• siamusen

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

vårsol skrev 2007-09-04 07:28:26 följande:
    Egentligen handlade det inte om att någon inte vill vara hemma alls, utan vad jag undrade mest över var hos vem ansvaret ligger om ingen av föräldrarna är förtjusta i tanken på att vara hemma länge?
    Trivs ingen far de väl dela upp tiden 50/50 eller skaffa en barnflicka.

Eller maste man vara ledig i Sverige? vet inte riktigt hur det funkar?
  • siamusen
    hotten skrev 2007-09-05 08:36:58 följande:
    varför inte diskutera detta innan man skaffar barn?utgå ifrån vad som ni tycker är det bästa för barnet å lev efter det, fast det kanske blir "tråkigt", bara löjligt ts att man enbart skulle behöva prata om amning, gå i lekparker osv år in å år ut Bara för att man inte tillbringar den mesta av den vakna tiden på arbetet betyder det inte att man inte skulle kunna göra annat än vara mamma!Inte fasiken snackar jag amning, lekparker eller ungar med alla mina vänner varje gång vi träffas! snarare väldigt sällan!å jag kan lova dig att man kan i många fall få mycket mer stimulans av att göra helt andra saker än det man vanligtvis gör på jobbet. Bara för att man är hemma 1-2 år eller blir hemmafru för x antal år så sover barnen oxå å man kan göra massa intresanta saker som man kanske annars inte har tid å ork till, saker som dessutom kan vara mycket mer krävande än många arbeten.. (tex ideella arbeten som kräver hög kompetens, innebär många kontakter världen över å innebär en del resor -man kan ta med barnet- , eller nått helt annat som ligger en nära hjärtat)då ts enbart är ute efter att provicera så lämnar jag tråden här, gillar nämligen inte den typen av människor som gillar att göra andra upprörda, förstår liksom inte njutningen i det..
    fast nu utgar du ju fran att allas barn är som dina och att alla har ett liv som liknar ditt. Sa ser det ju inte ut i verkligheten.

Mina barn sover inte middag. Ena är vaken fran 9 till midnatt non-stop, den andra fran 6 tiden till 22...han sover dock middag oftast.

Sa att jag skulle kunna göra nagot annat finns inte. Nu trivs jag iofs hemma sa det âr inget problem för mig men jag kan se att det skulle kunna bli för nagon annan.
  • siamusen
    hotten skrev 2007-09-05 11:57:54 följande:
    kalikå å siamusen: vad vet ni om mitt barn behöver mig hemma fortfarande?siamusen jag vet inte om jag skall skratta eller gråta, grattis för att du har så lätta barn! hade vart paradiset för mig! men trots allt har jag ändå hunnit med massa andra saker än mina barn...kanske just ni skulle fundera lite innan ni skriver!
    Har aldrig sagt nagot om huruvida ditt barn behöver dig hemma eller ej.

Och varifran fick du att jag har lâtta barn? Skulle jag definitivt inte kalla dem.

DU kanske hinner med annat än dina barn, men min poäng var att alla inte har samma förutsättningar som du.

Jag kan, hur mycket jag än skulle vilja det, lämna hemmet. Jag kan inte träffa andra under den större delan av aret pga yttre omständigheter.

Nu spelar det ingen stôrre roll för just mig personligen men man behöver ju inte ha speciellt bra fantasi för att inse att det skulle kunnna vara jobbigt för andra.

Vet inte varifran du fatt att jag kritiserat ditt sâtt att leva, det gôr jag absolut inte. Du gör som du vill men du kan ju inte utga fran att alla har ett liv som ditt, eller hur?
  • siamusen
    hotten skrev 2007-09-05 12:16:05 följande:
    jag vet inte vart du vill komma.. det är ju himla bra att alla inte har samma liv som jag! (fast mitt liv är underbart ändå) har aldrig sagt nått annat! Det är ju DU som sagt hur mitt liv ser ut å sedan berättat att dina barn sover så bra (jämför med mitt)..Jag har aldrig propagerat för hemmafruar eller nått annat, enbart på att man skall tänka på barnets bästa! annars skall man vänta eller inte skaffa barn alls.min åsikt punkt slut.
    Nja, det jag reagerade pa var att du sa att man kan göra annat nâr barnen sover tex. Jag papekade enbart att allas barn inte sover tex..att alla barn inte âr likadana etc fast det vet vâl alla redan. Sa alla KAN inte göra annat även om de skulle ha velat.

Barnets bâsta behöver ju inte vara att vara hemma med en mamma som gar in i vâggen eller blir deprimerad av att vara hemma, eller hur?
  • siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 13:36:12 följande:
    Det låter på så många här i tråden att era liv stannar upp bara för att ni fött barn. Jag tycker verkligen synd om er! Det låter som om det nog e bättre att ni börjar jobba ändå så ni får bli stimulerade. Sen när ni kommer hem så får ni kanske ett par timmar med era småttingar o då tillgodoser ni ju era behov till topp. Låter härligt detta!Se nu till att innan ni skaffar flera barn att ni festar loss, träffar mycket vuxna utan barn så ni laddar innan nästa!
    Tack för tipset
  • siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 13:52:17 följande:
    Försvara er bara...det skulle jag oxå göra om jag kände att jag gör nåt fel.
    Hur förklarar du da att jag som faktiskt är hemma med barn sedan nâstan 3 ar inser att det inte passar alla?

det som är fel för dig är rätt för andra och tvärtom. Du är vâl inte sa trangsynt sa att du inte inser det?
  • siamusen
    isasdream skrev 2007-09-05 14:01:16 följande:
    Det är alltid lika "underhållande " att läsa trådar som denna.Och speciellt när mammor (är ju oftast mammor) som ar vart just mammor i några månader yttrar sig som om de skulle ha all erfarenhet i världen.Undrar om tankegången är annorlunda när barnen växt upp lite och man erkligen har några år på nacken som förälder.
    Min granne sa faktiskt nagot intressant härom dagen. Hon är väl runt 65 skulle jag gissa, tre-barns mor, tätt mellan barnen.

Hon erbjöd sig att sitta barnvakt at mina barn sa att jag skulle fa ga ut lite sjâlv för hon minns hur jobbigt det kunde vara.

Och hur hon inte insag det just da men efterat känner hon som om hon förlorat flera ar av sitt liv. Hon önskar att hon balanserat det lite bâttre.

tyckte det var rätt intressant faktiskt.
  • siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 14:11:21 följande:
    Jag väntar mitt 4:e barn o då inser man att livet handlar inte bara om barn....det beror på vad man gör det till....tycker jag.Vilken tur att det inte e ni som har lagstadgat föräldraledigheten, för då skulle alla barnen på dagis krypa.-DJag vet inte om det e så att jag nöjer mig med lite, men jag tycker att barnen förgyller min vardag tillräckligt och det handlar ju bara om max två år åt gången. Vilken tur att vissa av er inte kommer att utnyttja den nya lagen om att mammor får stanna hemma med barnen tills dom e tre år.....utan låter oss andra få ta hand om barnen själva istället för att skicka dom på dagis!Jag kanske e lite envis, men det e bara så att jag kan bara inte fatta att man inte vill vara hemma med barnen!
    Alla funkar ju olika. Inget konstigt med det. Betyder ju inte att de som inte vill vara hemma med sina barn är sämre mammor/pappor eller att de âlskar sina barn mindre. Eller hur?
  • siamusen

Mariell K skrev 2007-09-05 14:50:23 följande:

Håller med helt å hållet!!Jag tycker inte att dagis är något hemskt ställe att skicka barnen till men jag tycker dom ska vara mogna för det!Och jag tror inte dom e det före 1 års ålder!Min son kommer att var 1år & 8 månader å då känner jag att jag har gett mitt barn det dom behöver mycket av i början, tryggeten & kärleken från mamma & pappa inte hos någon dagisfröken!Men det är vad jag anser vara bäst för mitt barn!
    Det handlar inte om hur bra eller dålig mamma man är utan att se till barnets bästa inte sitt eget!
    Och en mamma som vet med sig att hon inte kan vara den bästa möjliga mamma om hon är hemma jâmt gör ju det hon ser som bâst för sitt barn.
  • siamusen
    ChristineKleven skrev 2007-09-05 15:28:29 följande:
    Jag respekterar era val oxå, men om man frågar så måste man väl tåla sanningen. Att inte vilja vara hemma med sina barn e väl ganska konstigt! Vad e det som e så konstigt med att tycka att det e konstigt,?
    Vems sanning? Din eller deras? Det finns ju ingen sanning egntligen när det kommer till sadana hâr saker. Bara asikter

Du gillar att vara hemma, jag gillar att vara hemma, de gillar det inte. Är väl inget konstigt alls, alla är olika.
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...