• Prego75

Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...

Säger som Zandrita - dela upp det och jobba halvtid båda två.

Själv ogillar jag att vara mammaledig, men har varit det i ett år, fram tills nu. Det är bara att gilla läget och göra det bästa av saken. Det får ju inte gå ut över barnen att jag är dålig på att vara hemmamamma.

Jag har tyvärr inte ett jobb där jag kunde komma tillbaka på halvtid, annars hade vi löst det så.

• Prego75

Eh.... man skaffar väl inte barn för föräldraledighetens skull? Det finns väl mer och större ankar bakom det än att man ska vara hemma den första tiden. För övrigt så kan man väl inte i förväg veta att man inte trivs med att vara föräldraledig - för mig var det lite av en chock att märka hur mycket jag ogillade att gå hemma, men, som sagt, man får ju göra det bästa av saken.

Personligen tycker jag att det är trångsynt att påstå att man inte bör skaffa barn bara för att man inte trivs med att vara föräldraledig.

Lishon skrev 2007-09-02 11:33:06 följande:
    Jag säger som så många andra. Varför skaffar man barn då?? Om man vill ha barn så vill man väl vara hemma med dem, mamma som pappa. Vad är annars meningen med barnet? Man borde ju vilja göra den första tiden trygg för barnet och vara hemma så länge som möjligt. Även om man gillar sitt jobb så går väl ändå barnet före? Hur uttråkad man än är (hur man nu kan vara det) så borde man väl vilja vara ledig med barnet ändå? Det är ju en omställning att sluta arbeta och vara hemma, visst, men man vänjer ju sig och för barnets bästa står man ut. Det bästa är att båda jobbar 50 och är hemma 50 så får man lite variation och ja det är bådas ansvar att vara hemma.
  • Prego75

Tack. Jag undrar samma sak!

vårsol skrev 2007-09-02 12:18:46 följande:
    Så... om man inte gillar att vara hemmaförälder bör man inte skaffa barn? Gäller det båda föräldrarna eller bara ena? Om pappan gillar att vara hemma men inte mamman, får man då lov att skaffa barn? Och hur vet man i förväg om det är trivsamt att vara hemmaförälder?Jag undrar också hur länge ni anser att mamman bör vara hemma för att slippa frågan "varför skaffade du barn?"?
  • Prego75

Jag antar att man skaffar barn för helheten - för glädjen det ger hela livet, för utbytet man har av dem, för att få uppleva den totala kärleken som man känner för sitt barn etc. etc. inte för att vara föräldraledig. Och inte älskar man sitt barn mindre för att man inte är så förtjust i att vara hemma.

Väntar på litet troll skrev 2007-09-02 12:30:27 följande:

suck, vad jag blir trött. Varför skaffar man då barn... om man inte vill vara hemma med dom???????vi har väntat och längta i tre år nu.... skulle vi ha turen och få ett litate knyte så tror jag vi kommer och slåss om vem som ska vara hemma!!!
  • Prego75

Ja, det är ömsesidigt. Irritationen alltså.

Men om du ahde läst vad jag ahr skrivit i tsället för att hetsa upp dig så, så skulle du se att jag skriver just att man MÅSTE göra det bästa av saken och det får INTE gå ut över barnet att man kanske inte trivs så bra med att vara hemma.

Men om man nu är så orättvis om man inte älskar att vara hemma emd sitt barn, varför är det inte lag på att BÅDA föräldrarna tillsammans ska vara hemma i minst ett år - det är väl minst lika orättvist att beröva ett barn kontakten med den ena föräldern, som jobbar under föräldraledigheten.

Sorgligt att se/läsa hur trångsynta många människor är. Hur är det med de föräldrar som tar med sig sina barn på jobbet då - t ex Charlotte Perelli, Dominika Peczynski och andra karriärmammor. Är det sådana man ska avsky för att de är så EGO?

ChristineKleven skrev 2007-09-02 12:37:23 följande:
    Prego75När man skaffar barn e man väl ganska införstådd med att man ska vara hemme med barnet....så e det. Sen om man blir uttråkad i längden så e det mycket väl förstått. Man kan inte tro att man ska va hemma i minst ett år o tro att man ska gå runt o tycka det e skitkul. Jag tycker att man ska vilja vara mammaledig för att överhuvudtaget skaffa barn anars e man orättvis mot barnet o djävulsk EGO.Detta ska man väl förståss veta om varann innan man skaffar barn.....nu vet ni iallafall hur läget e alla ni som tycker att det e så tråkigt att vakna bredvid bebisen, känna deras doft o dras händer mot kinderna. Att vilja göra dras dag till en ny erfarenhet o lära dom en massa nytt. Skaffa inte flera barn då!Jag blir jätteirriterad på er!
  • Prego75

Det jag inte trivs med är... bristen på den social vuxenkontakt (utöver babyprat med andra mammalediga). Att världen blir så liten - det är amning, städning, tvätt, blöjbyte och hemmafruliv a la 50-talet för hela slanten.
    Nu är ju jag så kopiöst egoistisk, och tycker naturligtvis inte om mina barn, eftersom jag har ett arbete jag trivs mycket bra med. Jag gillar tempot, pulsen att ha fullt upp. Så naturligtvis borde jag har blivit tvångssteriliserad, egentligen.
    Men jag är en mycket, mycket bättre mamma med mer energi, livsglädje och tålamod när jag jobbar. Att vara ledig har aldrig varit min grej - varken helger eller semestrar...

mysigamamman skrev 2007-09-02 12:45:36 följande:
    Vad är det ni inte trivs med?Trodde alla trivdes med att vara lediga..
  • Prego75

Det som är så tråkigt är just att "gå till lekparken, ut o promenera, träffa andra mammor som e i samma sits, bjuda hem varann på lunch". Det är ju helt okej, ett tag - men att bara prata om amning, smakportioner, barnkläder och det totalt innehållslösa livet med andra mammor, som man umgås med just för att de är mammor som man råkar springa på på babysången eller i sandlådan är så fattigt.

Jag beundrar dem som orkar leva det där sagoboksmammalivet - där allt är mysigt, man lever i sin kokong med sitt barn. Jag ösnkar rent av att jag var sådan, eftersom jag älskar mina barn så att det värker, men likväl är jag övertygad om att man kan vara en lika bra mamma även om man väljer att tro att man kan kombinera sitt liv som mamma, med ett liv som jämställd kvinna med egna behov. Jag är dessutom övertygad om att jag är en bra förebild för mina döttrar när jag visar dem att även mammor kan vilja saker för sin egen skull.

Jag har inte sagt att man inte älskar sina barn om man inte trivs med att var hemma. Men man vet väl om det innan man skaffar barn. Man kan väl hitta på massor med barna.....gå till lekparken, ut o promenera, träffa andra mammor som e i samma sits, bjuda hem varann på lunch. Jaa listan kan göras lång. mDet har funnits dagar då jag har varit så uttråkad o längtat tills man ska få börja jobba o inser efter ett tag att det har varit för lönen man vill tillbaka, för man blir ju begränsad med ersättningen man får om man väljer att stanna hemma länge!Jag menar inte att ni inte ska skaffa barn.....jag förhastade mig kanske o vill inte att ni ska tro att jag dömer ut er som inte vill vara hemma, men kan ni förklara för mig vad det e som e så tråkigt då. Rastlös e ingen ursäkt, för det finns miljoner av saker att göra! Sen var det väl inte frågan om man ville vara hema med barnen länge utan att man inte alls trivdes att vara mamaledig....eller?
    [/citat]

• Prego75

Nu tror ju jag att det är en ytterst liten minoritet av alla föräldrar som "bara stoppar in barnen och så får vi ta hand om dem". Har du belägg för att det är så de resonerar? Att de struntar i barnen och bara låter er ta hand om dem?

Väntar på litet troll skrev 2007-09-02 12:54:45 följande:

vad är det för prat.. saknar sociala vuxen nätet... det går och gå med den lille om det bara är det.jobbar inom förskolan själv, o ser så många som bara stoppar in barnen och så får vi ta hand om dem.är det rätt mot barnet.nej tänk innan ni sätter ett barn till världen
  • Prego75

Men... åhh... hur svaårt kan det vara att läsa. Det är ju INGEN här som skriver att de inte vill vara med sitt barn!

Att skriva att man inte trivs med att vara föräldraledig är inte samma sak som att skriva att man inte vill vara med sitt barn.

Om jag åker till Turkiet på semester och kommer hem och säger att jag inte tyckte om Turkiet - är det då samma sak som att säga att jag inte tycker om att ha semester?

Lär er att skilja saker åt i ett resonemang.

hotten skrev 2007-09-02 15:29:49 följande:
    trivs man såå lite med att ge de bästa för barnet å vill man sååå lite vara med sitt barn , så man inte kan "offra" 1-2 år med att vara hemma? då är det verkligen bådas ansvar att inte skaffa barn!
  • Prego75

Då tycker jag att du är synnerligen enkelspårig - du kan alltså inte skilja på saker och ting i ett resonemang. Jag hoppas verkligen att mina barn skonas från personal på förskolan som resonerar som du.
    Sedan färgas kanske ditt resonemang av avundsjukan över att vi har barn, som du tycker att vi inte uppskattar, medan du som vet att uppskatta barnet och inte skulle behandla det så illa som vi som vågar yppa att föräldraledigheten inte är så stimularande, inte har barn. Orättvist? Kanske, eller så förändras ditt synsätt när du själv får barn.

Väntar på litet troll skrev 2007-09-02 16:02:20 följande:

[citat]Att skriva att man inte trivs med att vara föräldraledig är inte samma sak som att skriva att man inte vill vara med sitt barn.[citat]Jo för mig är det lika, att inte vilja vara hemma med sitt barn, jo det är det.
  • Prego75

Måste faktiskt tacka dig, Vårsol - det är sällan man ser en TS som faktiskt sunt och förnuftigt kan resonera och hålla huvudet kallt när vi andr antingen resonerar som åsnor, ilsknar till eller bara svamlar.

• Prego75

Kände att det kunde vara på sin plats.... har läst ett tiotal trådar idag där TS antingen bara vill mucka gräl eller tapapr huvudet helt.

vårsol skrev 2007-09-02 17:28:20 följande:
    Smickrare där!
  • Prego75

Men.. ska man se det kritiskt så ska man ju absolut inte skaffa barn med en partner som inte vill vara hemma (även om man vill vara hemma själv) - för då är ju partnern en dålig förälder som inte borde få ha barn, och vill man skaffa barn med en så dålig person?

vårsol skrev 2007-09-02 17:29:38 följande:
    Men om ena föräldern inte vill vara hemma men den andra vill det, då är det okej eller? Får man skaffa barn då? Eller måste båda vilja vara hemma?
  • Prego75

Uh-oh... you're on to something big.... Det börjar brännas!

vårsol skrev 2007-09-02 17:35:23 följande:
    Ja, åtminstone borde somliga som svarat i den här tråden resonera så... eller *trumvirvel* kommer vi till själva kärnan av problemet nu? Att det egentligen bara är mammor som inte vill vara föräldralediga som inte borde skaffa barn?
  • Prego75

Då lägger man ut en annons på Blocket förstås - precis som med kattungar och hundvalpar!

vårsol skrev 2007-09-04 16:38:29 följande:
    Och om man inte visste att man inte trivdes förrän barnet redan kommit?
Svar på tråden Om ingen av föräldrarna trivs med att vara föräldraledig...