• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 19:43:58 följande:
    Svenska rekommendationen som också gäller i de flesta nordiska länderna är 500g frukt och grönsaker per dag. För de över tio. För de under är det rekomendera 400g. 

Men återigen, det är en rekommendation och inget måste. 

Varför skulle grönsaker till prata och köttbullar bli konstigt? Är väl utmärkt att ha en sallad, med gurka, tomat, paprika, vad man vill ha i en sallad till pasta och köttbullar. Ser inget konstigt med det. 
    Ja för skulle du prata med en dietist skulle dom även prata om vikten av variation. Gillar du inte själv grönsaker? Får du dina barn att äta grönsaker för det är ytterst få som faktiskt får i sig 500 gr om dagen. Och vi har inga mattvång i Sverige, man får väl mer eller mindre dricka hur mycket alkohol man också till en viss gräns kan väl tilläggas. Men sedan finns det ju även risker med sättet man väljer att leva på. Sedan är det bättre även med uppvärmda grönsaker. Vissa grönsaker behöver bli värmda för att kunna ge dom vitaminerna dom har i sig..
  • Anonym (TS)
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-13 19:49:07 följande:
    Har du hört talas om ortorexi

Det låter ju verkligen som att du kan servera en härlig och nyttig kost till ditt barn, och det är inget fel i det, men kanske du lägger lite väl mycket energi på att tänka på det?
    Jag älskar mat och smaker. Är utbildad kock också och älskar att prova nya smakombinationer. Men jobbar inte som kock och har inte gjort det på 18 år. Däremot gillar jag att experimentera och göra saker ordentligt när det kommer till mina barn. Ge barnen det dom behöver. Skulle inte se dietister som ätstörda heller. 
  • Anonym (TS)

Här pratar en dietist om forskning om variationen av grönsaker. 2 av 10 följer dessa kostrekommendationer dessutom så om det inte skulle krävas en ansträngning så skulle väl betydligt fler lyckas Få i sig 500 g per dag?
    Och barn lyckas ännu sämre. Så då borde ju ändå förskolan och skolan ta sitt ansvar också. 

https://www.tv4play.se/klipp/aec8170ae49e835100bb/video-dietistens-rad-at-25-olika-gronsaker-per-vecka

• Anonym (Mia)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 19:52:45 följande:
    Jag älskar mat och smaker. Är utbildad kock också och älskar att prova nya smakombinationer. Men jobbar inte som kock och har inte gjort det på 18 år. Däremot gillar jag att experimentera och göra saker ordentligt när det kommer till mina barn. Ge barnen det dom behöver. Skulle inte se dietister som ätstörda heller. 
    Bra att du känner dig själv och är trygg i att du har en sund förhållning till mat. Tyvärr finns det en hel del som tyder på att just dietister är mer sårbara för ortorexi, så det var kanske inte det bästa exemplet.
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 19:49:33 följande:
    Ja för skulle du prata med en dietist skulle dom även prata om vikten av variation. Gillar du inte själv grönsaker? Får du dina barn att äta grönsaker för det är ytterst få som faktiskt får i sig 500 gr om dagen. Och vi har inga mattvång i Sverige, man får väl mer eller mindre dricka hur mycket alkohol man också till en viss gräns kan väl tilläggas. Men sedan finns det ju även risker med sättet man väljer att leva på. Sedan är det bättre även med uppvärmda grönsaker. Vissa grönsaker behöver bli värmda för att kunna ge dom vitaminerna dom har i sig..
    Självklart är det viktigt att variera både grönsker, frukt och annan mat. 

Jag älskar grönsaker och har det till allt. Ja, mina barn får alltid äta grönsker till måltider. Både hemma och i skolan. Men jag inte så upptagen av att de måste få sig mellan 400-500g per dag (jag barn från 8 veckor till 24 år). 

Nej, man får faktiskt dricka exakt hur mycket alkohol man vill i Sverige, finns ingen gräns. Men vad har det med kosten i skolan att göra?

Jodå, jag har full koll på att det oftast är bättre med uppvärmda grönsaker. Jag har också koll på vad som är hälsosam mat och vad som inte är hälsosamt. Och jag serverar mina barn hälsosamt, men jag serverar också "ohälsaosam" mat ibland för sitt variera mig. 
    Men jag lägger inte energi på att ha 30 olika grönsaker per vecka eller att de absolut ska få i sig rekomenderad mängd grönsaker. 
  • EpicF
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-13 19:49:07 följande:
    Har du hört talas om ortorexi

Det låter ju verkligen som att du kan servera en härlig och nyttig kost till ditt barn, och det är inget fel i det, men kanske du lägger lite väl mycket energi på att tänka på det?
    Har en känsla av ts lider av det. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-13 20:02:49 följande:

Här pratar en dietist om forskning om variationen av grönsaker. 2 av 10 följer dessa kostrekommendationer dessutom så om det inte skulle krävas en ansträngning så skulle väl betydligt fler lyckas Få i sig 500 g per dag?
    Och barn lyckas ännu sämre. Så då borde ju ändå förskolan och skolan ta sitt ansvar också. 

https://www.tv4play.se/klipp/aec8170ae49e835100bb/video-dietistens-rad-at-25-olika-gronsaker-per-vecka

Äter man en till två frukter om dagen och grönsaker till varke måltid, så är det inte alls svårt att komma upp i rekommendationerna. 

Men mat är dyrt idag, speciellt frukt. Och alla har tyvärr inte råd med så mycket mat eller 30 olika grönsaket/frukter per vecka. 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:06:39 följande:
    Självklart är det viktigt att variera både grönsker, frukt och annan mat. 

Jag älskar grönsaker och har det till allt. Ja, mina barn får alltid äta grönsker till måltider. Både hemma och i skolan. Men jag inte så upptagen av att de måste få sig mellan 400-500g per dag (jag barn från 8 veckor till 24 år). 

Nej, man får faktiskt dricka exakt hur mycket alkohol man vill i Sverige, finns ingen gräns. Men vad har det med kosten i skolan att göra?

Jodå, jag har full koll på att det oftast är bättre med uppvärmda grönsaker. Jag har också koll på vad som är hälsosam mat och vad som inte är hälsosamt. Och jag serverar mina barn hälsosamt, men jag serverar också "ohälsaosam" mat ibland för sitt variera mig. 
    Men jag lägger inte energi på att ha 30 olika grönsaker per vecka eller att de absolut ska få i sig rekomenderad mängd grönsaker. 

Jag pratar inte om detta med mina barn. Jag serverar och barnen äter. 

Alkoholmängden kan begränsas med att man får tvångsvård för ett missbruk. Så nej, man får inte dricka hur mycket man vill. 

Runt 1 av 10 barn över 10 år lyckas att följa kostråden om frukt och grönt per dag. Alltså 500 g per dag. Det är alltså något samhället måste arbeta med att förbättra. Detta handlar inte om något tvång nu. Handlar om att skapa god och fin mat. Och jag har inte sagt att man inte ibland kan servera falukorv eller färdiga köttbullar, men jag serverar det fortfarande med grönsaker. Kan göra broccolimos till köttbullarna och blomkålsris till stroganoffen. 

• Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 20:09:09 följande:
    Äter man en till två frukter om dagen och grönsaker till varke måltid, så är det inte alls svårt att komma upp i rekommendationerna. 

Men mat är dyrt idag, speciellt frukt. Och alla har tyvärr inte råd med så mycket mat eller 30 olika grönsaket/frukter per vecka. 
    Jag äter frukt som dekoration och inte som en källa till vitaminer. Och det finns frysta grönsaker. Och med tanke på hur få det är som faktiskt lyckas så måste det ju vara svårt  
  • FuckGoggleAskMe

Och samtidigt, i ett parallellt universum, sitter det mödrar här som bor utomlands och inte kan förstå hur den svenska skollunchen kan klassificieras som näringsfattig och skräpmat. Här packar vi in skollunchen till barnen varje morgon, en låda frukt till mellanmålet och en låda mat till lunchen. Matlådan till lunch kan inte värmas på skolan så vi packar något som barnet gillar att äta kallt och som innehåller så pass mycket nyttigheter som vi tror barnet behöver och kan få i sig.

Det funkar detta också, men visst är jag avundsjuk på skolbarn i Sverige som får ett lagat mål mat på skolan. Om vi inte lyckas pressa in tillräckligt mycket nyttiga saker i den kalla lunchlådan blir det extra mycket nyttigheter till middag. Det ordnar sig. Jag tror att även i Sverige borde det vara möjligt att leva med den skollunch som finns och servera en god, näringsrik middag dessutom till barnet. Och frukost. Vad klagar ni på?

Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?