• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • vårsol

Jobbigt? Näe men tråkigt va?

Fast jag tycker inte att det är tråkigt att gå till lekparken, prata amning/flaskor/sömn eller vad det nu är. Det är bara det att jag inte vill göra det HELA TIDEN, varje dag, år ut och år in.

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag med avsikt dragit frågan till sin spets för att få en bättre diskussion än om vi diskuterat det verkliga utgångsläget.

Frågan uppstod då min man och jag diskuterade hur vi skulle göra med vår kvarstående föräldraledighet och kom fram till att varken han eller jag ville vara hemma på heltid i 1,5 år i sträck.

• hotten

varför inte diskutera detta innan man skaffar barn?
    utgå ifrån vad som ni tycker är det bästa för barnet å lev efter det, fast det kanske blir "tråkigt", bara löjligt ts att man enbart skulle behöva prata om amning, gå i lekparker osv år in å år ut
    Bara för att man inte tillbringar den mesta av den vakna tiden på arbetet betyder det inte att man inte skulle kunna göra annat än vara mamma!
    Inte fasiken snackar jag amning, lekparker eller ungar med alla mina vänner varje gång vi träffas! snarare väldigt sällan!
    å jag kan lova dig att man kan i många fall få mycket mer stimulans av att göra helt andra saker än det man vanligtvis gör på jobbet.
    Bara för att man är hemma 1-2 år eller blir hemmafru för x antal år så sover barnen oxå å man kan göra massa intresanta saker som man kanske annars inte har tid å ork till, saker som dessutom kan vara mycket mer krävande än många arbeten.. (tex ideella arbeten som kräver hög kompetens, innebär många kontakter världen över å innebär en del resor -man kan ta med barnet- , eller nått helt annat som ligger en nära hjärtat)

då ts enbart är ute efter att provicera så lämnar jag tråden här, gillar nämligen inte den typen av människor som gillar att göra andra upprörda, förstår liksom inte njutningen i det..

• Kalikå

Jag undrar vad ni som så starkt propagerar för att kvinnor måste vara hemma med barnet annars arbetar med? Troligen har ni inte speciellt givande och stimulerande arbeten eftersom ni absolu inte kan förstår att man som kvinna kan längta tillbaka till yrkeslivet?

Föresten, hur har ni tid att sitta framför datorn och diskutera detta egetligen? Borde ni inte umgås med era barn??

• hotten

kalikå.. tröck tydligen fel å hamnade här en gång till.. så..
    utan att nu läst varenda innlägg här, men är det verkligen så att någon säger att det måste vara just kvinnan som är hemma med barnen?? tror inte det.
    visst får man även längta till arbetet, det är stor skillnad på att längta och att strunta i barnets bästa (som garanterat inte är att bli bortlämnad hela långa dagar från de att den är nån vecka eller så)

å hur tex jag har tid att sitta här? för barnen är i skolan! å vore de nu mindre så hade de förmodligen just somnat för en dagstupplur..

• Kalikå

hotten

du jobbar alltså inte, trots att barnen är i skolåldern och inte längre "behöver" en hemmaförälder?

• siamusen
    hotten skrev 2007-09-05 08:36:58 följande:
    varför inte diskutera detta innan man skaffar barn?utgå ifrån vad som ni tycker är det bästa för barnet å lev efter det, fast det kanske blir "tråkigt", bara löjligt ts att man enbart skulle behöva prata om amning, gå i lekparker osv år in å år ut Bara för att man inte tillbringar den mesta av den vakna tiden på arbetet betyder det inte att man inte skulle kunna göra annat än vara mamma!Inte fasiken snackar jag amning, lekparker eller ungar med alla mina vänner varje gång vi träffas! snarare väldigt sällan!å jag kan lova dig att man kan i många fall få mycket mer stimulans av att göra helt andra saker än det man vanligtvis gör på jobbet. Bara för att man är hemma 1-2 år eller blir hemmafru för x antal år så sover barnen oxå å man kan göra massa intresanta saker som man kanske annars inte har tid å ork till, saker som dessutom kan vara mycket mer krävande än många arbeten.. (tex ideella arbeten som kräver hög kompetens, innebär många kontakter världen över å innebär en del resor -man kan ta med barnet- , eller nått helt annat som ligger en nära hjärtat)då ts enbart är ute efter att provicera så lämnar jag tråden här, gillar nämligen inte den typen av människor som gillar att göra andra upprörda, förstår liksom inte njutningen i det..
    fast nu utgar du ju fran att allas barn är som dina och att alla har ett liv som liknar ditt. Sa ser det ju inte ut i verkligheten.

Mina barn sover inte middag. Ena är vaken fran 9 till midnatt non-stop, den andra fran 6 tiden till 22...han sover dock middag oftast.

Sa att jag skulle kunna göra nagot annat finns inte. Nu trivs jag iofs hemma sa det âr inget problem för mig men jag kan se att det skulle kunna bli för nagon annan.
  • Jessica24

Så får man vara det ändå och göra det bästa av situationen.
    Dela på föräldraledigheten och skola in barnet när man tycker h*n är redo.

• vårsol

hotten min mening var aldrig att provocera eller uppröra utan att skapa en diskussion som jag tycker är väldigt relevant och viktigt. Om den diskussionen inte ger dig något så behöver du inte vara med i den, men att avfärda den som löjlig eller som skapad att provocera tycker jag är att tänja lite på gränsen.

• hotten

kalikå å siamusen: vad vet ni om mitt barn behöver mig hemma fortfarande?

siamusen jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, grattis för att du har så lätta barn! hade vart paradiset för mig! men trots allt har jag ändå hunnit med massa andra saker än mina barn...

kanske just ni skulle fundera lite innan ni skriver!

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...