• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • mysigamamman

Vad är det ni inte trivs med?
    Trodde alla trivdes med att vara lediga..

• Prego75

Ja, det är ömsesidigt. Irritationen alltså.

Men om du ahde läst vad jag ahr skrivit i tsället för att hetsa upp dig så, så skulle du se att jag skriver just att man MÅSTE göra det bästa av saken och det får INTE gå ut över barnet att man kanske inte trivs så bra med att vara hemma.

Men om man nu är så orättvis om man inte älskar att vara hemma emd sitt barn, varför är det inte lag på att BÅDA föräldrarna tillsammans ska vara hemma i minst ett år - det är väl minst lika orättvist att beröva ett barn kontakten med den ena föräldern, som jobbar under föräldraledigheten.

Sorgligt att se/läsa hur trångsynta många människor är. Hur är det med de föräldrar som tar med sig sina barn på jobbet då - t ex Charlotte Perelli, Dominika Peczynski och andra karriärmammor. Är det sådana man ska avsky för att de är så EGO?

ChristineKleven skrev 2007-09-02 12:37:23 följande:
    Prego75När man skaffar barn e man väl ganska införstådd med att man ska vara hemme med barnet....så e det. Sen om man blir uttråkad i längden så e det mycket väl förstått. Man kan inte tro att man ska va hemma i minst ett år o tro att man ska gå runt o tycka det e skitkul. Jag tycker att man ska vilja vara mammaledig för att överhuvudtaget skaffa barn anars e man orättvis mot barnet o djävulsk EGO.Detta ska man väl förståss veta om varann innan man skaffar barn.....nu vet ni iallafall hur läget e alla ni som tycker att det e så tråkigt att vakna bredvid bebisen, känna deras doft o dras händer mot kinderna. Att vilja göra dras dag till en ny erfarenhet o lära dom en massa nytt. Skaffa inte flera barn då!Jag blir jätteirriterad på er!
  • Väntar på litet troll

nej, det finns många som skaffar barn för att de tror det är en rättighet... att man är duktig som kan föda ett barn. men oj, ska jag ta hand om det hela livet...

• fatima

Jag tycker det är en kvinnas plikt att åtminstone försöka amma barnet fullt de första månaderna det blir ju väldigt konstigt för barnet att acceptera att man visste vad som var det bästa men att man inte ens försökte.
    Sen tycker jag det är en mans plikt att försörja sin familj,inte ett år utan alltid så länge kvinnan vill vara hemma o skaffa fler barn.

Vill ingen vara hemma så var det nog ett totalt felaktigt beslut att skaffa barn,för att barn som börjar dagis tidigt struntar i pedagogi o dylikt,för en ettåring så är ett dagis som ett barnhem o inget annat,barnhem är till för föräldralösa inte för barn som har föräldrar men som värdesätter sina egna intressen först.

För alla vet att i ett barnhem så få barnet ingen kärlek,de får omsorg o i bästa fall lite beröring.

• Prego75

Det jag inte trivs med är... bristen på den social vuxenkontakt (utöver babyprat med andra mammalediga). Att världen blir så liten - det är amning, städning, tvätt, blöjbyte och hemmafruliv a la 50-talet för hela slanten.
    Nu är ju jag så kopiöst egoistisk, och tycker naturligtvis inte om mina barn, eftersom jag har ett arbete jag trivs mycket bra med. Jag gillar tempot, pulsen att ha fullt upp. Så naturligtvis borde jag har blivit tvångssteriliserad, egentligen.
    Men jag är en mycket, mycket bättre mamma med mer energi, livsglädje och tålamod när jag jobbar. Att vara ledig har aldrig varit min grej - varken helger eller semestrar...

mysigamamman skrev 2007-09-02 12:45:36 följande:
    Vad är det ni inte trivs med?Trodde alla trivdes med att vara lediga..
  • ChristineKleven

Jag har inte sagt att man inte älskar sina barn om man inte trivs med att var hemma. Men man vet väl om det innan man skaffar barn. Man kan väl hitta på massor med barna.....gå till lekparken, ut o promenera, träffa andra mammor som e i samma sits, bjuda hem varann på lunch. Jaa listan kan göras lång. mDet har funnits dagar då jag har varit så uttråkad o längtat tills man ska få börja jobba o inser efter ett tag att det har varit för lönen man vill tillbaka, för man blir ju begränsad med ersättningen man får om man väljer att stanna hemma länge!

Jag menar inte att ni inte ska skaffa barn.....jag förhastade mig kanske o vill inte att ni ska tro att jag dömer ut er som inte vill vara hemma, men kan ni förklara för mig vad det e som e så tråkigt då. Rastlös e ingen ursäkt, för det finns miljoner av saker att göra! Sen var det väl inte frågan om man ville vara hema med barnen länge utan att man inte alls trivdes att vara mamaledig....eller?

• snillis

Man kan ju ge sina barn många olika saker.
    En del anser att vara hemma länge, med jävligt dålig ekonomi som följd, är det ENDA rätta medans det finns andra (däribland jag) som anser att man har ett ansvar för att ge sina barn en mängd olika saker.
    En trygg start - ja visst, men det har jag gjort även om jag inte var hemma med mitt barn i flera år, men sedan har jag också ett ansvar för att vara en nöjd och lycklig mamma som trivs med min tillvaro på ALLA plan och jag har också ett ansvar att ge mitt barn en dräglig ekonomisk tillvaro eftersom jag anser att man skall kunna erbjuda sitt barn en rad saker såsom bra mat, att möta andra delar av världen (för att på så sätt lägga grunden för en vidsynt syn på andra människor uch andra kulturer).

Jag tycker att man är väldigt snäv i sitt tänkande om man tror att föräldraledighet under barnens första år är det enda som gör ett tryggt barn!

• Väntar på litet troll
    mysigamamman skrev 2007-09-02 12:45:36 följande:
    Vad är det ni inte trivs med?Trodde alla trivdes med att vara lediga..
    vad är det för prat.. saknar sociala vuxen nätet... det går och gå med den lille om det bara är det.

jobbar inom förskolan själv, o ser så många som bara stoppar in barnen och så får vi ta hand om dem.

är det rätt mot barnet.

nej tänk innan ni sätter ett barn till världen
  • aktuelle

håller med sudds tankar.. tyckte också det var trist när dottern var väldigt liten.. var väldigt bunden då man ammade jämt och ständigt och det var mitt i smällkalla vintern så innan man ens fått på henne kläder så var det dags att slita fram brösten igen. Första 3 månaderna gjorde vi inte spec mycket och efter ett tag blir man lite rastlös. våra största utflykter var och handla mat och promenera över till min syster och hennes barn :)

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • fatima

Att kvinnan arbetar i hemmet är bara bra för barnet eller om kvinnan tar med barnet till arbetet,barn förutsätter att vuxna skall kämpa för överlevnaden ,både man o kvinna inte enbart fokusera på barnet,barnet gillar när det händer saker,speciellt om mamman måste se efter djuren eller laga mat eller tvätta eller baka eller rensa fisk,allt detta stimulerar även ett litet barn.'Även ett litet barn kan bli stressat av en passiv hemmaföräder som inte kämpar för den gemensamma överlevnaden.
    Hänger ungen på ryggen o ser mamma eller pappa i aktivitet lungnar detta barnet o då gråter det när det vill ha mat o inget annat.

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...