• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • lillvilda

jag tror absolut att det är bättre att gå tillbaka å jobba lite och lite tidigare än man tänkt, hellre det än att man går hemma å mår dåligt för det går ut över barnet. Man kan ju se det så att man börjar jobba lite tidigare och använda resterande föräldraledighet till att gå ner lite i tid så få barnet kanske lite kortare dagar på förskolan eller färre dagar i veckan. perfekt för barn att få en mjukstart.

• Lishon

Ärligt talat! Även om man får minskad intellektuell stimulans när man är hemma med sina barn så kan man väl stå ut med det den korta tiden av ens liv man är föräldraledig?!! Säg att man är hemma 2 år eller till och med 4 år om det är fler barn än ett. Vad är det, om man tänker på alla år man har kvar på jobbet? Man måste kunna vara lite mer målinriktad och diciplinerad än att bara ge upp fl för att man får för lite intellektuell stimulans. Låter patetiskt i mina öron utan att på nåt sätt racka ned på nån. Delar man på fl så får man ju dessutom stimulans från jobbet några dagar i veckan.

• vårsol

Egentligen handlade det inte om att någon inte vill vara hemma alls, utan vad jag undrade mest över var hos vem ansvaret ligger om ingen av föräldrarna är förtjusta i tanken på att vara hemma länge?

• komp

Nu har jag inte läst igenom tråden.
    Men enligt mej så tycker jag att om ingen trivs med att vara hemma med barnet,så får man väl dela upp det,först mamma sex månader sen pappa sex månader,sen kan man ju skola in på dagis om man vill.

Själv skulle jag vilja vara hemma med barnen tills dom vart två år .
    Men man måste ju må bra själv annars gör ju inte barnet det heller.

• sommarochsol

Jag tycker inte att någon av föräldrarna har ett större ansvar än den andra att vara hemma. Båda har lika stort ansvar att se vad som passar familjen och då räknas definitivt barnet som en fullgod medlem. Eftersom barn är så himla olika så tror jag inte att det är så himla lätt att planera en dagisstart redan när barnet är nyfött (om man har möjlighet alltså). Iofs så var ju exemplet två år så jag kanske inte behöver babbla för mycket om det...

Om mamman ammar är det väl lättast för henne att vara hemma de sex första månaderna, sen tar pappan de nästa sex månaderna. Och det andra året jobbar båda halvtid. Jag tycker det låter som en ypperlig lösning. Ammar man inte så kan man ju vara hemma på halvtid båda två i två år. (Jag skulle dock haft svårt att börja jobba den första månaden efter förlossningen, allt kändes som upp och ner-vända världen, men det är ju inte lika för alla och det kanske också är olika vid nästa barn.)

• siamusen
    vårsol skrev 2007-09-04 07:28:26 följande:
    Egentligen handlade det inte om att någon inte vill vara hemma alls, utan vad jag undrade mest över var hos vem ansvaret ligger om ingen av föräldrarna är förtjusta i tanken på att vara hemma länge?
    Trivs ingen far de väl dela upp tiden 50/50 eller skaffa en barnflicka.

Eller maste man vara ledig i Sverige? vet inte riktigt hur det funkar?
  • Huskatt

Fördommarna skulle flöda fritt...här kommer det...

Det är totalt rubbat att skaffa sig barn då.
    Köp en hund. Eller ännu bättre, en katt, den klarar sig själv. Och är billig i inköp.

• Maggis
    Mli79 skrev 2007-09-02 21:43:32 följande:
    Jag trodde verkligen att jag skulle älska att vara hemmaförälder och romantiserade upp en riktig vardag där man var ensam hemma med barnet och det enda man behövde i livet var att se barnet utvecklas. Rosa moln och hela köret. Sen så föddes Emma och jag höll på att klättra på väggarna så fort vardagen infann sig. Kände mig hemsk som ville ha lite egentid nån timme då och då, barnet är ju den som skulle räcka för att göra mig lycklig!Jag längtade efter att utvecklas på andra plan, saknade skolan. Och det var ju verkligen tabu - en riktig mamma skulle ju VILJA vara hemma med barnen!
    Beskriver mina egna känslor ganska så precis.
    Så vi delade. Rakt av. Kommer göra det den här gången också.
    //Maggis
  • Eva och Nadjas mamma
    snillis skrev 2007-09-03 09:17:35 följande:
    Lilla Trule: men bara för att jag inte tyckte att det var det bästa som hänt mig att vara hemmamamma så är det INTE samma sak som att jag känt att mitt barn varit en belastning för mig.Shit, MÅSTE allt vara så svart eller vitt En del vill inget hellre än att spendera sitt liv enbart med sina barn, medans en del behöver annan stimulans för att må bra, är det så himla konstigt?
    håller med!
  • vårsol

Och om man inte visste att man inte trivdes förrän barnet redan kommit?

Huskatt skrev 2007-09-04 13:19:05 följande:
    Fördommarna skulle flöda fritt...här kommer det...Det är totalt rubbat att skaffa sig barn då. Köp en hund. Eller ännu bättre, en katt, den klarar sig själv. Och är billig i inköp.
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...