska skaffa barn överhuvudtaget.

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...