• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:12:26 följande:

Jag pratar inte om detta med mina barn. Jag serverar och barnen äter. 

Alkoholmängden kan begränsas med att man får tvångsvård för ett missbruk. Så nej, man får inte dricka hur mycket man vill. 

Runt 1 av 10 barn över 10 år lyckas att följa kostråden om frukt och grönt per dag. Alltså 500 g per dag. Det är alltså något samhället måste arbeta med att förbättra. Detta handlar inte om något tvång nu. Handlar om att skapa god och fin mat. Och jag har inte sagt att man inte ibland kan servera falukorv eller färdiga köttbullar, men jag serverar det fortfarande med grönsaker. Kan göra broccolimos till köttbullarna och blomkålsris till stroganoffen. 

Tvångsvård för missbruk? Antabus? Fun fact, man kan dricka på antabus med. Man mår skit men man kan dricka. 

Men att severa en sallad till är konstigt? Eller sevra sallad till pasta och köttbullar? 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:14:36 följande:
    Jag äter frukt som dekoration och inte som en källa till vitaminer. Och det finns frysta grönsaker. Och med tanke på hur få det är som faktiskt lyckas så måste det ju vara svårt  
    Rätt få äter frukt enbart som källa för vitaminer. Men det är en utmärkt källa för att få i sig vitaminer. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:14:36 följande:
    Jag äter frukt som dekoration och inte som en källa till vitaminer. Och det finns frysta grönsaker. Och med tanke på hur få det är som faktiskt lyckas så måste det ju vara svårt  
    Där kom den infon :) Frukt anses av extremister som onyttigt då det innehåller socker, fast det ingår i kostråden. 
  • EpicF
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-11-13 20:25:28 följande:

Och samtidigt, i ett parallellt universum, sitter det mödrar här som bor utomlands och inte kan förstå hur den svenska skollunchen kan klassificieras som näringsfattig och skräpmat. Här packar vi in skollunchen till barnen varje morgon, en låda frukt till mellanmålet och en låda mat till lunchen. Matlådan till lunch kan inte värmas på skolan så vi packar något som barnet gillar att äta kallt och som innehåller så pass mycket nyttigheter som vi tror barnet behöver och kan få i sig.

Det funkar detta också, men visst är jag avundsjuk på skolbarn i Sverige som får ett lagat mål mat på skolan. Om vi inte lyckas pressa in tillräckligt mycket nyttiga saker i den kalla lunchlådan blir det extra mycket nyttigheter till middag. Det ordnar sig. Jag tror att även i Sverige borde det vara möjligt att leva med den skollunch som finns och servera en god, näringsrik middag dessutom till barnet. Och frukost. Vad klagar ni på?

Jag undrar faktiskt också vad ts klarar på. Räcker arr bege sig till Norge eller Danmark för att få varm mat i skolan. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:26:29 följande:
    Tvångsvård för missbruk? Antabus? Fun fact, man kan dricka på antabus med. Man mår skit men man kan dricka. 

Men att severa en sallad till är konstigt? Eller sevra sallad till pasta och köttbullar? 

LVM. Du blir inlåst om du har grova problem med alkohol. 
    Pratar inte om antabus. 

Jag lagar köttbullar med en grönsakssås och pasta. Då är det mängder med grönsaker som inte märks. 

• Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 20:27:43 följande:
    Där kom den infon :) Frukt anses av extremister som onyttigt då det innehåller socker, fast det ingår i kostråden. 
    Nja, jag har aldrig ätit särskilt mycket frukt. Det blir symboliskt och blir gott med typ spenat och allt möjligt för att ge en sötare smak så det blir godare. Men jag sitter inte och äter frukt bara rakt upp och ner. Men älskar blåbär
  • Anonym (SL)

Jag vet inte vad för förskola dina barn går på men på alla arbetsplatser jag varit på (jobbar i förskola och har jobbat i skola) har det varit rikligt och varierat med frukt och grönt i måltidssammansättningen. Såser, soppor, gratänger och grytor är ofta grönsaksbaserade (linser, rotfrukter etc etc) och alltid minst 2 grönsakstillbehör som haricoverts, broccoli, råkostsallader
    Frukt serveras på morgonen och till mellanmålet och vid frukost och mellanmål erbjuds grönsaker som pålägg till smörgåsen.

På min arbetsplats läggs alltid maten upp i små skålar . För om det inte äts upp så måste det  som är upplagt slängas. Men tar det slut kan vi alltid hämta mer..

De skolor som jag arbetat på samt de skolor mina barn går på har otroligt rikliga salladsbuffer som absolut innehåller mer än vanligt grönsallad..broccoli, blomkål, bön och linssallader etc...

Känner inte alls igen mig i din bild...

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:30:56 följande:

Pratar inte om antabus. 

Jag lagar köttbullar med en grönsakssås och pasta. Då är det mängder med grönsaker som inte märks. 

Det ska rätt mycket missbruk till för bli omhändertagen med LVM. Och även inlåst kan man få tag på narkotika/tabletter och annat om man verkligen vill. 

Med du serverar fortfarande ingen sallad film pastan och köttbullarna? 

Det brukar de flesta göra. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:33:57 följande:
    Nja, jag har aldrig ätit särskilt mycket frukt. Det blir symboliskt och blir gott med typ spenat och allt möjligt för att ge en sötare smak så det blir godare. Men jag sitter inte och äter frukt bara rakt upp och ner. Men älskar blåbär
    Så du struntar lite i kostråden for att du inte gillar frukten?
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:30:56 följande:

Pratar inte om antabus. 

Det ska rätt mycket missbruk till för bli omhändertagen med LVM. Och även inlåst kan man få tag på narkotika/tabletter och annat om man verkligen vill. 

Med du serverar fortfarande ingen sallad film pastan och köttbullarna? 

Det brukar de flesta göra.
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?