• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 12:42:36 följande:
    Spelar det någon roll om just mitt barns skola får bättre mat? Eller att vissa skolor redan har bra mat. 
    Om du vill få till en förändring i maten som serveras i skola förskola överallt i Sverige så är inte familjeliv rätt väg att gå. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:51:53 följande:
    Så i din värld är det normala tillbehöret, som kan innehålla olika röror, sallad, grönsaker etc, huvudmåltiden och ex korv och makaroner bara ett sk tillbehör? 

För normala folk är krov och makaroner själva måltiden, och röror, sallad etc tillbehör. 

Hur svenska barn tror du ens äter aubergineröra, kikärtsröra, röror med linser, paprika och andra typer av röror? 

Alla olika röror och grönsaker är tillbehör. Även i medelhabskost är det tillbehör till huvudmålet som ofta består av fisk, skaldjur och kött. Medelhavskost kost innebär också ett stort intag av bla pasta, i tillägg till grönsaker, frukt, fisk, kött och skaldjur. 
    Nu handlar det om volymen på tallriken. Att ha en stor mängd med kött och pasta och sedan 40 g grönsaker vid sidan om är inte godkänt. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 12:55:30 följande:
    Nu handlar det om volymen på tallriken. Att ha en stor mängd med kött och pasta och sedan 40 g grönsaker vid sidan om är inte godkänt. 
    Ingen kan tvinga barnen i skolan hur mycket de ska ta på sin tallrik. 

Inte godkänt enligt vem? Dig?

Du, som förälder, har ett ansvar att lära ditt barn om bra kost. Där ingår hur man lägger upp det på tallriken. 
  • Tow2Mater
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 11:27:53 följande:
    En dietist skulle nog uppmuntra människor att få i sig både vitaminer och mineraler. Att tänka på vitaminer ger en mer allsidig kost 
    Gurka innehåller kalium, magnesium, C-vitamin, folat, betakaroten och vitamin K. Och fibrer och vatten. Du verkar inte veta vad du pratar om, utan verkar mest vilja visa dina extremistiska matpreferenser. Gissar dina barn till fest får knapra på en skalad morot till skillnad från en oskalad.
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 13:00:53 följande:
    Ingen kan tvinga barnen i skolan hur mycket de ska ta på sin tallrik. 

Inte godkänt enligt vem? Dig?

Du, som förälder, har ett ansvar att lära ditt barn om bra kost. Där ingår hur man lägger upp det på tallriken. 
    Så är det, men om man inte ens får ett erbjudande så så går det inte ens att lägga upp en sådan tallrik. Man kan inte lägga upp rivna morötter om detta saknas, man kan inte lägga upp pizzasallad om detta saknas. På förskolan serveras minimalt med gurka och majs. Det räcker till en gurkskiva och 4 majskorn per barn. Då kan inte barnen välja. Så det handlar inte om uppläggningen i sig. Men du verkar ha ett behov av att bråka. 
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 12:55:30 följande:
    Så vad ska skolan göra? Spärra upp munnen på barnen och trycka ner röror och surkål i halsen på dem? Piska dem tills de ätit en halv blomkål? 
  • Anonym (TS)
    Tow2Mater skrev 2024-11-13 13:02:27 följande:
    Gurka innehåller kalium, magnesium, C-vitamin, folat, betakaroten och vitamin K. Och fibrer och vatten. Du verkar inte veta vad du pratar om, utan verkar mest vilja visa dina extremistiska matpreferenser. Gissar dina barn till fest får knapra på en skalad morot till skillnad från en oskalad.

Kolla på hur mycket av detta som finns i en gurka. Vi älskar gurka hemma. Vi kan äta 1-2 gurkor under en middag för hela familjen?. Men vi äter det för att det är gott. Morötter är bättre uppvärmt även om det är gott rått också. Jag är inte nitisk. Handlar om att få i sig minst 30 olika grönsaker och servera en rik variation av grönsaker. 

Vi kan t o m ha ananas på tallriken, fikon, melon, päron, blåbär och äpplen i en sallad. Granatäpple är en favorit också. 

Handlar om att det ska vara variation och vara gott och fräscht. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-13 13:04:30 följande:
    Så vad ska skolan göra? Spärra upp munnen på barnen och trycka ner röror och surkål i halsen på dem? Piska dem tills de ätit en halv blomkål? 
    Du verkar medvetet vilja vantolka det jag säger. Om det inte finns något att lägga upp, då lägger man inte upp. På förskolan får barnen en liten salladsskål per bord där det räcker till en gurkskiva per barn? handlar inte om att tvinga barn till saker? Handlar om att erbjuda. Barn lär sig äta det som erbjuds. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:04:29 följande:
    Så är det, men om man inte ens får ett erbjudande så så går det inte ens att lägga upp en sådan tallrik. Man kan inte lägga upp rivna morötter om detta saknas, man kan inte lägga upp pizzasallad om detta saknas. På förskolan serveras minimalt med gurka och majs. Det räcker till en gurkskiva och 4 majskorn per barn. Då kan inte barnen välja. Så det handlar inte om uppläggningen i sig. Men du verkar ha ett behov av att bråka. 
    Fast gruka och majs var jo ändå inget att ha ur ernäringssypunkt enligt dig. 

Så vad handlar det om då? Att skolan serverar dårligt mat enligt dig?

Ja, du är ansvarig över att dina barn får bra matvanor. Skolans ansvar ligger i att barnen servereas näring så att de klarar en hel dag i skolan.  
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 13:10:28 följande:
    Du verkar medvetet vilja vantolka det jag säger. Om det inte finns något att lägga upp, då lägger man inte upp. På förskolan får barnen en liten salladsskål per bord där det räcker till en gurkskiva per barn? handlar inte om att tvinga barn till saker? Handlar om att erbjuda. Barn lär sig äta det som erbjuds. 
    Och jag hävdar att det på många förskolor och skolor erbjuds. Men du är helt inställd på att det enbart serveras några majskorn och en gurkskiva och låter det vara en sanning i tråden. 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?