• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • lillvilda

jag läser om och om att folk känner sig utanför resten av världen osv när de är hemma med sina barn. Det händer ingeting, man blir uttråkad osv. Är det bara jag som hittar på massor av saker när jag är föräldraledig. Förutom att jag tycker det är spännande varje dag att se vad min son hittar på så har jag skaffat mig ännu en bekanskapskrets. Det finsn ju kurser man kan gå med sitt barn, folk man kan träffa, resa osv det finsn väll hur mycket som helst att göra utanför sitt jobb lr?? jag tycker inte mitt liv är det minsta tomt utan jobbet.

• lövet2
    vårsol skrev 2007-09-02 16:27:40 följande:
    3. Så kommer vi till "rådgivarna" som tycker att man kan göra förälraledigheten mer stimulerande genom att baka bröd, gå till sandlådan, träffa väninnor som också har barn, fika och så vidare. På vilket sätt anser ni att detta skulle ge intellektuell stimulans? Och tro mig, jag har testat! Vår stora son har vi haft hemma i 2,5 år, både jag och min man har bakat bröd och varit i lekparken och på öppna förskolan otaliga gånger...
    Det finns kvällskurser i alla möjliga ämnen - den som är hemma kan gå kurs minst en kväll i veckan.
    Man kan studera på distans i dessa Internettider.
    Man kan lära sig något nytt språk (jag hade gett mig sjutton på att lära mig latin, men tiden räcker inte till, så jag skjuter upp det till pensionen).
    Böcker - massor av böcker! Bara att läsa ...
    Måla, skriva, lära sig sticka eller göra något annat skapande.
    Då man inte har möjlighet att träffa folk IRL tillräckligt mycket, så träffa dem på Internet!
  • lillvilda

1.Jag vet inte hur väl andra känner sig själva men jag å sambon visste innan hur vi var som personer. Han är en sån som klättrar på väggarna hemma å har svårt att komma på saker att sysselsätta sig med när han är ledig medan jag är en sån som har tusen projekt på gång när jag e ledig så jag tycker jag knappt hann med att jobba Jag tycker man får tänka efter hur man är som person. Jag älskar småbarn och jobbar dessutom med det annars medan sambon tycker att äldre barn är lättare att ha att göra med. Sen tror jag iförsig hemmet kommer flyta bättre då han e hemma med sonen för han är mer huslig än jag. Jag hatar att laga mat å baka å sånt medan det tycker han om. Nu har vi valt att ja ska va hemma först så då får han ta att maten inte alltid är lagad när han kommer hem

2.Men kan man bara få intellektuell stimulans via sitt jobb? Låter underligt tycker jag, kan man inte söka det själv utan sitt jobb? e de så illa så får man väll gå en kvällskurs då? jag träffar många va mina vänner å pratar visst annat än amning osv. jag hade en bra fritid när jag jobabde och nu har jag liksom bara utökat den.

3.Baka skulle jag då rent inte göra, det tycker jag är så trist! Å skulle man bli dum i huvet av att umgås med barn vid sandlådan e jag nog skitdum för jag jobbar med småbarn förtillfället (när jag inte är föräldraledig) och då blir det mycket sandlådan (men jag har ju 2 unversitetsexamen så så jäkla dum e jag nog inte. :-/

Jag funderar mer på vilken intellektuell stimulans ni får i vanliga fall som ni inte kan skaffa er när ni är "lediga" för jag tror jag har missat nått Mina vänner har inte blivit mindre intellektuella sen jag fick barn. skulle dom vara dummare än arbetskamraterna lr vaddå? jag ser förädlraledigheten som en tid att förutom umgås med min underbara unge så kan jag göra allt det där som jag annars inte kudne göra i inrutade vardagen å den lilla ledigheten som blir mellan jobb och jobb.

Jag säger inte att ni tänker fel, alla har vi olika liv men såhär är mitt frågor är inte anklaganden utan mer nyfikenhet över hur olika vi uppfattar vår "lediga tid".

• emson

Varför skaffar man barn om man inte vill vara hemma och se dem växa upp och utvecklas????

• stjärnströssel

har inte läst hela tråden men tycker såhär..

Eftersom jag tycker att amning av barn är rätt viktigt..eller om man kan så tycker jag att det är det självklara valet o mäst naturligt o nyttigt för barnet så är det ju så att mamman skall vara med barnet den första tiden mäst,sen efter 6-7 månader så kan man kanse byta om det känns rätt.

Men sen tycker jag oxå att ..OM man kommer till insikt att man inte tyckte det var så kul att vara hemma som man hade trott..då får man antingen bita ihop..eftersom det är ett barn man skaffat.eller så har man en partner som gärna byter!

Jag är egen företagare och har varit hemma drygt ett år!

självklart för mig eftersom jag vill vara med mitt barn o har skaffat mig ett barn..dvs ansvar!

Sen skulle min partner velat vara hemma halva tiden hade han fått det..men jag hade inte tyckt det var kul..jag vill ju vara med vår skatt hela tiden!!!

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • vårsol

Ja, visst kan man gå en kvällskurs eller läsa på distans och allt möjligt sånt. Men har man då tid att ta hand om sina barn? Jag vet då inte när jag skulle ha tid att läsa böcker, gå kvällskurs osv. Just kvällarna är svåra att komma ifrån när man ammar, och kanske partnern dessutom jobbar vissa kvällar?

• vårsol

emson - vad är det som får dig att tro att man inte vill vara hemma och se barnen utvecklas?

• stjärnströssel

jag förstår emsons tankesätt...för skulle någon säga till mig att dom vill ha hund men inte vill vara hemma el ta hand om den under den jobbiga valptiden dyngnet runt..men istället ville vara hemma endast några timmar o njuta o se hur valpen utveklas..då hade jag sagt..skaffa inte hund eller skaffa en vuxen hund!(men det går ju inte med barn )

stolt mamma till söta fröken Tyra
  • Prego75

Måste faktiskt tacka dig, Vårsol - det är sällan man ser en TS som faktiskt sunt och förnuftigt kan resonera och hålla huvudet kallt när vi andr antingen resonerar som åsnor, ilsknar till eller bara svamlar.

• Kajsan

Oj vad mycket prat det blev om mammaledigheter och mammagrupper.
    Ingen som berättar hur bra det är med föräldrargrupper och föräldrarledighet?

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...