• Anonym (TS)

Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?

Vad räknar egentligen skolorna och förskolorna på när dom säger att dom serverar näringsrika måltider? 

Har barn både i förskolan och skolan. Det kan serveras typ en kycklingbit, ren pasta och sedan en gräddfilsbaserad sås och ett salladsbord på isbergssallat, tomat, majs och gurka. 

Förstår om det inte ser likadant ut på alla förskolor och skolor. 

Men handlar detta om att man gjort en uträkning enbart utifrån protein, fett och kolhydrater? 

För mig handlar det mer om att ge massa vitaminer och mineraler. 

Att man har varierade grönsaker och grönsaker som är näringsrika 

Hemma serverar vi minst 30 olika grönsaker i veckan. Jag har både tillagade grönsaker och syrade grönsaker och grönsaker är en del av måltiden. Jag ser till att regelbundet servera både lax och röding då exempelvis torsk inte innehåller den omega 3:n man ska ha. Och ja, jag serverar självklart torsk också men knappast för att ge barnen omega 3. Så vad menar skolan/förskolan egentligen? Jag ser deras mat som direkt skräpmat och näringsfattig. 

• Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?
  • Anonym (TS)
    EpicF skrev 2024-11-14 09:37:16 följande:
    Jag får varken för mycket eller för lite mjöl när jag använder deciligermått. Om du får det så är det någon du gör fel. 

Ja, du må vara utbildad kock så mycket du vill. Det spelar ingen roll eftersom du fortfarande är ätsgörs pch verkar lida rejält av ortorexi 
    Det handlar om perfektion på mjölet och vad du bakar. Om du inte förstår skillnaden på en bagare/konditor och en glad amatör så är det ditt problem. Titta på hela Sverige bakar eller vad som helst. Där väger man. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-14 09:40:24 följande:

Fy fan för att tugga på 30 olika grönsaker dag ut och dag in. Vi är rätt usla på frukt och grönt får jag erkänna och skulle jag bli tvingad till ts kost hade jag slagit bakut då jag inte tycker om hälften av allt det där hon radar upp.

Tycker att det låter väldigt överdrivet att sitta och oja sig över vad som serveras under en måltid per dag, ts.

Du är inte uppväxt med grönsaker antar jag? Mina barn äter med glädje och aptit och älskar mat? 
  • Anonym (Annat)
    Du är inte uppväxt med grönsaker antar jag? 

Jovars, det serverades hemma till alla måltider men det var trixigt med maten som barn, jag var en matvägrare. Är bättre idag men tycker fortfarande inte om ex aubergine, squash, linser osv. Skulle aldrig kunna bli vegetarian.
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:46:11 följande:
    Du är inte uppväxt med grönsaker antar jag? Mina barn äter med glädje och aptit och älskar mat? 

Mina barn är uppvuxna med grönsaker. Den ena äter allt utom aubergine. Den andre är betydligt mer selektiv i sitt grönsaksätande. Trots att de vuxit upp med samma kost, går han mest runt på gröna ärtor, bönor och råa tomater. Pliktskyldigt tar ha en strimla surkål, när barn nummer ett slevar i sig. 

Barn är individer, som trots samma matvanor, utvecklar olika smaklökar. Så är ju vi vuxna också. Det finns få saker som jag tycker sämre om än gröna ärtor till exempel. Inget skulle kunna få mig att stoppa det i munnen. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Py) skrev 2024-11-14 09:54:25 följande:

Mina barn är uppvuxna med grönsaker. Den ena äter allt utom aubergine. Den andre är betydligt mer selektiv i sitt grönsaksätande. Trots att de vuxit upp med samma kost, går han mest runt på gröna ärtor, bönor och råa tomater. Pliktskyldigt tar ha en strimla surkål, när barn nummer ett slevar i sig. 

Barn är individer, som trots samma matvanor, utvecklar olika smaklökar. Så är ju vi vuxna också. Det finns få saker som jag tycker sämre om än gröna ärtor till exempel. Inget skulle kunna få mig att stoppa det i munnen. 

Vi har inga mattvång hemma?. 
  • Anonym (Meghan Markle)
    Anonym (Annat) skrev 2024-11-14 09:40:24 följande:

Fy fan för att tugga på 30 olika grönsaker dag ut och dag in. Vi är rätt usla på frukt och grönt får jag erkänna och skulle jag bli tvingad till ts kost hade jag slagit bakut då jag inte tycker om hälften av allt det där hon radar upp.

Tycker att det låter väldigt överdrivet att sitta och oja sig över vad som serveras under en måltid per dag, ts.

Nu verkar TS minst sagt fanatisk och tyvärr sjukligt tvångsmässig i sitt ätande, men 30 grönsaker utslaget på en hel vecka är väl inte så extremt mycket. Det är ju bara 4 st per dag ungefär. Igår gjorde jag en soppa på tomat, basilika, gul lök och broccoli. Det är ju 4 bara där. Och inte behövde jag tugga heller haha (mixade soppan). Du äter säkert fler olika grönsaker än du tror när du äter tomatsås till pastan, någon soppa i veckan, en sallad mm. 

När det gäller skolans kost så får man tänka på att den bara är en del av helheten. Den behöver inte och ska inte täcka in en hel dags näringsbehov. Budgeten är också mycket liten i jämförelse med den budget man kanske har för en måltid hemma.  
  • Anonym (Py)
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:55:47 följande:
    Vi har inga mattvång hemma?. 
    Va? 

Jag menar att även om man  serverar barnen grönsaker och varierande smaker, är det inte en garanti för att man har barn som glatt äter en massa varierande grönsaker med samma goda aptit. 
  • Anonym (Annat)
    Du äter säkert fler olika grönsaker än du tror när du äter tomatsås till pastan, någon soppa i veckan, en sallad mm. 

Självklart äter vi grönsaker/frukt men inte maniskt och inte varje dag och inte i den stora variationen heller.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Meghan Markle) skrev 2024-11-14 09:58:50 följande:
    Nu verkar TS minst sagt fanatisk och tyvärr sjukligt tvångsmässig i sitt ätande, men 30 grönsaker utslaget på en hel vecka är väl inte så extremt mycket. Det är ju bara 4 st per dag ungefär. Igår gjorde jag en soppa på tomat, basilika, gul lök och broccoli. Det är ju 4 bara där. Och inte behövde jag tugga heller haha (mixade soppan). Du äter säkert fler olika grönsaker än du tror när du äter tomatsås till pastan, någon soppa i veckan, en sallad mm. 

När det gäller skolans kost så får man tänka på att den bara är en del av helheten. Den behöver inte och ska inte täcka in en hel dags näringsbehov. Budgeten är också mycket liten i jämförelse med den budget man kanske har för en måltid hemma.  
    Nu handlade om 30 olika sorter?
  • Krocko
    EpicF skrev 2024-11-14 09:41:19 följande:
    För mig är inte sallad enbart en gurka. Sallad består bla av salladsblad, tomat, gurka, paprika, äpple, avocado, annans, etc. Vad man nu önskar ha i en sallad. 

Om du anser att en gurka är sallad så tvivlar jag på din kockutbidning. 
    Och fetaost är ju väldigt gott att ha i också Kyss
  • Anonym (Sa)

Förskola och skola har extremt låg prioritering i samhället och inom kommunpolitiken. Det ser vi till exempel bara genom hur det pratas om förskola här på familjeliv. Vi ser det också på hur vårdnadshavare beter sig, till exempel lämna sjuka barn, lämna barn till lediga föräldrar osv osv. Det är en syn på förskolan som en serviceverksamhet. Vi kan också se det på hur pedagogerna lönesätts. Men framförallt ser vi den låga statusen och låga prioriteringen på hur stora barngrupperna är och hur dålig personaltätheten är. Kommunerna gör ofta olika besparingar på förskola och grundskola. Det är allt från personal till material till KOST. Jag har arbetat på förskola i 30 år och jag tycker att maten är otroligt dålig. Det är en skam vad vi serverar våra små barn. Halvfabrikat, pyttesmå portioner. Men det här är inte pedagogernas eller rektorns fel, det här är ett politiskt samhällsproblem. Jag som pedagog kan lyfta frågan om grönsaker eller hemmabakat bröd 100 gånger till både kökspersonalen och rektor, men det händer ingenting för det finns inte några pengar. Jag har jobbat på en skola i Sverige där man tog bort smörpaket från bröd-stationen och ersatte med att dela ut såna där små mini smör för att se till att barnen bara fick en portion smör per person. Det var en ekonomisk besparing. Otroligt dåligt för miljön med tusentals småförpackningar. Jag har också arbetat på förskola där barnen aldrig kunde äta sig mätta för det fanns alltid snäva begränsningar: EN pannbiff, FYRA nuggets, TVÅ pannkakor. Till historien hör att vuxna pedagoger som betalar 400 kronor i månaden för att äta pedagogisk lunch dvs arbeta och utföra arbetsuppgifter under sin lunch, fick samma begränsade portioner som 1-åringar! Jag undrar när förskoleupproret ska börja?! Just nu studerar jag och vi fick analysera forskning som pekar på att barn har sämre språkkunskaper idag och det beror på att det arbetar för få personal i förskolan som pratar ett rikt svenskt språk och använder synonymer och benämner begrepp. Och det beror på att förskolan tar in vem som helst att arbeta. Ingen vill utbilda sig till förskollärare pga dåliga löner och brutalt stressiga arbetsförhållande. Därför får folk som saknar utbildning och inte behärskar språket lätt arbete i förskolan. Det är också besparingar!!! Allt är nedskärningar och samhällets smutsiga syn på pedagogisk verksamhet! Ssjälvklart kommer era barn få en trött färdigvärmd pannbiff och en halv rågrut utan pålägg till lunch när ni fortsätter kalla det för DAGIS och lämnar era ettåringar 7-17 och sitter och gnäller på familjeliv om att pedagogerna tappat bort en vante.

Förlåt ts, jag ballade ur totalt. Men jag är ledsen och upprörd.

• Anonym (-)

Det är ju alldeles förpillat, hur förträfflig TS är!
    Hurra hurra! Låtom oss alla kasta våra TS-kepsar i luften!

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:42:56 följande:
    Säg det till skolan och förskolan då som enbart serverat gurka och majs.

Och en sallad kan se ut på olika sätt. Nu pratade jag om att kalla en gurka för en måltid. Så du verkar bara vilja hugga på saker. Oklart varför. 
    Förskolan mina barn går på serverar sallad med alla möjliga grönsker och frukter i. Även skolan. 

Men om skolan och förskolan dina barn går på enbart serverar gurka och majs som salladstillbehör, vad säger det när du påpekar det?

Ingen har påstått att gurka ska vara en måltid. 

Du däremot menar att makaroner och falukorv inte är en måltid, uten ett tillbehör. Vilket är helt fel. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-11-14 09:45:00 följande:
    Det handlar om perfektion på mjölet och vad du bakar. Om du inte förstår skillnaden på en bagare/konditor och en glad amatör så är det ditt problem. Titta på hela Sverige bakar eller vad som helst. Där väger man. 
    Jag får perfektion och helt perfekta bakverk/bröd erc utan att behöva använda en våg. 

Ja, man kan väga i Hela Sverige bakar. Men även där som på många konditorier/bagerier kan man också anvönda decilitermått. Många använder båda delarna. 

Att du väljer att enbart väga är ditt val. Jag får lika exakt mjöl med ett decilitermått som med en våg. 
  • EpicF
    Anonym (Py) skrev 2024-11-14 09:54:25 följande:

Just det verkar inte ts förstå. 
  • EpicF
    Krocko skrev 2024-11-14 10:17:36 följande:
    Och fetaost är ju väldigt gott att ha i också Kyss
    Ja, om gillar det. Personligen har jag lite svårt för det men har det ibland för att resten av familjen gillar det. 
Svar på tråden Skolans/förskolans uträkning av näringsrik mat?