• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • siamusen
    hotten skrev 2007-09-05 11:57:54 följande:
    kalikå å siamusen: vad vet ni om mitt barn behöver mig hemma fortfarande?siamusen jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, grattis för att du har så lätta barn! hade vart paradiset för mig! men trots allt har jag ändå hunnit med massa andra saker än mina barn...kanske just ni skulle fundera lite innan ni skriver!
    Har aldrig sagt nagot om huruvida ditt barn behöver dig hemma eller ej.

Och varifran fick du att jag har lâtta barn? Skulle jag definitivt inte kalla dem.

DU kanske hinner med annat än dina barn, men min poäng var att alla inte har samma förutsättningar som du.

Jag kan, hur mycket jag än skulle vilja det, lämna hemmet. Jag kan inte träffa andra under den större delan av aret pga yttre omständigheter.

Nu spelar det ingen stôrre roll för just mig personligen men man behöver ju inte ha speciellt bra fantasi för att inse att det skulle kunnna vara jobbigt för andra.

Vet inte varifran du fatt att jag kritiserat ditt sâtt att leva, det gôr jag absolut inte. Du gör som du vill men du kan ju inte utga fran att alla har ett liv som ditt, eller hur?
  • hotten

jag vet inte vart du vill komma..

det är ju himla bra att alla inte har samma liv som jag! (fast mitt liv är underbart ändå)
    har aldrig sagt nått annat! Det är ju DU som sagt hur mitt liv ser ut å sedan berättat att dina barn sover så bra (jämför med mitt)..

Jag har aldrig propagerat för hemmafruar eller nått annat, enbart på att man skall tänka på barnets bästa! annars skall man vänta eller inte skaffa barn alls.
    min åsikt punkt slut.

• siamusen
    hotten skrev 2007-09-05 12:16:05 följande:
    jag vet inte vart du vill komma.. det är ju himla bra att alla inte har samma liv som jag! (fast mitt liv är underbart ändå) har aldrig sagt nått annat! Det är ju DU som sagt hur mitt liv ser ut å sedan berättat att dina barn sover så bra (jämför med mitt)..Jag har aldrig propagerat för hemmafruar eller nått annat, enbart på att man skall tänka på barnets bästa! annars skall man vänta eller inte skaffa barn alls.min åsikt punkt slut.
    Nja, det jag reagerade pa var att du sa att man kan göra annat nâr barnen sover tex. Jag papekade enbart att allas barn inte sover tex..att alla barn inte âr likadana etc fast det vet vâl alla redan. Sa alla KAN inte göra annat även om de skulle ha velat.

Barnets bâsta behöver ju inte vara att vara hemma med en mamma som gar in i vâggen eller blir deprimerad av att vara hemma, eller hur?
  • snillis

Det konstiga i debatten blir ju att många (bäst att förtydliga att man med många inte menar ALLA) som tycker att man skall vara hemma LÄNGE med sina barn är av den åsikten att vi som gärna går tillbaks till jobbet enbart gör det för vår egen skull.

Det finns liksom inte i er världsbild att man delvis - kanske rentav främst - gör det för barnets bästa.

Alla stannar ju inte hemma för barnens skull heller, det finns många som använder barnen som svepskäl för att slippa jobba.

Det viktiga är väl att se att det säkert finns lika många skäl till varför man gör som man gör, som det finns människor, och att sätta sig till doms över andra, bara för att man inte gör samma, blir så otroligt inskränkt.

Låt föräldrar få välja själva, det är nog det bästa för de flesta barn

• ChristineKleven

Om man skaffar barn av svepskäl för att stanna hemma från jobbet då ska man skaffa hjälp för då e man riktigt dum i huvve! För det e väl dubbelt så mkt att göra hemma än vad det e på jobbet. Visst kan man ta annorlunda pauser, men det e ju inte å jämföra!

• Kalikå

Min dotter har en pappa också!

Herregud!

• snillis

Kleven:
    Ja, man kan tycka vad man vill om folks olika skäl till saker och ting, det är väl lika illa med de som lämnar sina i stort sett nyfödda barn till barnflickor o.dyl för att gå tillbaks till arbete som de som skaffar barn för att slippa jobba.

Men hur vanligt är det?
    Inte speciellt - åt vardera håll.

De allra flesta är jättebra föräldrar åt sina barn, utifrån de situationer de lever i.
    Jag är en mycket bättre mamma om jag får annan stimulans än BARA den från mina barn, för andra räcker det med att vara mamma, thats it!

Förstår bara inte att det skall vara så svårt att förstå att vi alla är olika, och att det ena inte nödvändigtvis är bättre än det andra utan bara - olika helt enkelt!

• ChristineKleven

Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!

Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!

• siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 13:36:12 följande:
    Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!
    Tack för tipset
  • snillis

Kleven: jaja, ha du dina fördomar så blir allt jättebra - du verkar ju inte vara direkt mottaglig för andras argument ändå.
    Ett tips - börja jobba så kanske du tränar dig på att lyssna på andra

Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...