Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

    Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

    Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 


    Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 


    Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 


    Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 


    För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

    Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

    Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

  • Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-13 11:02:57 följande:
    Tycker inte det låter som skräpmat och är helt näringsfattigt.

    Sedan är ju skollunchen en måltid per dag, resten av måltiderna står föräldrarna för och kan då komplettera skolmaten om man anser den var så dålig som du gör.

    Dessutom är det skolan som har kunskapen om vad barn äter, de ser hur mkt som inte äts och blir slängs. Att servera grönsaker som bara ett fåtal elever äter är inte ekonomiskt. Hellre att de serverar medelmåttig mat och eleverna äter och blir mätta än om de ska servera jättenyttig varierande mat som de flesta elever inte äter. 

    Man ska äta minst 500 g frukt och grönt per dag. En liten andel människor i Sverige gör detta. Allt handlar dessutom om hur man lagar maten. Man kan ugnsrosta kikärtor så dom blir krispiga och servera med en dipp med mycket smak gjort på ärtor. Ärtdippen är även god att ha på ett knäckebröd. 

    Det handlar om att ge god och smakrik mat. Och hur lyckas man hemma få i 500 g grönsaker och frukt bara på kvällen Och morgonen? Blir ju 250 g fördelat på två tillfällen. 


    Dessutom uppmuntras man ju att äta betydligt mer egentligen men eftersom folk inte ens klarar 500 g så blir det svårt att uppmuntra till ännu mer. 


    Du tror att barn biologiskt bara gillar sån där mat eller vad är grejen? Det är inte något fel på att servera kyckling eller pasta, men det är liksom som ett tillbehör till en måltid, det ska inte vara själva måltiden. Har man massa alternativ på röror, växtbaserade såser så får man en näringsrik och smakrik tallrik. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 11:06:39 följande:

    Vitaminer är inte detsamma som näring. Näring är det kroppen behöver för att orka med dagen och där ska man försöka få en balans mellan protein, kolhydrater, fett och så klart är även grönsaker väldigt viktiga att få med oavsett. Så ja, det verkar som att förskolan gör rätt som serverar alla dessa fyra saker vid måltiderna. Dessutom dryck, det får vi inte glömma. Kroppen behöver ju också vätska.

    Grönsakerna måste inte varieras mer än så som du beskriver, även om inte alla har salladsbord varje dag utan istället varierar över veckans dagar. Sedan lär de knappast ha suttit och tänkt ut hur många gram av vardera sort som ska serveras utan det handlar om balans.

    Kyckling, pasta, sås och grönsaker är knappast näringsfattig mat. Själv serverar du ju fisk så du kanske inte ska säga så mycket med tanke på att det innehåller något mindre näring än kyckling till och med.

    Exempel på 100 gram:
    Kyckling 237 kcal, 27 gram protein, 13,5 gram fett
    Lax 208 kcal, 20 gram protein, 13 gram fett (inkl omega 3)


    Fast jag kollar på innehållet i kycklingen och fisken. Får man omega 3, så är det viktigare än högt proteinintag och mycket kalorier. Jag serverar nötter och frön till varje måltid också. Jag tänker på fibrer i maten. Du gör det väldigt enkelt. Och nej majs och gurka är inte vitaminrikt. Vi äter det för att det är gott, gurka kan lyfta en måltid rent smakmässigt, men jag serverar inte det som en vitamin kick direkt. 


     

  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-13 11:17:25 följande:
    Ja, det är mkt man kan önska sig. Nu lever ju många långa och friska liv fast de inte äter rekommenderad mängd grönsaker och frukt. 

    Det handlar om kostnader också. 

    Du menar att det är dyrt med grönsaker? Finns frysta och och rotfrukter och kål. Även linser och bönor är billigt. 


    Detta är ett val inte en kostnad. 


    20 % av alla svenskar lider av fetma. Och det är inte för folk äter för mycket grönsaker. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-13 11:20:10 följande:
    Och vad säger skolan när du framför dina åsikter?
    Detta handlar inte om enstaka skolor eller förskolor. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 11:24:44 följande:
    Återigen, det handlar inte om vitaminer utan om näring.
    En dietist skulle nog uppmuntra människor att få i sig både vitaminer och mineraler. Att tänka på vitaminer ger en mer allsidig kost 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 11:32:08 följande:
    Ja, men nu är det inte den nivån som skolor/fsk behöver arbeta mot. Du verkar ha väldigt många tankar kring vad som vore bra kost, självklart är det så, men skolan har ingen skyldighet att tänka på varken variation eller vitaminer och mineraler. De ska ge mat som ger barnen näring under dagen och det gör de.
    Man borde utgå från att ge barn goda vanor. tidigare handlade det om att mätta magar. Nu står vi inför problem med fetma, övervikt och livstilrelaterade sjukdomar 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-13 11:38:30 följande:
    Borde, ja, men återigen inte det som är sakfrågan. Skolan ger näringsriktig mat och även om du har åsikter om att det borde vara si eller så, man borde tänka på vitaminer och mineraler, man borde variera grönsakerna, så är det totalt irrelevant så länge skolan uppfyller näringskravet. De får även i sig viss del vitaminer (kanske också mineraler), men det är inte något man måste räkna på när man skapar lunchmenyn.

    Fetma, övervikt, sjukdomar mm beror inte på att skolan serverar de slags luncher som erbjuds utan till stor del på livsstil generellt. Goda matvanor är inte skolbespisningens personals ansvar, det är något som möjligen kan ingå i Hem- och konsumentkunskap (så heter det väl idag?), men det ansvaret ligger faktiskt på föräldrarna.
    Handlar om att sätta goda vanor och lära sig äta mat som har grönsaker. Detta är inget teoretiskt problem 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-13 11:51:56 följande:
    Och det är ju ett föräldraansvar. Skolans ansvar är att hålla barnen mätta och belåtna med näringsriktig kost. 

    Du verkar dock haft otur där du har barnen. På mitt barns förskola serveras en stor andel vegetarisk kost, baserat på grönsaker, bönor och linser. På skolan finns alltid stor variation av grönt och barnen uppmuntras att prova av röror och syrade grönsaker. Men skolan kan inte tvångsmata barnen och skolan vill ha barn som är mätta nog att hålla fokus hela skoldagen. Bara för att mina barn äter surkål som om det inte fanns en morgondag, betyder inte det att alla barn gör det. 
    Barn kommer aldrig lära sig att äta syrade grönsaker om dom aldrig får detta. Och alla föräldrar har inte heller råd eller tid att erbjuda detta. Vissa föräldrar har inte heller lärt sig att äta grönsaker 
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-13 12:00:01 följande:
    Som inte alla barn äter och då skulle många barn inte äta skolmaten. Mer än vad det är idag.

    Att 20% av alla svenskar lider av fetma är inte heller för att de äter för lite grönsaker. Det är för att det äts mer i förhållande till hur mycket man rör sig under dagen. 
    Om du äter grönsaker så har det vanligtvis betydligt mindre kalorier än exempelvis pasta och gräddfil. Så du kan äta dig mätt på färre kalorier och ändå ha en stor volym på tallriken 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?