• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • lövet2

Svarar direkt på ts:
    Ska jag låta fördomarna härja fritt? OK! Då anser jag att mamman ska ta de första månaderna hemma oavsett om hon ammar eller inte. Så många kvinnor fattar inte att deras kroppar utsatts för stora påfrestningar under graviditet och förlossning, och de har inte vett att ta det lugnt i början när barnet är fött. Sedan är det föräldrarnas skyldighet att turas om att vara hemma, utan att på något vis gnälla och klaga inför barnet. Inget barn ska behöva känna sig som en belastning eller något tråkigt!
    På det här viset blir det rättvist för båda föräldrarna med lika mycket föräldraledighet och lika stora uppoffringar. De kan gott turas om ända till 2-årsdagen ...

• fatima

Jag jobbar i hemmet,men anser att de kvinnor som jobbar utanför hemmet borde få ha med sig barnet om de vill jobba för att känna sig lyckliga o produktiva.

• aktuelle

men det är ju galet att man knappt vågar gå på restaurang för man är rädd att störa andra (jag känner så) man har hört så många skräckeempel på folk som klagar och får en att känna sig som ett gift i en sådan miljö om man har barn med sig..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • PetraD

inget annat svar i tråden har jag läst...

men jag tycker om ingen trivs med att vara hemma så ska båda vara hemma lika mycket.
    har man råd att vara hemma två år så ska man väl ändå vara hemma kortaste möjliga tiden.
    bättre för barnet att vara på dagis om ingen av föräldrarna egentligen inte vill vara hemma på heltid

• Jontefjonte

Har inte läst hela tråden. Men jag tycker att barnet minst måste vara hemma med en förälder tills att den är över 1 år. Helst längre naturligtvis. Men mår man som förälder inte bra så speglar det ju sig på den lille och då tycker jag att barnet har det minst lika bra om inte ännu bättre på dagis och sen får en glad mamma eller pappa som hämtar....
    Jag tycker det är konstigt att man inte trivs hemma med sitt barn även om jag kan förstå till viss del. Tycker att man måste ta tag i problemet och göra sånt man trivs med både utan och med barn/familj. Visst jag kan också tycka det är trist att nu måste vi gå till lekplatsen och leka men om man istället bestämmer träff med en väninna där. Med eller utan barn. Man tar med sig fika och hinner prata lite så blir ju allt så mycket roligare, eller?
    Min första mammagrupp träffas fortfarande (barnen fyller snart 5 år) men vi pratar ALDRIG om barnen i princip. Vi festar mest och går ut och slår klackarna i taket. Pratar hus, shopping och allt mellan himmel och jord. Ibland ägnar vi en helkväll till att prata skit om svärföräldrarna...
    Nu är jag föräldraledig med mitt 3:e barn. Har ju massor att fixa med som inte alltid är så kul. Städning, diskning, förbereda middag och mellanmål osv. Tvätten och allt. Men det är ju det som är tråkigt, INTE att vara hemma med HENNE. Hon är ju bara helt underbar. Men allt det andra jobbet hade jag ju haft ändå, fast efter arbetstid då. Så det gäller att strukturera upp sig. Tänka att nu är jag mammaledig i 3 timmar och sen fixar jag det andra så gott det går.

• papayan

Det är väl solklart att det är föräldrarnas ansvar att vara hemma med babyn. Man får väl dela lika om ingen vill vara hemma, men varför skaffar man barn om det skulla vara sånt problem att ta hand om dom??

• ChristineKleven
    aktuelle skrev 2007-09-02 13:33:03 följande:
    men det är ju galet att man knappt vågar gå på restaurang för man är rädd att störa andra (jag känner så) man har hört så många skräckeempel på folk som klagar och får en att känna sig som ett gift i en sådan miljö om man har barn med sig..
    Dom som gnäller på att man har barn med sig på resturang kan kyssa sig i arslet!!!!!!
    Det e min rättighet att vara vart jag vil!
    Det var en i våran ortstidning som opponerade sig på att mammor med barnvagn inte skulle få vara på stan.....vilken jävla idiot. Hade jag vetat vem det var så hade jag bett honom.....jaa jag vet inte vad!
  • aktuelle
    ChristineKleven skrev 2007-09-02 14:03:28 följande:
    Dom som gnäller på att man har barn med sig på resturang kan kyssa sig i arslet!!!!!!Det e min rättighet att vara vart jag vil!Det var en i våran ortstidning som opponerade sig på att mammor med barnvagn inte skulle få vara på stan.....vilken jävla idiot. Hade jag vetat vem det var så hade jag bett honom.....jaa jag vet inte vad!
    jag tycker också att de kan .. ;) men tänker mer f***n vad jobbigt det är att man inte kan gå någonstanns och slappna av. finns ju de som blivit tillsagda av folk som jobbat på restaurangen! jag är livrädd för att det ska hända.. visst låter jag mesig nu.. i vissa avseenden är jag väl det, men det är nog att man ska bli ifrågasatt pga sin ålder och sen är man störande för att man har barn som låter och "ojoj, vad oansvarig man är"  Känns som om man blir så jävla synad som förälder på stan.
    - du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • ChristineKleven

Bry dig inte om dom....dom har inte rätt att säga till dig. Då ska du anmäla dom.

• teambe

Då får man väl se till att vara föräldrarledig på ett sätt som man gillar. Om man över huvud taget inte tycker om att vara med sitt barn kanske man har satt sig i en knepig situation, men är det föräldrargrupper, latte på kaféer, sandlådan och sånt man inte gillar får man väl göra andra saker.

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...