• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:42:10 följande:
    Handlar om att sätta goda vanor och lära sig äta mat som har grönsaker. Detta är inget teoretiskt problem 
    Och det ligger, återigen, på föräldrarna att lära sina barn, inte skolan.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 14:22:00 följande:
    Ja när dietister exempelvis talar om hur folk ska tänka för att få i sig mer grönsaker, frukt och bär. En väldigt liten andel får i sig 500 g per dag. Det säger Livsmedelsverket bland annat. Många pratar även om att det ska vara en stor variation och dessa är forskare inom kost och hälsa. Du kan hitta lätt information av att bara titta på tv. Om du inte vill läsa tjocka böcker. 
    Fast det är inte samma som du nyss skrev:
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 14:09:15 följande:
    kostråden idag är att först välja ut det gröna, man väljer ut det som huvudmålet och sedan lägger man till kolhydrat och protein. Det tidigare har varit att man utgår från proteinet eller kolhydraterna och utifrån det skapat en måltid. Så handlar mer om ett tankesätt just för att man inte bara ska ha 40 g grönt på tallriken 
    Påstår du att detta är Livsmedelsverkets rekommendation, och var kan man i så fall läsa detta?
  • Anonym (S)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:12:43 följande:

Man ska äta minst 500 g frukt och grönt per dag. En liten andel människor i Sverige gör detta. Allt handlar dessutom om hur man lagar maten. Man kan ugnsrosta kikärtor så dom blir krispiga och servera med en dipp med mycket smak gjort på ärtor. Ärtdippen är även god att ha på ett knäckebröd. 

Det handlar om att ge god och smakrik mat. Och hur lyckas man hemma få i 500 g grönsaker och frukt bara på kvällen Och morgonen? Blir ju 250 g fördelat på två tillfällen. 

Dessutom uppmuntras man ju att äta betydligt mer egentligen men eftersom folk inte ens klarar 500 g så blir det svårt att uppmuntra till ännu mer. 

Du tror att barn biologiskt bara gillar sån där mat eller vad är grejen? Det är inte något fel på att servera kyckling eller pasta, men det är liksom som ett tillbehör till en måltid, det ska inte vara själva måltiden. Har man massa alternativ på röror, växtbaserade såser så får man en näringsrik och smakrik tallrik. 

Kyckling och pasta är helt vanlig mat, inget fel på det. Det är inte ett tillbehör. Du verkar ätstörd. Man måste inte äta så mycket grönsaker och bönor som du beskriver men en varierad kost som innehåller alla delar inklusive grönsaker och fibrer.
  • Meddelande borttaget
  • EpicF
    kostråden idag är att först välja ut det gröna, man väljer ut det som huvudmålet och sedan lägger man till kolhydrat och protein. Det tidigare har varit att man utgår från proteinet eller kolhydraterna och utifrån det skapat en måltid. Så handlar mer om ett tankesätt just för att man inte bara ska ha 40 g grönt på tallriken 
    Många grönsaker är också kolhydrater. Om du tänker på är tallriksmodellen så har väl den sett ut på samma sätt de senaste åren. Sedan tycker jag själv inte att tallriksmodellen är speciellt bra, då den säger att minsta delen ska vara till kött, fisk, ägg, baljväxter. Där jag väldigt oenig. 
  • EpicF
    Även om grönsaker ska läggas först på tallriken så är inte detta på något sätt ett huvudmål. Huvmåler är den delen som tillsammans består av ex potatis/pasta och kyckling/kött.
  • Anonym (Ja)
    EpicF skrev 2024-11-13 14:55:37 följande:
    Även om grönsaker ska läggas först på tallriken så är inte detta på något sätt ett huvudmål. Huvmåler är den delen som tillsammans består av ex potatis/pasta och kyckling/kött.
    Precis. Det finns väl ingen som säger "idag åt jag gurka, broccoli, ruccola och tomater till middag, och så hade jag fisk och potatis till det".
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:04:29 följande:
    Så är det, men om man inte ens får ett erbjudande så så går det inte ens att lägga upp en sådan tallrik. Man kan inte lägga upp rivna morötter om detta saknas, man kan inte lägga upp pizzasallad om detta saknas. På förskolan serveras minimalt med gurka och majs. Det räcker till en gurkskiva och 4 majskorn per barn. Då kan inte barnen välja. Så det handlar inte om uppläggningen i sig. Men du verkar ha ett behov av att bråka. 
    Jag tror det är ditt barn som inte vill ha gronsaker på fsk for det måste äta det jämt hemma. Därfor vill det inte ha mer än det minimala en skiva gurka och 4 majskorn på sin talltrik i fsk.
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?