• vårsol

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig, vems ansvar är det då att vara hemma med babyn och vid vilken ålder är det försvarligt att skola in barnet om man har råd att vara hemma i minst två år.

Vad tycker DU? Låt dina fördomar flöda fritt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-05 17:27:30:
    Det känns lite som att diskussionen skjutit iväg lite nu på slutet... NATURLIGTVIS HANDLAR INTE TS OM ATT LÄMNA BORT EN TVÅVECKORS BABY!

Diskussionen uppkom av ett par anledningar:

* Jag fick gliringar om att jag vore en dålig mamma, att jag inte tycker om att vara med mina barn därför att jag vill börja plugga när min minsting är 11 månader

* När vi diskuterade föräldraledigheten, min man och jag, kom vi fram till att ingen av oss vill vara hemma i 1,5 år, på heltid och i sträck.

* När detta diskuterades kände jag på något underligtvis att om min man inte velat vara hemma alls så hade det varit mitt ansvar att vara hemma, även om mina känslor hade varit likadana som hans.

Och till sist vill jag säga att verkligheten inte är svart-vit. Både jag och min man (och de flesta andra i den här tråden tror jag) VILL GÄRNA VARA MED VÅRA BARN! Men alla vill inte vara hemma år ut och år in, utan kanske tröttnar efter ett par månader eller efter ett par år, allt utifrån sin egen personlighet.

• Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...
  • ChristineKleven
    siamusen skrev 2007-09-05 13:37:25 följande:
    Tack för tipset
    Varsågod
    snillis skrev 2007-09-05 13:42:16 följande:
    Kleven: jaja, ha du dina fördomar så blir allt jättebra - du verkar ju inte vara direkt mottaglig för andras argument ändå.Ett tips - börja jobba så kanske du tränar dig på att lyssna på andra
    Försvara er bara...det skulle jag oxå göra om jag kände att jag gör nåt fel.
  • Kalikå

Citat: "Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!

Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!"

Väl talat! Förvånad över att så kloka saker kom från dej!

• siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 13:52:17 följande:
    Försvara er bara...det skulle jag oxå göra om jag kände att jag gör nåt fel.
    Hur förklarar du da att jag som faktiskt är hemma med barn sedan nâstan 3 ar inser att det inte passar alla?

det som är fel för dig är rätt för andra och tvärtom. Du är vâl inte sa trangsynt sa att du inte inser det?
  • ChristineKleven
    Kalikå skrev 2007-09-05 13:55:16 följande:
    Citat: "Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!"Väl talat! Förvånad över att så kloka saker kom från dej!
    Varför skulle det vara så konstigt att det kom från mig?
  • snillis

"Försvara er bara...det skulle jag oxå göra om jag kände att jag gör nåt fel."

Zzzzzz..............

• isasdream

Det är alltid lika "underhållande " att läsa trådar som denna.

Och speciellt när mammor (är ju oftast mammor) som ar vart just mammor i några månader yttrar sig som om de skulle ha all erfarenhet i världen.

Undrar om tankegången är annorlunda när barnen växt upp lite och man erkligen har några år på nacken som förälder.
  • Kalikå
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 13:56:43 följande:
    Varför skulle det vara så konstigt att det kom från mig?
    Därför att du och jag verkar ha helt skilda åsikter vad gäller en mammas roll i hemmet vs en kvinnans yrkeskarriär!
  • siamusen
    isasdream skrev 2007-09-05 14:01:16 följande:
    Det är alltid lika "underhållande " att läsa trådar som denna.Och speciellt när mammor (är ju oftast mammor) som ar vart just mammor i några månader yttrar sig som om de skulle ha all erfarenhet i världen.Undrar om tankegången är annorlunda när barnen växt upp lite och man erkligen har några år på nacken som förälder.
    Min granne sa faktiskt nagot intressant härom dagen. Hon är väl runt 65 skulle jag gissa, tre-barns mor, tätt mellan barnen.

Hon erbjöd sig att sitta barnvakt at mina barn sa att jag skulle fa ga ut lite sjâlv för hon minns hur jobbigt det kunde vara.

Och hur hon inte insag det just da men efterat känner hon som om hon förlorat flera ar av sitt liv. Hon önskar att hon balanserat det lite bâttre.

tyckte det var rätt intressant faktiskt.
  • ChristineKleven

Jag väntar mitt 4:e barn o då inser man att livet handlar inte bara om barn....det beror på vad man gör det till....tycker jag.

Vilken tur att det inte e ni som har lagstadgat föräldraledigheten, för då skulle alla barnen på dagis krypa.-D

Jag vet inte om det e så att jag nöjer mig med lite, men jag tycker att barnen förgyller min vardag tillräckligt och det handlar ju bara om max två år åt gången.
     Vilken tur att vissa av er inte kommer att utnyttja den nya lagen om att mammor får stanna hemma med barnen tills dom e tre år.....utan låter oss andra få ta hand om barnen själva istället för att skicka dom på dagis!

Jag kanske e lite envis, men det e bara så att jag kan bara inte fatta att man inte vill vara hemma med barnen!

• siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 14:11:21 följande:
    Jag väntar mitt 4:e barn o då inser man att livet handlar inte bara om barn....det beror på vad man gör det till....tycker jag.Vilken tur att det inte e ni som har lagstadgat föräldraledigheten, för då skulle alla barnen på dagis krypa.-DJag vet inte om det e så att jag nöjer mig med lite, men jag tycker att barnen förgyller min vardag tillräckligt och det handlar ju bara om max två år åt gången. Vilken tur att vissa av er inte kommer att utnyttja den nya lagen om att mammor får stanna hemma med barnen tills dom e tre år.....utan låter oss andra få ta hand om barnen själva istället för att skicka dom på dagis!Jag kanske e lite envis, men det e bara så att jag kan bara inte fatta att man inte vill vara hemma med barnen!
    Alla funkar ju olika. Inget konstigt med det. Betyder ju inte att de som inte vill vara hemma med sina barn är sämre mammor/pappor eller att de âlskar sina barn mindre. Eller hur?
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...