• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • Prego75

Då lägger man ut en annons på Blocket förstås - precis som med kattungar och hundvalpar!

vårsol skrev 2007-09-04 16:38:29 följande:
    Och om man inte visste att man inte trivdes förrän barnet redan kommit?
  • Kamikazee

Om man inte trivs med att ta hand om sitt barn så ska man nog inte skaffa barn.
    Jag kan mycket väl förstå att vissa dagar är det jättetråkigt att vara hemma och man behöver stimulering - men det är väl något som man i så fall får göra nåt åt. Men om ingen av föräldrarna vill ta ansvaret att vara hemma utan hellre utvecklar sig själva, så är det helt fel läge att skaffa barn...

Nu är jag trött på det här - nu får ungen ta och komma ut!!
  • snillis

Åter igen detta svart-eller-vitt-resonemang *sååååå tröttsamt*

Det handlar ju inte om att inte trivas med att ta hand om sitt barn - vad det handlar om är ju att man är av den åsikten att man vill ge sitt barn många olika saker - inte "bara" att vara tillsammans. Jag är av den åsikten att enbart vara tillsammans inte är kvalitet nog åt mitt barn. Det handlar således inte bara om vad jag vill utan vad jag tror är bäst för mitt barn.

Jag älskar min son (snart två år) och för det mesta är det underbart att vara tillsammans med honom - nu mer än tidigare då man kan prata med honom nu och ha utbyte på ett helt annat plan än tidigare då man "bara" kunde mysa MEN det innebär inte att jag inte har ett behov av att tanka energi någon annanstans.

Nu skall jag snart ha mitt andra barn så nu är jag hemma men i våras när sonen var på dagis var jag en fantastisk mamma just för att jag jobbade. Den energin jag tankade på jobbet gjorde att jag kunde ge min son en meningsfull tillvaro när vi var tillsammans. Samtidigt som han hade det jättebra på dagis på dagarna.

Hellre vara hemma med sitt barn lite kortare tid och vara en jävligt bra mamma än att gå hemma år ut och år in och vara en sämre mamma

• moccagrädde

Kanske börja jobba nån dag el några halvdagar i veckan och ha far / morföräldrar som barnvakt? ( om den möjligheten finns)Då kanske föräldraledigheten upplevs som roligare den tiden man faktiskt är hemma.

Men vems ansvar det är.....ja man är ju två om att göra barn så då är väl ansvaret också delat att göra det bästa av situationen.

• moccagrädde

Oj då! vet inte varför det blev "tummen ner" symbolen....det var inte meningen

• Maria med 3

Då delar man och är hemma 50/50 till barnet får börja gå i barnomsorgen. Antingen delar man halva dagar/halva veckor eller varannan månad eller nåt så att båda får möjlighet att jobba och ta hand om barnet.

• ChristineKleven

Spelar ingen roll, men jag fatar inta att ni inte ggör nåt åt situationen än att bara gnälla över att det e så tråkigt att vara hemma med barnen själv. Det finns väl vuxna människor att umgås med som inte har barn om det nu e den sociala biten ni saknar...eller? Jag menar om ni vill prata om annat än barn!Eller känner ni bara folk med barn?

• vårsol

Tycker du att folk i den här tråden "bara gnäller" över situationen?
    Själv tycker jag att tråden varit rätt så gnällfri och att vi mest diskuterat.

ChristineKleven skrev 2007-09-04 19:42:09 följande:
    Spelar ingen roll, men jag fatar inta att ni inte ggör nåt åt situationen än att bara gnälla över att det e så tråkigt att vara hemma med barnen själv. Det finns väl vuxna människor att umgås med som inte har barn om det nu e den sociala biten ni saknar...eller? Jag menar om ni vill prata om annat än barn!Eller känner ni bara folk med barn?
  • ChristineKleven
    vårsol skrev 2007-09-04 19:54:07 följande:
    Tycker du att folk i den här tråden "bara gnäller" över situationen? Själv tycker jag att tråden varit rätt så gnällfri och att vi mest diskuterat.
    Jaa det tycker jag.....alla som inte tycker att det e nå roligt att vara hemea med barnen dom gnäller enligt mig. Det e så jobbigt att gå i lekparken, det e så jobbigt att bara prata barn, det e så jobbigt att inte ha någon social människa som inte bara pratar amning, napflasker!!!!
     Det e klart att dom diskuterar oxå, men grundtonen på det hela e bara gnäll tycker jag.....så svaret på din fråga är JA!
    Tycker inte ni det?
    Om ni verkligen lyssnar till tonen så e det gnäll!!
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...